Hoppa till huvudinnehåll

Långtradarna ska bli märkbart renare - Finlands transportbransch välkomnar EU:s krav på den tunga trafiken

Flera långtradare står i rad på en depå.
Den tunga trafiken beräknas i dag stå för 40 procent av EU-ländernas koldioxidutsläpp. Nu vill man ha en förändring. Flera långtradare står i rad på en depå. Bild: Mostphotos långtradare,Lastbil,tung trafik

EU kräver att miljöförstörande utsläpp från den tunga trafiken minskar avsevärt. Långtradares, lastbilars och bussars avgaser ska på sikt innehålla en tredjedel mindre koldioxid än i dagens läge.

Det är arbetet mot klimatförändringen som ligger bakom EU-kommissionens förslag om minskade koldioxidutsläpp. Det senaste klimatavtalet förutsätter att EU-länderna drar sitt strå till stacken genom att minska de totala utsläppen av koldioxid med 40 procent.

Den tunga trafiken står enligt beräkningar för nästan en tredjedel av ländernas utsläpp.

Första reglerna i sitt slag

EU-kommissionen presenterade sitt förslag på torsdagen. Blir det antaget så får EU sina första gemensamma utsläppsgränser för koldioxid från tung trafik.

Gränserna gäller enbart nya fordon. Enligt dem borde avgaserna år 2025 innehålla 15 procent mindre koldioxid än nu. År 2030 borde utsläppen vara 30 procent mindre.

Minskningen ska räknas med året 2019 som utgångspunkt, så man kan precisera hurdana mängder det handlar om först nästa år.

Branschfolk välkomnar gränserna

Från Finland hörs inte mycket knorr över förslaget. Pasi Moisio som företräder transportbranschens företagare i Bryssel kallar det moderat och balanserat.

- Det är ett välkommet tillskott till EU:s arbete för att minska utsläppen, säger han till Yle Uutiset.

En ensam långtradare på en liten landsväg.
En ensam långtradare på en liten landsväg. Bild: Mostphotos långtradare,lastbilar,trafik,tung trafik

Eftersom utsläppsreglerna gäller nya fordon får tillverkarna axla mycket av ansvaret för att de kan efterföljas. Hos Sisu i Karis säger sig verkställande direktör Timo Korhonen vara positiv till förslaget.

- Alla måste göra något för klimatet. Hos oss går utvecklingen mot hybrider och eldrivna modeller, säger han till Yle Uutiset.

Ingenjörerna har förstört klimatet, så ingenjörerna får också lösa problemet.― VD Timo Korhonen, Sisu

Sisus VD tillägger att klimatskyddet framför allt förutsätter att man lyckas minska onödiga transporter.

- Som fordonstillverkare borde jag kanske inte säga det här, men man borde fundera mera på om det är förnuftigt att forsla alla grejor fram och till baka med långtradare, säger Korhonen.

Miljöfolk ville ha mer

Alla är inte tillfreds med nivån på EU:s förslag till utsläppsgränser. Framför allt miljöorganisationer, men också en del branschförbund, har krävt stramare gränser och anser att det föreliggande förslaget är urvattnat.

EU-kommissionens förslag ska nu behandlas av beslutsfattarna i medlemsländerna och av EU-parlamentet. Det leder sannolikt till en kompromiss som kan godkännas år 2019.

Texten bygger på Janne Toivonens artikel Raskaan liikenteen historiallisia EU-päästörajoja tervehditään ilolla: "Insinöörit ovat ilmaston pilanneet, ja insinöörit saavat sen myös ratkaista" på yle.fi.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes