Hoppa till huvudinnehåll

Alexandra Sandbäck har kämpat med fysisk och psykisk ohälsa och FPA i många år

Alexandra Sandbäck
Alexandra Sandbäck. Alexandra Sandbäck Bild: Alexandra Sandbäck hälsa

När Alexandra Sandbäcks mamma dog förra sommaren blev hon sjukskriven i en och en halv månad. Under de senaste åren har Alexandra Sandbäck varit i kontakt med socialen och FPA många gånger och hon är kritisk till bemötandet.

- Det är något fel i värdegrunden för det läggs mycket skuld på dem som söker hjälp, som utkomststöd och sjukdagpenning. Det handlar om människor i nöd.

"Största problemet är byråkratin"

Alexandra Sandbäck säger att det är svårt och det tar länge att få hjälp och hon känner det som att andra tycker att hon försöker snylta på samhället.

Hon berättar att kontakten med FPA ibland kan vara otrevlig. Men det största problemet med FPA är enligt Alexandra Sandbäck FPA:s byråkrati.

- Det är väldigt svårt att veta exakt vad man ska lämna in och när.

"Får otydliga svar"

Enligt Alexandra Sandbäck tar det tre veckor att få ett beslut om sjukdagpenning.

- Det gör att man är nere på noll och sen tar det minst, fastän FPA säger högst, sju vardagar att få utkomststöd.

Alexandra Sandbäck tycker att hon får otydliga svar när hon ringer till FPA och sällan är det samma person som hon får tala med igen.

Gjorde egen enkät

Enligt Alexandra Sandbäck är det stor skillnad i hur det är att ha att göra med socialen och med FPA. Hon har sökt hjälp från socialen också tidigare.

- Då kändes det som att jag blev sedd och som lika mycket värd, men så känns det inte på FPA.

Alexandra Sandbäck lade ut en enkät på sin blogg och Facebook sida som handlade om kontakten med FPA.

Skönt att märka att man inte är ensam

50 personer svarade på enkäten, som inte är statistisk säker och som man inte kan dra några långtgående slutsatser av.

Hon gjorde enkäten efter att hennes psykiatriska skötare sa att man blir mer sjuk av att vara i kontakt med FPA.

- Det gjorde så ont i mig att det är så här och samtidigt förstod jag att jag inte är ensam.

Hon ville höra om hur folk i en liknande situation som hennes som lyfter utkomststöd eller sjukdagpenning upplever kontakten med FPA och om de har mått sämre av kontakten.

- Tyvärr svarade 100 procent av dem som svarade att de har mått sämre.

Hög tröskel att be om hjälp

Enligt Alexandra Sandbäck är det största problemet den svåra byråkratin på FPA.

- De känner stor oro för att de inte vet vilka deras rättigheter är och hur de ska göra för att få hjälp. Många tycker att utkomststödet är för litet och det är för hög tröskel för att be om hjälp för psykisk ohälsa.

Alexandra Sandbäck bad dem som svarade på enkäten att gradera om upplevelsen av FPA har blivit sämre på en skala mellan ett och fem.

- Det är fruktansvärt att så många graderade sin upplevelse mellan tre och fem och jättemånga mellan fyra och fem. De upplever att kontakten med FPA gör dem sjukare.

Papperskrig

Alexandra Sandbäck vill påpeka att hon uppskattar att FPA finns och ger grundtrygghet.

- Utan den vet jag inte var jag skulle vara idag. Men det är någonting som har gått fel om vi mår sämre av att be om hjälp.

Enligt Alexandra Sandbäck innebär papperskrig för till exempel någon som lider av psykisk ohälsa mycket.

- Den som inte orkar kliva upp ut sängen blir inte bättre av den här pressen och osäkerheten.

Vill ha medborgarlön

Alexandra Sandbäck upplever att hon är lyckligt lottad som har familj och vänner runt sig och att socialen vid ett tidigare tillfälle har kunnat hjälpa henne.

- Att ha noll euro på kontot och inte veta när ett beslut kommer är en otroligt hemsk känsla i vårt välfärds-Finland.

Om Alexandra Sandbäck skulle få önska sig en förändring säger hon att hon skulle önska att alla hade rätt till medborgarlön.

- Jag kan inte lösa FPA:s system.

"Folk tror att man är en soffliggare"

Enligt Alexandra Sandbäck skulle FPA behöva mer resurser för att alla skulle kunna ha en egen personlig rådgivare.

FPA skulle enligt Alexandra Sandbäck behöva bättre system för ansökningar så att man skulle få prata med dem som fattar besluten och genast få information om vilka uppgifter som saknas.

- Men det är en enorm förändring som måste börja med att värdegrunden ändras så att alla har rätt till de här stöden. Det känns som att folk tror att man är en soffliggare. Jag tror att de som är helt friska och arbetsföra men inte vill jobba är väldigt få. En medborgarlön skulle höja grundtryggheten och minska på byråkratin.

FPA beklagar

Vid FPA beklagar Tina Söderman som är direktör för västra kundserviceenheten att FPA upplevs som otrevlig och byråkratisk.

- Om man har en svår livssituation så är det helt klart att man vill att allting ska löpa och man har inte själv orken att engagera sig och vi är alltid många parter som är med. Jag hoppas att vi har möjligheter att sköta tydliga fall och hjälpa på ett bättre sätt i framtiden.

FPA-byrån i Jakobstad
FPA-byrån i Jakobstad Bild: Yle/Kjell Vikman kela

Tina Söderman tror att det är viktigt att klienten upplever att FPA har tid med hen. Därför tror hon att det är viktigt att FPA informerar om möjligheter att boka tid.

- Då sätter vi oss in i situationen i förväg. Vi vet vilka saker vi eventuellt bör fråga och vi kan på det sättet hjälpa. Och om det är så att man behöver ännu mera hjälp så kan man också göra en muntlig ansökan.

Tror att bristen på tid påverkar kundernas upplevelse

Söderman tror att det är känslan av bristen på tid från FPA:s sida som gör att klienter får en känsla av att servicen inte är på den nivå som man önskar.

Vad säger du om det att folk som lider av psykisk ohälsa upplever att de blir sjukare av att vara i kontakt med FPA?

- Det låter verkligen sorgligt. Jag tror att här är det samma sak att man vill att den person som man diskuterar med från FPA också ska ha haft möjlighet att känna till saker och ting om situationen. Man behöver få en känsla av att inte utfrågas i onödan. Det är därför som det också är viktigt att vi ska få möjligheten att sätta oss in i situationen före vi diskuterar och går igenom. Som sagt att man bokar en tid.

En anhörig kan också sköta klientens ärenden

Söderman påpekar att om klienten själv inte har orken att möta FPA så går det också bra att en anhörig, socialen eller sjukvården sköter klientens ärende.

Kan något bli bättre på FPA?

- Absolut. Vi måste bli bättre på att informera om möjligheter. Man ska inte behöva få känslan av att man ringer någonstans, går in någonstans och på nytt behöver förklara saker och ting. Jag tror absolut att man bör få känslan av att man har en person som man diskuterar med som har satt sig in i situationen. Den möjligheten finns redan. Vi måste bara informera mera om det.

- Jag märker att fortfarande så är det allt för få av kunderna som vet om möjligheterna trots att vi har diskuterat med våra samarbetsparter som socialen och hälsovården, säger Tina Söderman.

I Yle Österbottens morgonsändning den 23 maj deltog Alexandra Biaudet arbetar som psykiatrisk sjuksköterska på Center för mental- och beroendevård Horisonten i Vasa i diskussionen om FPA:s byråkrati. Här kan du lyssna på intervjun med henne. Kati Enkvist intervjuar.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten