Hoppa till huvudinnehåll

Problem i Helsingfors stads datakommunikation - påverkar också metron och spårvagnarna

Spårvagn i Hagnäs i Helsingfors.
Oregelbundna turer att vänta i spårvagnstrafiken. Spårvagn i Hagnäs i Helsingfors. Bild: Patrick Holmström spårvagnar

Hälsorådgivningens journummer fungerar inte. I nödfall ska invånarna ringa det allmänna nödnumret 112. Felet torde ha blivit korrigerat vid 13-tiden på onsdag eftermiddag.

Problemen började på tisdagskvällen. Sedan dess har datanätverken härjats av problem.

Problemen påverkar metron och spårvagnarna där oregelbundna turer är att vänta. Dessutom är informationsskyltarna som visar när följande metrotåg går ur funktion.

Också en stor del av HRT:s biljettautomater är utslagna.

Utöver det fungerar varken stadens telefonservice utan problem eller epostadresser över huvud taget.

Till exempel hälsorådgivningens nummer 09 310 10023 / 24 h är ur funktion. I nödfall ombeds invånarna ringa det allmänna nödnumret 112.

Hälsostationernas, tandvårdens, rådgivningarnas och seniorinformationens återuppringningstjänst fungerar inte. Patienternas samtal registreras, men det är inte möjligt att ringa tillbaka.

Problemen märks i alla staden hälsostationer. Patientuppgifter kan inte hämtas ur systemet så som normalt.

I icke brådskande fall ber staden patienterna att flytta sina besök framåt.

Stadens och HRT:s webbsidor fungerar ändå som normalt.

Under eftermiddagen ska felet vara korrigerat

Enligt Helsingfors stad är det planerat att felet ska vara korrigerat vid 13-tiden på onsdagseftermiddagen. Felet lokaliseras som bäst.

Felet beror på ett förändringsarbete med telefoniföretaget Elisas fibernätverkskabel som inleddes på tisdagskvällen klockan 20. Arbetet hör ihop med metrons förändringsarbete.

Artikeln uppdateras.

Artikeln baserar sig på Helsingin kaupungin tietojärjestelmä on kaatunut – Vaikuttaa myös metroon ja ratikoihin skriven av Varpu Helpinen.

Läs också