Hoppa till huvudinnehåll

Försenade flyg: Finnair prickas för att snåla med ersättningar till passagerare

Finnairs Airbus A350 lyfter från Helsingfors-Vanda Flygplats
Finnairs Airbus A350 lyfter från Helsingfors-Vanda Flygplats Bild: Alexander Granholm Finnair,Airbus A350,oh-lwd,Helsingfors-Vanda flygplats,Airbus

Finnair snålar fortfarande med att ersätta passagerare på försenade flyg, enligt Konsumenttvistenämnden. Finnair har redan år 2015 fått en anmärkning för sin ersättningspolicy, och nu har nämnden upprepat anmärkningen.

- Finnairs beteende har varit detsamma hela tiden, säger Konsumenttvistenämndens ordförande Pauli Ståhlberg.

Han får regelbundet höra om nya fall, där flygpassagerare förgäves har krävt Finnair på ersättning för förseningar.

- Finnair påstår att det handlar om tekniska fel och exceptionella omständigheter, säger Ståhlberg.

Enligt Ståhlberg brukar Finnair nästan alltid hänvisa till att de tekniska felen i sin tur beror på antingen tillverkningsfel eller planeringsfel.

Därför vägrar Finnair att ersätta passagerare fullt ut. Istället för reda pengar brukar Finnair erbjuda presentkort eller lägre ersättningsbelopp.

600 euro i ersättning per passagerare

Enligt EU:s gällande ersättningsregler kan en flygpassagerare ha rätt till 600 euro i ersättning om planet är försenat.

- Jag tror att det handlar om pengar. Det kostar ganska mycket om alla passagerare på ett flygplan kräver ersättning, säger Ståhlberg.

Men ett statsägt flygbolag som Finnair borde föregå med gott exempel i ersättningsfrågor, anser han.

Varken Finnair eller avdelningen för statens ägarstyrning har hittills velat kommentera anmärkningen och bolagets ersättningspolicy.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes