Hoppa till huvudinnehåll

Skrotningspremien lockar kunder till bilaffärerna – bilhandeln växer igen

Ung man öppnar bildörr.
Ung man öppnar bildörr. Bild: Mostphotos bilister,bilar,Man

Intresset för att köpa ny bil har ökat kraftigt under början av året. Bilhandeln har gått ganska trögt, men i början av året infördes en skrotningspremie för gamla bilar. Det har fått fart på köparna.

Bilförsäljaren Jocke Enckell som säljer nya bilar vid Veho i Esbo berättar att det är betydligt flera kunder som besöker bilaffären speciellt under kvällar och veckoslut.

- Om vi jämför med samma tid förra året har det gått åt ett hundratal flera nya bilar här, säger Enckell.

Jocke Enckell säljer bilar i Esbo.
Jocke Enckell säljer nya Skodabilar i Esbo. Jocke Enckell säljer bilar i Esbo. Bild: Yle / Victoria Wirén porträtt,bilförsäljare

Enligt bilbranschens informationscenter har mer än 45 000 nya personbilar har registrerats under årets första fyra månader.

Under april 2018 var antalet nyregistrerade bilar mer än 17 procent större än i april i fjol.

Skrota rosthögen, få rabatt på ny bil

Skrotningspremien är en tillfällig förmån som ges för dem som skrotar sin gamla bil och köper ny. Förmånen är i kraft fram till slutet av augusti.

Meningen är att föryngra bilbeståndet och att sporra bilägarna att satsa på mer miljövänliga bilar.

Skrotningspremien är 1 500 eller 2 500 euro och förmånen finansieras av staten och bilbranschen.

Blå bil med rostfläckar.
Blå bil med rostfläckar. Bild: Yle / Victoria Wirén Rost,bilar,fordon,Vinterdäck

Kunderna vet vad de vill

De kunder som kommer för att köpa ny bil har ganska ofta en klar bild av vad de vill ha, säger Jocke Enckell.

- De har ofta själv kollat på nätet vad det finns för olika alternativ. När de vet vad de vill ha kommer de och tittar och provkör den.

Många väljer att satsa lite extra på säkerhet, säger Enckell.

- Människor vill ha säkra bilar och tar till exempel extra krockkuddar.

Också privatleasing växande trend

Bland bilaffärernas kunder finns det nu också en ökande andel personer som vill leasa en bil på viss tid.

Det är inte lika självklart som förr att ha egen bil, konstaterar Enckell.

- Många kanske inte vet vad de gör efter två eller tre år. Mer och mer lever vi en rytm med månadsavgifter. Det kan vara bekvämt att bara betala hyra för bilen, om man sedan åker utomlands för att studera eller annars flyttar så är man inte bunden vid den.

Elbilar på laddning i Solli i Oslo.
Elbilar blir småningom vanligare. Bilden är från Norge. Elbilar på laddning i Solli i Oslo. Bild: EPA/TORE MEEK elbilar,bilar,Norge,tesla,trafik,fordon,laddning,elektricitet

Också privatleasing är en växande trend i Finland. I andra nordiska länder har det här redan ett etablerat koncept.

I avtalen kan det ingå bland annat reparationer och försäkringar. Månadspriset varierar kraftigt beroende på bilmodell och hur omfattande service paketen innehåller.

Ofta ingår det en möjlighet att köpa bilen efter tre eller fyra års leasing.