Hoppa till huvudinnehåll

Satsade på att vara annorlunda – fick bygga bil åt oljeshejk

Dennis Häggblom har haft ett intresse för teknik och bilar sedan mopedåldern.
Dennis Häggblom har haft ett intresse för teknik och bilar sedan mopedåldern. Dennis Häggblom har haft ett intresse för teknik och bilar sedan mopedåldern. Bild: Sarah Grönstrand rally

Strävan efter att vara annorlunda tog Dennis Häggblom från att bygga om tävlingsbilen i Jakobstad till att bygga bil för en oljeshejk i Abu Dhabi.

I en verkstad i Jakobstad står flera lastbilar i verkstadshallen. Några mekaniker mekar på de stora fordonen och en håller på att sopa golvet.

Lite längre in i verkstaden, runt ett hörn, håller ett helt annat fordon på att rullas ut.

Det är en Honda S2000 med 780 hästkrafter, turbo, störtbur, kolfiber kaross och stor spoiler. Någon registerplåt har den inte och den lär aldrig synas körandes längs gatorna i Jakobstad.

Dennis Häggblom rullar ut den specialbyggda tävlingsbilen ur verkstaden.
Dennis Häggblom rullar den specialbyggda tävlingsbilen ur verkstaden. Dennis Häggblom rullar ut den specialbyggda tävlingsbilen ur verkstaden. rally

Ägaren och företagaren Dennis Häggblom berättar att bilen är till för drifting, som går ut på att föraren kör bilen kontrollerat i sidled på en bana.

– Det är som en dans på banan. Domaren ska se att det är under kontroll, man kan inte bara slänga och sladda. Det ska vara en välbalanserad körning med sladd.

FAKTA: Drifting

  • Är en bedömningssport inom motorsport.
  • Föraren överstyr bilen med flit så att bilen körs med sidan före på ett kontrollerat sätt.
  • Förarna kör sina bilar i kontrollerade sladdar i sidled på en asfalterad bana.
  • För förarnas bedöms enligt hurudan hastighet, vinkel, och linje de kör igenom en eller flera kurvor.
  • Sporten blev populär i Japan på 70-talet.

Strävar efter att vara annorlunda

Det är en tävlingsform som kräver mycket av både bil och förare på toppnivå.

– Vem som helst kan sladda och slira, men att tävla i eliten och få varje repa in så ska bilen, chauffören och däcken klicka.

Med växelspaken i bilen kan föraren växla upp och ner utan koppling. Vilken växel som är i visas på en display. Brandsläckaren är ett måste i bilen.
Med växelspaken i bilen kan föraren växla upp och ner utan koppling. Vilken växel som är vilken visas på en display. Brandsläckaren är ett måste i bilen. Med växelspaken i bilen kan föraren växla upp och ner utan koppling. Vilken växel som är i visas på en display. Brandsläckaren är ett måste i bilen. Bild: Sarah Grönstrand rally

Föraren har ungefär mellan 20 till 30 sekunder på sig att prestera.

– Gör du ett litet misstag är du ute.

Bilen är ombyggd av Häggblom och hans team. Modellen är inte vanlig för drifting. När de byggde den 2014 var de enda driftinglaget i Europa med just en Honda S2000. Han har tävlat med bilen i Europamästerskap.

Modellen Honda S2000 har rykte om att vara svårkörd i drifting. Men Häggblom och hans lag antog utmaningen.
Modellen Honda S 2000 har rykte om att vara svårkörd i drifting. Men Häggblom och hans lag antog utmaningen. Modellen Honda S2000 har rykte om att vara svårkörd i drifting. Men Häggblom och hans lag antog utmaningen. Bild: Sarah Grönstrand rally

– Alla sa, nej, det där går inte.

Men sedan laget åkte ut och tävlade första gången har de fått bra respons.

– Jag och laget gillar att vara annorlunda. Lite jobbigt är det, men det ger mer tillbaka.

– Att utmana och utveckla sig själv är roligt och ger tillbaka något av tiden man sätter på motorsport.

Byggde bil åt oljeshejk

Häggbloms strävan att vara annorlunda ledde till en inbjudan att tävla i Abu Dhabi 2016.

– Jag gillar att snacka med folk och vi fick en hel del kontakter där.

Dennis Häggblom är inte blyg. Han gillar att prata med folk när han är ute och tävlar i världen.
Dennis Häggblom är inte blyg. Han gillar att prata med folk när han är ute och tävlar i världen. Dennis Häggblom är inte blyg. Han gillar att prata med folk när han är ute och tävlar i världen. Bild: Sarah Grönstrand rallycross

Vilket i sin tur ledde till att han fick ett meddelande förra sommaren att shejken i Abu Dhabi vill att han och hans lag bygger om en bil i samband med en festival.

Till festivalen ville de ha ett internationellt lag som bygger om en gammal bil på en scen framför kameror.

Häggbloms lag fick välja mellan fyra bilar, varav en var en Toyota Landcruiser.

– Det blev kort förberedelse, men vi fick göra lite hur vi ville. Jag samlade ihop ett lag som kompletterade varandra.

Det var inte frågan om en tävling, utan det internationella laget fungerade som ett bollplank för lokala motorsportintresserade som tävlade sinsemellan.

Utmaningen för Häggbloms lag var att de endast hade två veckor på sig att bygga om en skrotbil till en bil som är i bättre skick än när den var ny.

– Det var intressant. Lite varmt förstås, men det var en rolig erfarenhet.

De satte sin egen prägel på bilen med bland annat ljudsystem av en finsk leverantör och egna skyltar.

– Det är kul att ha Jeppisskyltar på en bil i Abu Dhabi.

På tolv dagar fick de bilen klar.

– De trodde inte vi skulle bli klara, men vi finländare är ju vana med att hålla vad vi lovat. På ett eller annat sätt.

Nu finns bilen hos shejken som har över 300 bilar.

Prövar på något nytt

Drifting är det Häggblom började med, men i år utvidgar han och kör rallycross.

– Jag har alltid varit intresserad av rallycross. Det är släkt med drifting, det är väldigt intensivt och så är det en arenasport.

Häggblom har inte samma möjligheter att resa och tävla internationellt som han haft tidigare år.

– Vi kommer att vara i Finland mera och köra i SM-serien och då är det mer intressant att tävla i rallycross än drifting.

SG_20180419_22 Under vintern har Dennis Häggblom och hans lag jobbat på en bil för rallycross.

Den första tävlingen startar 26 maj i Tammerfors.

– Det kommer bli ganska tufft för oss, men vi har en helt okej bil. Det blir intressant att se hur det går.

FAKTA: Rallycross

  • I rallycross tävlar förarna mot varandra på en sluten bana på asfalt och grus.
  • Det är just den slutna banan och bilarna som används som skiljer rallycross från rally.
  • Banan är ofta kort och förarna kör tätt inpå varandra.
  • Det gör rallycross mer publikvänligt eftersom publiken kan se bilarna så gott som hela tiden.

Inte bara adrenalinet som gäller

Intresset för bilar och teknik har funnits sedan mopedåldern, men det starka intresset för motorsport har vuxit fram de senaste tio åren.

– Fast jag är över 30 har intresset aldrig varit så här starkt. Klart motorsport är en hobby och kommer säkert alltid att vara det, men det är riktigt min passion.

Det är inte bara adrenalinet man får när man tävlar som får Häggblom att brinna för sporten.

– Det är allt runt. Man har ett lag och folk runt sig och allt förberedande inför tävling är intressant.

Nångång i framtiden hoppas han kunna satsa på att ge unga i regionen större möjligheter att syssla med motorsport.

– Nu är jag lite upptagen, men när jag blir gammal ska jag stöda ungdomar mera. Det har jag att ge sedan.

Men vill man börja med motorsport har Häggblom ändå ett tips.

– Det viktigaste är att man håller koll på sin egen budget så man har en balans i satsningen. Det gäller att inte göra mer än man klarar av,

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes