Hoppa till huvudinnehåll

Överraskningsvärmen fyller uteserveringarna och ökar alkoholintaget: Vilka knep fungerar för att rädda din lever?

En utservering längs floden Ljubljanica i Ljubljana, Slovenien.
En utservering längs floden Ljubljanica i Ljubljana, Slovenien. Bild: Linus Hoffman / Yle Slovenien,uteservering,restauranger,Gågata,Ljubljana,Ljubljanica

Vi listar sex knep och reder ut vilka som på riktigt kan hjälpa dig lätta på påfrestningen av din lever om du plötsligt dricker mer eller oftare än vanligt på grund av den tidiga sommarvärmen.

Nej, alla dricker inte, och nej, alla de som dricker halsar inte så mycket att det nödvändigtvis handlar om riskfyllda konsumtionsnivåer. Men ett synligt faktum är att den soliga och nästan absurt varma våren har lett till en så pass snabb ökning av det kollektiva alkoholintaget att många fler än de som inser det riskerar belasta sin lever mer än vanligt.

Ett långvarigt alkoholintag leder i praktiken hos alla till fettlever

Vi är tre veckor in i en period av fint väder och sommarloven, semestrarna och midsommaren ligger runt knuten. Om det vardagliga drickandet av alkoholdrycker blir kontinuerligt och rikligt kan det löna sig att också försöka sig på att rensa levern.

- Ett långvarigt alkoholintag leder i praktiken hos alla till fettlever. Men leverns skick går att återställa, säger professor Martti Färkkilä, expert på leversjukdomar på Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt.

Men vilka metoder fungerar? Många sätt finns men inte alla är så effektiva som många tror. Professor Färkkilä (med hjälp av Njur- och leverförbundet och Terveyskirjasto) hjälper oss gå igenom sex metoder och avgöra deras funktionsnivå.

1. Att dricka rikligt med vatten, citronsaft eller grönt te

I så gott som alla guider till en hälsosammare lever nämns vatten som ett bra sätt, medan en del tar upp citronsaften och det gröna teet. Ingen av de här dryckerna försnabbar eller effektiverar dock reningen av levern.

I stället för kurer och dieter lönar det sig att helt enkelt minska intaget av ämnen som belastar organet.

2. Olika reningskurer för levern

Till den här kategorin hör produkter som marknadsförs som reningskurer för levern. Det finns inga säkra forskningsresultat som visar att kurer skulle effektivera reningen av levern. I stället för kurer och dieter lönar det sig att helt enkelt minska intaget av ämnen som belastar organet.

3. Renande örter och kryddor

Bland annat gurkmeja och vitlök har marknadsförts som leverrenande produkter, det samma gäller för brännässlan och smörblomman. Utöver det finns det en massa örter som sägs hjälpa. Man har inte kunnat trovärdigt bevisa att de faktiskt hjälper.

4. Motion och viktminskning

Övervikt är en riskfaktor för levern och så kallad bukfetma är den vanligaste orsaken till fettlever. Också en liten viktminskning hjälper mot fettlever. Men en snabb minskning av mycket vikt kan ge motsatt resultat! Motion i sig är bra för levern.

De kostrekommendationer som gäller för att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar gäller också för att hålla levern i skick.

5. Husmanskost

Ingen mat renar direkt levern, men levern tycker om samma mat som hjärtat. De kostrekommendationer som gäller för att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar gäller också för att hålla levern i skick. Hälsosam kost innehåller mycket grönsaker och andra växter och bara lite hårda fetter. Som hemlagad mat.

6. Undvik alkohol

Det enda effektiva sättet att rena levern på är den här hårda sanningen. Redan en två veckors alkoholfri period räcker för att minska på mängden fett som fastnat i levern.

Det allra bästa för levern vore ju förstås att lämna bort alkoholen för gott.

Artikeln baserar sig på Yle Uutisets artikel Yllätyshelteen laukaisema tissutteluputki vaarantaa maksan – Osa puhdistusvinkeistä on roskaa, näillä lääkärin vinkeillä onnistut som är skriven av Paula Tiessalo.

Rättelse 22.5 kl 17:32: en tidigare version av artikeln kallade bukfetma felaktigt för midjefetma.