Hoppa till huvudinnehåll

Från idé till färg till målning - en konstnär berättar om sitt yrke

Marina Borgström öppnar dörren.
Bildkonstnären Marina Borgström Marina Borgström öppnar dörren. Bild: Julia Malmsten bildkonstnärer

- Bildkonstnären Marina Borgström berättar om sina färger, drömmar och målningar i en intervju med Julia Malmsten, praktikant på Svenska Yle.

Marina Borgström sitter i sin atelje. Hennes hundar kommer nyfiket fram och hälsar, innan de sätter sig lugnt omkring henne.

Färgerna ger liv åt bilden och Marina stannar upp en stund för att beundra verket. Någonstans ifrån kommer en vacker melodi.

Marina sitter och jobbar på en målning av av kinesiska ryttare. Hästarna rusar fram och ryttarna sitter still på deras ryggar.

En hand som målar på en tavla.
En hand som målar på en tavla. Bild: Julia Malmsten målningar

- Jag gjorde min första tavla ganska sent, berättar Marina Borgström. Jag var säkert 15 när jag fick oljefärger för första gången och då målade jag en blå kvinna som gick ut ur ett blått berg. Jag har kvar den någonstans på vinden.

- Vi hade inga andra färger än blått så det fanns inte så mycket att välja emellan, säger hon med ett skratt.

Hon sätter försiktigt mera färg på penseln och drar ett böjligt streck vi den övre hästens hals.

Jobbet som konstnär

- Det kändes som att det inte fanns så många andra yrkesval kvar.
Det var de folk sa att jag borde bli, så jag tyckte att jag inte riktigt passade som något annat, säger Marina Borgström.

Hon studerade i Köpmannaläroverket i Helsingfors till både merkonom och dekoratör.

- Sedan gifte jag mig och tänkte att jag kunde bli konstnär senare, så vi flyttade till Danmark år 1966, berättar hon.

- Där köpte jag flera färger och började måla, sedan sålde jag flera tavlor runt om i landet.

En tavla av en kvinna med hjort horn. Tavlan befinner sig på en äng.
En tavla av en kvinna med hjort horn. Tavlan befinner sig på en äng. Bild: Julia Malmsten målningar

Tidigare liv i Danmark

Då Marina var 23 år gammal sökte hon in i Det Jyske Kunstakademi i Danmark, men sedan blev hon gravid och kunde därför inte fortsätta där. Danmark inspirerade henne mycket.

Hon flyttade tillbaka till Finland år 1971, och här hon blev uppmuntrad till att fortsätta med sin konst.

Folk kom hem till henne och köpte flertal tavlor, år 1983 hade hon sedan en utställning på ett galleri där hon sålde nästan alla tavlor, bara två fick komma hem.

Utanför regnar det, det ger en mysig känsla inne i ateljén.

Det finns en stor idétavla i Marina Borgströms ateljé. Där finns massor av intressanta saker, som en smaragdgrön hare eller en blåsvart fiol.

En stor tavla med massor av små bilder och teckningar.
En stor tavla med massor av små bilder och teckningar. Bild: Julia Malmsten idéer

Marina berättar att av hennes målningsidéer är det en ren slump vad som blir verklighet.

- Idéerna bara kommer, jag ser en färg och får en idé. Efter det får ödet bestämma vad som blir en tavla.
Varje tavla utgår först från kanske 10 idéer och sedan sitter man och funderade om idé fyra eller sju kunde varit bättre, säger hon.

- Förut målade jag ordentligare bilder men sedan började jag måla abstrakt och börja låta färgerna rinna, för då kunde jag inte kontrollera det. Tavlan kom hur som haver, det bara blev, så där som drömmar kommer och går. Det blev mycket roligare så!

- Det enda jag kan säga är att ingen av mina tavlor blir som jag tänkt dem från början, de ändrar sig hela tiden medan jag målar.
Lite sådär som att nu ska jag måla en häst och så blev det ett slott eller ett hus, eller en skog, fiol, en guldklocka.
Därför brukar jag säga att man vet att man är på rätt väg genom att gå vilse.

Marina Borgström målar i sin atelje.
Marina Borgström målar i sin atelje. Bild: Julia Malmsten konstnärer
-Nu på gamla dagar har jag lärt mig att se målning som en meditation.

- Jag blir inte hemskt upprörd mera, då jag sitter där och målar, berätar Marina Borgström, men jag märker att man är hemskt beroende av vissa färger, då de ger en viss känsla.

- Just nu tycker jag mest om en sån här svartröd färg, men ibland har man bara vita dagar och då har jag bara lust att måla vita tavlor, att det är nog jätteolika. I april har jag ofta lust att måla ljusblåa tavlor, det vet jag. Det växlar lite efter årstiderna också, men ännu har jag inte haft lust att måla gröna tavlor.

En tavla på en picnic. Tavlan ligger i gräset med blommor.
En tavla på en picnic. Tavlan ligger i gräset med blommor. Bild: Julia Malmsten målningar

- Endel tavlor tar flera år att måla och vissa tar en vecka, det är hemskt olika.
Att måla en tavla kan ta mellan tre veckor och tre månader beroende på alla torkskeden.
- Ibland kör jag fast, ibland kör jag fast så totalt att jag måste sätta undan tavlan för ett par år.Senare hittar jag den igen och först då blir den kanske klar.

Vad krävs?

- Jag tror att alla människor kan måla, de är bara att försöka våga för jag vågade först inte. Jag hade alltid en sån här superkontroll.

- Jag vågade aldrig ha utställning för jag kände mig aldrig tillräckligt bra, man borde ha varit mycket bättre tänkte jag.
Men hur en riktigt bra konstnär ska vara så det vet jag nog inte.

- Men nu på gamla dagar har man förstått att det inte finns någon som är superbra eller superdålig, konst är bara konst, antingen börjar man måla eller så inte.

En målning på en kentaur, vid en gran.
En målning på en kentaur, vid en gran. Bild: Julia Malmsten målningar

- Jo, nu ska jag faktiskt ha min tredje utställning i september i Galleri Dix, berättar Borgström. Det känns väldigt spännande, men vi får se.

Om man vill se mera av Marinas Borgströms tavlor kan man titta på hennes webbsida http://www.marinaborgstrom.fi/
eller gå på hennes utställning i september.

Artikeln är skriven av Julia Malmsten, som studerar på Prakticum och gör sin praktik på Svenska Yle.

Vetamix

Nyligen publicerat - Vetamix