Hoppa till huvudinnehåll

Tusentals jobb väntar flitiga fingrar – fortfarande stort sug efter arbetskraft inom varvsindustrin

Ryggen med texten Meyer Turku på en arbetare ombord på kryssningsfartyget Mein Schiff 1, som byggdes vid Åbovarvet. I bakgrunden en stor lampa med fiskamotiv.
Ryggen med texten Meyer Turku på en arbetare ombord på kryssningsfartyget Mein Schiff 1, som byggdes vid Åbovarvet. I bakgrunden en stor lampa med fiskamotiv. Bild: Linus Hoffman / Yle Meyer Turku,Meyer Turku (Finland),TUI Cruises,Mein Schiff 1,skeppsbyggnad,åbovarvet

Diplomingenjörer, it-personal, metallarbetare och marknadsförare - behovet av experter är fortfarande stort inom marinindustrin i Egentliga Finland.

Exempelvis räknar Åbovarvet Meyer Turku att de kommer att rekrytera ungefär 800 personer inom de närmaste åren. För tillfället jobbar cirka 2 100 personer på varvet.

Varvets inverkan på sysselsättningen i Åboregionen är stor och varvet själv räknar med att cirka 9 000 personer har fått jobb tack vare varvet.

Meyer Turun telakka
Meyer Turun telakka Bild: Jyrki Lyytikkä / Yle Meyer Turku,Åbo,skeppsbyggnad,varvsindustri

Under åren 2023 och 2024 uppskattar Meyer Turku att den här siffran
kommer att öka till 17 000 personer.

Stor brist på folk inom teknikbranschen

Men bristen på kunnigt folk är fortfarande stor inom varvs- och marinindustrin i Egentliga Finland.

Det säger verksamhetsledare Elina Vähäheikkilä vid intresseorganisationen Marinindustrin. Organisationen består av cirka 90 branschföretag.

– Sydvästra Finland behöver arbetskraft främst inom teknikbranschen. Marinindustrin sysselsätter nu 30 000 personer och om man räknar med hur många som ska anställas i framtiden, så kan man nog säga att behovet är stort, konstaterar Vähäheikkilä.

Frågan om arbetskraft diskuterades under den internationella NaviGate-mässan i Åbo i onsdags. Mässan ordnas för företag inom marinindustrin.

Marinindustrin har också förändrats under åren och ny teknik har introducerats.

En man skriver på ett papper.
En man skriver på ett papper. Bild: CC0/Startup Stock Photos jobba

Det här gäller exempelvis användandet av nya bränsletyper och utvecklandet av fjärrstyrda fartyg.

– Bristen på arbetskraft blir ett problem speciellt för de små- och medelstora företagen, som deltar i produktionen i ett senare skede. Då får det svårigheter med att leverera sina produkter, säger Vähäheikkilä.

Högskolesamarbetet välkommet

Tidigare i vår inledde högskolorna i Åbo ett samarbete för att kunna utbilda flera diplom-ingenjörer till marinindustrins behov.

Det här är mycket välkommet, säger Vähäheikkilä.

– Det är förstås viktigt att högskolorna samarbetar och diskuterar hur man kan åtgärda det har akuta behovet. Jag hoppas på liknande samarbeten även i framtiden.

Svårt att locka folk att flytta efter jobben

Det är också knepigt att locka arbetskraft till Åboregionen.

Vid Meyer Turku drar man sig för att ordna stora rekryteringskampanjer runt om i landet - varvet vill rekrytera personer som vill flytta permanent till Åbotrakten och som vill jobba en längre tid för varvet.

Det att folk inte är villiga att flytta efter lediga jobb är ett dilemma, säger Timo Metsä-Tokila. Han är chef för näringslivstjänster vid Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland.

bildörrar monteras fast på mercedesbilar på bilfabriken i Nystad.
Bilfabriken i Nystad har rekryterat hundratals nya anställda på en kort tid. bildörrar monteras fast på mercedesbilar på bilfabriken i Nystad. Bild: Jyrki Lyytikkä / Yle Valmet Automotive,Nystad,Mercedes-Benz,arbete

– Det skulle vara jättebra om någon skulle ha ett svar på frågan, säger Metsä-Tokila med ett skratt.

– Det är en svår fråga. Den enskilda individen funderar på om arbetstillfället är långvarigt och om man hittar sin plats och en bostad på den nya orten. Det är en fråga som vi måste diskutera mer.

Enligt Metsä-Tokila har ändå kommunerna i Åboregionen tagit frågan på allvar. Exempelvis byggs det många nya bostäder i regionen som bäst.

Förutom att hjälpa till med rekryteringen kan NTM-centralen också hjälpa till genom att investera i vägnät och kollektivtrafiken.

– Jag tycker att kommunerna och vi myndigheter har lyckats med att framföra budskapet till ministerierna om att det finns ett stort behov för investeringar här i regionen. Och det är ju så att resten av landet också drar nytta av framgångarna här, säger Metsä-Tokila.

Läs också

Åboland

Bekanta dig med hur vi jobbar med Ansvarsfull journalistik

Nyligen publicerat - Åboland