Hoppa till huvudinnehåll

Var ska Borgåungdomarna bränna gummi och stegra mopeden? Heidi efterlyser lagligt körområde

Ungdom på moped
Ungdom på moped Bild: Mostphotos / Roland Magnusson moped,ungdomar,fordon,trafik,mopeder

Mopedförarna är ett lika säkert vårtecken som vitsipporna. Grannar klagar på oljud och polisen plockar bort registerplåtar från trimmade mopeder – men var och hur ska ungdomarna utöva sin hobby? Borgåbon Heidi Huikko har en plan.

Diskussionen har tagit fart på sociala medier: Var får ungdomarna köra omkring, bränna gummi och stegra med mopeden? I Borgå verkar det inte finnas ett ställe där ingen störs av motorljudet.

Borgåbon Heidi Huikko vill nu ta tag i saken och ordna ett evenemang, där unga kan visa upp sina mopedkunskaper på ett avgränsat område under övervakning.

– Har man en moped så vill man använda den. Också till annat än att köra till butiken efter mjölk åt mamma. Jag är helt säker på att ungdomarna skulle komma om det ordnades ett lagligt tillfälle att trixa omkring, säger Huikko.

Heidi med sin hund i famnen.
Heidi Huikko med hunden Rikka i famnen. De brukar möta mopedåkare på sina promenader och störs inte det minsta av dem. Heidi med sin hund i famnen. hund

Huikko fick impulsen att ordna något för de mopedkörande ungdomarna via sociala medier. Tankarna gick till de egna ungdomsåren på mopedsitsen, och hon vill att dagens unga erbjuds aktiviteter.

Tillsammans med några andra vuxna ska hon nu reda ut var och hur ett evenemang för unga mopedister kunde ordnas i centrala Borgå.

– Jag har redan några platser i tankarna, säger hon.

En plats att visa vad man går för – men också att man kan bete sig

Ett officiellt evenemang har många fördelar, menar Huikko. Det ger till exempel föräldrar och andra vuxna en möjlighet att se att ungdomarna kan bete sig.

Det kan också vara ett bra ställe att knyta sociala kontakter med andra som delar intresset för mopeder.

Slitet mopeddäck
Huikko anser att det är en bra hobby för ungdomar att ta hand om sin moped. Slitet mopeddäck Bild: Yle/Stefan Härus mopeder,däck (fordon),slitet däck

Huikko tror också att mopedhobbyn kan leda till att unga inte använder lika mycket rusmedel.

– Man sparar hellre pengarna till en ny reservdel eller hjälm.

Trafikpolis understöder tanken på eget körområde för unga

Också trafikpolisen är med på noterna.

Leena Leppälä, överkonstapel vid trafikpolisen i östra Nyland, säger att det skulle vara bra med ett avgränsat och övervakat område där man kan köra omkring.

Polisen är inte alltid den mest efterlängtade figuren för de tonåringar som brummar omkring med mopeden. Borgåpolisen har ofta skrivit ut böter eller konfiskerat registerplåtar på grund av att mopederna är trimmade.

En trimmad moped åker fortare än de 45 kilometer i timmen som är tillåtet.

Enligt Leppälä har mopeder med körkapacitet på upp till 100 kilometer i timmen påträffats. Vanligast trimmas mopeder till att kunna uppnå omkring 60 kilometer i timmen.

Det uppstår en fråga om ansvar: vem bär ansvaret när någon skadar sig?

Men det är inte farten som brukar få grannar att fatta telefonen, utan ljudet som uppstår då delar bytts.

Och att stegra med mopeden, så att framhjulet står upp i luften, är mot lagen. Det här för att man inte ser framför sig.

– Ett litet barn kan bli helt osynligt för föraren då hen stegrar, säger Leppälä.

Mopedister kör omkring på olika håll, bland annat på industriområdena. Där rör sig knappast barn, men Leppälä ser risker i stadskörandet.

Förare stegrar på centrumgatorna och vid skolorna: på Strandgatan, Alexandersgatan och i princip på alla raka sträckor som finns.

Polisen påminner om föräldrarnas roll

Leppälä påminner om föräldrarnas roll att övervaka i vilket skick ungdomarnas mopeder är. En alltför trimmad moped klassas som lättmotorcykel.

Om man kör man med annat än man har lov att köra med kan man få en ordningsbot gällande mopeder. Dagsböter blir det då det handlar om ett fordon som räknas som motorcykel.

– Det är onödiga böter. Föräldrarna skulle gärna få påminna sina 15-åringar om att det bara är en kort tid innan man får börja köra lättmotorcykel, att man ska hålla sig till lagen.

Man får ta körkort för moped när man är 15 och lättmotorcykel när man är 16.

Trots att Leppälä vet att ungomarna helst gör som de andra, anser hon att det är bäst att stå emot grupptrycket under det år man väntar på att få köra hårdare.

– De riktigt tuffa pojkarna och flickorna vågar säga att de kör en otrimmad moped.

Vem ansvarar för säkerheten?

Enligt överkonstapel Leppälä är det många saker som ska matcha för att ett körområde ska fungera. Området ska ingärdas och övervakas.

– Det uppstår en fråga om ansvar: Vem bär ansvaret när någon skadar sig?

Hjulspår i asfalt.
Hjulspår på asfalt vid industriområdet nära Borgås inre ring. Hjulspår i asfalt. Bild: Yle/ Heini Rautoma Borgå,industriområde

Den som organiserar körevenemang ska se till att åskådarna kan vara på ett säkert område.

- På övervakade körbanor i andra städer har det till och med skett dödsfall då föraren tappat kontrollen över mopeden eller lättmotorcykeln, säger Leppälä.

Hon tror på ett samarbete mellan staden, polisen, ungdomsarbetet, skolor och andra delområden för att hitta en lämplig plats i centrala Borgå.

Utmaningen blir att organisera så att både säkerheten och charmen med hobbyn hålls kvar, så att de unga kommer dit.

– Inget är ju roligare för de unga än det som är förbjudet, säger överkonstapeln.

Heidi Huikko säger att hon ska börja ringa runt den här veckan och organisera ett evenemang som eventuellt kunde bli återkommande.

– I andra städer har de fungerat bra, till exempel i Joensuu, där jag bodde i några år, säger hon.

Huikko tror att framgången med arrangerade körevenemang beror på vilka som aktiverar sig.

Hon skulle gärna se att ungdomarna själva är med och driver saken, även det behövs vuxna för att ordna helheten.

Läs också

Östnyland

Bekanta dig med hur vi jobbar med Ansvarsfull journalistik

Nyligen publicerat - Östnyland