Hoppa till huvudinnehåll

Hangö får enorm synlighet - stort reportage om staden i Finnairs tidning

Tidningen Blue Wings har ett reportage om Hangö.
Reportaget är tre sidor långt och består av flera bilder. Tidningen Blue Wings har ett reportage om Hangö. Bild: Yle/Malin Valtonen Finnair,tidningar,tidskrift,Hangö,reklam (marknadsföring),Västnyland,tidningen blue wings

Tusentals resenärer runt om i världen får nu läsa om turistorten Hangö. I Finnairs tidning Blue Wings majnummer finns ett tre sidor långt reportage om badorten förr och nu.

Finnairs företagstidning Blue Wings utgår från Hangös historia som badort för förmögna ryssar. Reportaget tar sedan fasta på Hangö som en plats där man kan koppla av och ta det lugnt.

Bland annat nämns Regatta Spa på Fabriksuddden, surfmöjligheterna på Tullstranden och Bengtskärs fyr.

Reklam som är guld värd

Ilse Klockars jobbar på Hangös turistbyrå och hon är naturligtvis nöjd med den synlighet som staden får tack vare reportaget.

- Det är guld värt för oss. Blue Wings är en tidning som har en stor spridning och den har mycket kvalitativt innehåll.

År 2017 flög tolv miljoner människor med Finnair.

Reportern som besökte Hangö är hemma från Kanada, men känner till Hangö sedan tidigare, säger Ilse Klockars.

Klockars medverkar också själv i reportaget i egenskap av företagare inom turismbranschen.

- Det var förra sommaren som reportern hade fått i uppdrag av Blue Wings att skriva om Hangö. Hon kontaktade i första hand mig för att hon ville ha med en del om outdoorföretag.

Flitig marknadsföring ger resultat

Hangö har i flera års tid målmedvetet arbetat för att marknadsföra staden och skärgården i Centraleuropa. Arbetet har gjorts tillsammans med Visit Finland, som är Finlands offentliga organisation för turistfrämjande.

Ilse Klockars tror att det här är en av orsakerna till att Blue Wings ville ha ett reportage just från Hangö.

- Det har överlag funnits ett ökat intresse för skärgården ute på marknaden. Den här våren har vi haft betydligt mera utländska besökare på turistbyrån.

Senast på måndagen hade turistbyrån besök av till exempel av spanska och engelska turister, berättar hon.

Ett gott rykte viktigast

Den här veckan har Hangö också besök av två brittiska journalister från livsstilsmagasinet Suitcase Magazine.

Det är en tidskrift som handlar om resor och välmående och reportrarna spenderar två dagar i det strålande sommarvädret i Hangö.

Ett reportage om Hangö i Finnairs kundtidning Blue Wings.
Både skärgården och Regatta Spa nämns i artikeln. Ett reportage om Hangö i Finnairs kundtidning Blue Wings. Bild: Yle/Malin Valtonen Hangö,Västnyland,reklam (marknadsföring),tidningar,Finnair,tidningen blue wings

Nu gäller det för Hangöborna att ta vara på all den reklam som staden får och se till att staden lever upp till allt det som utlovas, säger Ilse Klockars.

- För då kommer besökarna att berätta det vidare och det är ännu mera värt än en artikel. Så jag hoppas att varenda en som möter en besökare ser det som en möjlighet att sprida det positiva budskapet vidare.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland