Hoppa till huvudinnehåll

Förlorad flygförbindelse hårt slag för österbottniska företagare – "Hoppas på det bästa men befarar det värsta"

Nextjets flygplan som står i still på marken.
Nextjet meddelade om sin konkurs på onsdagseftermiddagen. Nextjets flygplan som står i still på marken. Bild: Nextjet/pressbild flygbolag,flygplan,Nextjet

Nextjets konkurs och den förlorade förbindelsen mellan Karleby-Jakobstad flygplats och Stockholm kommer som ett hårt slag för många företag i regionen. Oron är stor för att flygplatsen ska köras ner helt och hållet.

- För många företag och för nejden är det här en katastrof, säger Mikael Ahlbäck, vd för familjeföretaget Rani Plast i Terjärv.

Ahlbäck flyger själv relativt sällan till Stockholm, men befinner sig ändå på resande fot så gott som varje vecka. Det grämer honom att konkurrensen vid flygplatsen i Kronoby upphör, efter Nextjets konkurs har man endast Finnair kvar.

- Vi betalar hutlösa priser här, mestadels för att sitta och vänta.

Ahlbäck syftar på de Finnairflyg till Helsingfors som från Karleby-Jakobstad flygplats först flyger via Kemi-Torneå flygplats.

- Man sitter fast i ett litet plan i tre timmar. På samma tid är man ju nästan nere i sydeuropa om man startar från Helsingfors.

Mikael Ahlbäck
Mikael Ahlbäck, vd för familjeföretaget Rani Plast i Terjärv. Mikael Ahlbäck Bild: YLE/Chanette Härus mikael ahlbäck,Terjärv

Också tidtabellerna för förbindelserna till och från Karleby-Jakobstad flygplats upplevs som märkliga, vilket företagarna har klagat på upprepade gånger.

På morgonen kan man flyga till Helsingfors, antingen med start klockan 05.35 eller klockan 10. Det senare flyget mellanlandar dock i Tammerfors.

- Då är man framme först vid tolv och det finns inga vettiga förbindelser om man ska flyga vidare, säger Ahlbäck.

Rädsla för att förlora flygplatsen helt och hållet

Mikael Ahlbäck är rädd att allt pekar åt ett och samma håll, nämligen att flygplatsens framtid är hotad.

- Det ser ju ut som om man från ministeriet skulle vilja ha bort Kronoby från kartan och det måste vi jobba emot så mycket vi kan. Jag hoppas på det bästa men befarar det värsta.

Tongångarna är liknande vid företaget Tetra Chemicals i Karleby, där Ronnie Karlsson är chef för försäljning och marknadsföring.

- Konkurrensmässigt är det bedrövligt med Nextjets konkurs, det blir inte mycket kvar vid vår flygplats.

Karlsson ansvarar för försäljningen till de baltiska länderna, Norge och Ryssland.Tetra Chemicals har huvudkontor i Helsingborg och företaget har nytta av fungerande förbindelser till Sverige.

- Vi får verkligen hoppas att någon aktör har möjlighet att kliva in och ta över.

Karleby-Jakobstad flygplats.
Karleby-Jakobstads flygplats. Karleby-Jakobstad flygplats. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist Kronoby,Karleby-Jakobstad flygplats,flygplatser

Chock vid handelskammaren

Det samma hoppas man vid Österbottens handelskammare, där direktör Paula Erkkilä är mycket medveten om vilket hårt slag för företagen onsdagens konkursbesked innebär.

- Det här var nog något av en chock. Nu måste vi mötas, fundera och diskutera vilka alternativ vi har, säger Erkkilä.

Enligt Erkkilä har man haft ett växande passagerarunderlag vid Karleby-Jakobstad flygplats och på så vis borde det inte vara omöjligt att locka till sig en ny operatör.

Även Karleby stads utvecklingsdirektör Jonne Sandberg tror att det dyker upp en lösning.

- Flygtrafik fungerar ju lite som ett ekosystem. Då det uppstår ett tomrum brukar det generera något nytt. Jag ser med tillförlit på den här situationen, våra företagare behöver fungerande förbindelser och det måste vi lyckas förhandla fram åt dem, säger Sandberg.

Tåget inget alternativ

På Rani Plast medger vd Mikael Ahlbäck att han ibland överväger att flytta verksamhet till Helsingfors.

- Vi skulle kunna ta i bruk kontoret vi har i Helsingfors som vi har uthyrt för tillfället. Det börjar bli för dyrt att flyga av och an härifrån.

Enligt Ahlbäck är tåget inte ett alternativ, särskilt inte för den som reser varje vecka.

- Det handlar också om gäster, kunder och leverantörer. Jag får inte hit en amerikansk samarbetspartner om jag säger att han först ska flyga till Helsingfors och sedan ta tåget till Karleby.

Finnairplan landar i Schiphol i Amsterdam.
Många företagare är missnöjda med den usla konkurrenssituationen vid Karleby-Jakobstads flygplats, med Finnair som enda operatör påverkas både tidtabeller och prisnivå. Finnairplan landar i Schiphol i Amsterdam. Bild: Mostphotos / Marco Hamperium Finnair,flygbolag,flygtrafik

Ahlbäck är tacksam för att många i regionen har jobbat så hårt för verksamheten vid den egna flygplatsen.

- Jag hoppas man orkar jobba vidare trots stora ekonomiska förluster just nu. Jag har också själv pratat med några folkvalda, för det känns orimligt att det ska finnas ekonomiska lönsamhetskrav på varje liten flygplats. Det finns en orsak till att man betalar skatt, och en del av skattemedlen måste kunna användas till att göra det möjligt att leva utanför ring III, säger Ahlbäck.

Läs också

Österbotten

Bekanta dig med hur vi jobbar med Ansvarsfull journalistik

Nyligen publicerat - Österbotten