Hoppa till huvudinnehåll

Ny väg ska minska damm och buller på Hållsnäsvägen i Svartå - Nordkalk villigt att betala en del

En vägkorsning.
Hållsnäsvägen där den möter Salovägen, alltså väg 186 mellan Ingå och Salo. En vägkorsning. Bild: Marica Hildén \ Yle Svartå, Raseborg,korsningar (plats),vägkorsning,salovägen

Om Nordkalks planer på att mer än tredubbla brytningen av kalksten i Svartå blir verklighet kommer trafiken att öka markant. Företaget är därför berett att betala en del av en ny väg till kalkbrottet.

Invånarna har varit oroade över att ökad brytning medför sämre trafiksäkerhet, buller och damm på Hållsnäsvägen.

Nordkalk har föreslagit att de tillsammans med Raseborgs stad och närings-, trafik och miljöcentralen (NTM) finansierar ett bygge av en ny väg mellan Hållsnäsvägen och Salovägen.

Bygget av ett vägavsnitt på 1 600 meter kostar kring en miljon euro. Nordkalk föreslår att Raseborgs stad betalar en tredjedel av kostnaderna.

Motförslag sänkte stadens andel

Stadstyrelsen i Raseborg godkände på måndagen (21.5) ett motförslag. Det går ut på att Raseborgs stad betalar 25 procent av kostnaderna eller ungefär 250 000 euro.

Enligt förslaget skulle Nordkalk betala 50 procent och NTM-centralen 25 procent av kostnaderna.

En väg.
Vägen till Nordkalks kalkbrott. En väg. Bild: Marica Hildén \ Yle Svartå, Raseborg,Nordkalk

Vägen skulle gå över privat mark och stadens mark i närheten kan användas som bytesmark då parterna förhandlar med markägarna.

Norkalk väntar fortfarande på miljötillståndet för att få bryta 180 000 ton kalk per år i Svartå. Nu är mängden 50 000 ton per år.

Nordkalk har brutit kalksten i Svartå sedan år 1954.