Hoppa till huvudinnehåll

Snabba ryck krävs vid försäljningen av Nextjets konkursbo

Nextjets flygplan som står i still på marken.
Nextjets flygplan som står i still på marken. Bild: Nextjet/pressbild flygbolag,flygplan,Nextjet

Det handlar om att försöka sälja det här väldigt fort, helst den här veckan. Det säger flygbolaget Nextjets konkursboförvaltare Lars-Henrik Andersson vid advokatbyrå Lindahl i Sverige om tidtabellen för en eventuell affär.

Andersson säger att han försöker rädda bolaget som en helhet och gör inte skillnad på Sverige och Finland i det sammanhanget.

Han överlåter till marknaden att avgöra vilka linjer som är relevanta och intressanta och tar inte ställning exempelvis till flyglinjerna från Kronoby flygplats.

Besked på fredag

Advokat Lars-Henrik Andersson räknar med att kunna ge ett besked på fredag men ger inga garantier.

Tiden är enligt Andersson en viktig faktor i sammanhanget och det gäller att jobba med höga målsättningar för att alla tillgångar inte plötsligt skall få fötter.

Ifall personalen lämnar bolaget så tappar man även den delen.

Advokat Lars-Henrik Andersson sköter Nextjets konkurs
Lars-Henrik Andersson. Advokat Lars-Henrik Andersson sköter Nextjets konkurs Bild: Advokatfirma Lindahl Nextjet,Advokat,konkurs,Kronoby,Karleby-Jakobstad flygplats

- Det är för många omständigheter för att man skall kunna säga med säkerhet att det är klart på fredag.

- Det finns ett intresse, det ringer folk hela tiden som är intresserade, vi får se om det lyckas.

Advokat Andersson säljer helst tillgångarna i ett paket, det är svårare att sälja ett konkursat flygbolag i delar i jämförelse med en industri där man har fysiska tillgångar.

Skulder och tillgångar

Nextjets skulder ligger i dagsläget kring 100 miljoner svenska kronor enligt Andersson.

- Det kommer säkert nåt till med uppsagda avtal och så där men i min grova bild ligger det nånstans där.

Tillgångarna i konkursboet och deras värde är lite svårare att bestämma. De fysiska tillgångarna i Nextjet är en hangar i Örnsköldsvik och ett antal reservdelar till planen.

- Det finns också ett antal tillstånd som inte överlåts som sådana och IT-program, bland annat ett välutvecklat biljettbokningsprogram som är hopkopplat med stora bolag som Amadeus.

- Det finns också ett antal finansiella och operationella leasingavtal, det beror på hur leasing givarna ställer sig till en fortsatt leasing.

Hur mycket är tillgångarna värda?

- Det får marknaden bestämma, vi lever i en marknadsekonomi.

Kronoby Flyghangar Ab har styrelsemöte på fredag

Kronoby Flyghangar Ab är den arbetshandske som kommunerna i Jakobstad-Karleby regionen har för att ta tillvara Kronoby flygplats intressen.

Styrelsen har möte på fredag och då skall man stämma av läget efter Nextjets konkurs och vad som gjorts.

- Det positiva är att det finns ett intresse och många olika diskussioner förs på olika håll, säger Jonne Sandberg som är styrelseordförande för hangarbolaget.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten