Hoppa till huvudinnehåll

"Skicket på Skärgårdsvägen börjar påminna lite om Polen för ett tiotal år sedan"

Skärgårdsvägen
Skärgårdsvägen en bit från Pargas centrum i riktning mot Åbohållet. Skärgårdsvägen Bild: Yle/Peter Karlberg regionalväg 180,skärgårdsvägen

Skärgårdsvägen borde asfalteras på nytt. Med tanke på sommaren och alla turister är det inte bra att visa upp en så här dålig väg. Nu börjar det påminna lite om Polen för ett tiotal år sedan, säger en yrkeschaufför som dagligen kör längs Skärgårdsvägen.

En annan van Skärgårdsvägsresenär är inne på samma linje.

- Det finns redan många gropar längs vägen och värre blir det hela tiden med tanke på hur mycket trafik som kör här varje dag. Så nog skulle det i alla fall vara dags att lappa vägen igen.

En busschaufför som ofta kör längs Skärgårdsvägen är också kritisk till vägens nuvarande standard.

- Finland borde skärpa sig och satsa mer pengar på underhåll av vägar.

"Skicket på Skärgårdsvägen motsvarar det vi har möjlighet till"

Vad säger då NTM-centralen, det vill säga instansen som ansvarar för Skärgårdsvägen, om den här kritiken?

Regionerna Egentliga Finland och Satakunta har det här året enligt Matti Vehviläinen, direktör för trafik och infrastruktur vid NTM-centralen i Egentliga Finland, totalt 46,5 miljoner euro att spendera på nya vägbeläggningar och underhåll av vägar.

- Men den största delen av de här pengarna går till de mest trafikerade vägarna i våra två regioner, alltså till våra huvudvägar och inte till en regional väg som Skärgårdsvägen. Dessutom går runt 20 miljoner till rena driftskostnader, för inte minst på vintern kostar det att ha alla vägar i de här två regionerna i bruk.

- Det här innebär att det som blir kvar till nya vägbeläggningar är ungefär 15 miljoner euro. Det kanske låter som mycket pengar, men samtidigt måste man också komma ihåg att vi totalt har runt 7 000 kilometer väg att ta hand om i våra två regioner.

Skärgårdsvägen
Så här ser det ut en bit från Pargas centrum i riktning mot Åbohållet. Skärgårdsvägen Bild: Yle/Peter Karlberg Regionalväg 180,skärgårdsvägen
Skärgårdsvägen
Många vill se ny asfalt på Skärgårdsvägen. Skärgårdsvägen Bild: Yle/Peter Karlberg Regionalväg 180,skärgårdsvägen

Reparationer av broar går före ny beläggning

Enligt Matti Vehviläinen hoppas NTM-centralen någon gång i framtiden kunna förbättra standarden på Skärgårdsvägen.

- Men just nu är satsningarna på Rävsundsbron och Hessundsbron viktigare än beläggningen på Skärgårdsvägen. Numera får fordonen väga upp till 76 ton, så därför måste vi reparera de här två broarna. Det kommande decenniet satsar vi därför stora anslag på det.

Vad gör ni då för att få mer pengar av staten?

- Det finns inga stora möjligheter till att få mer pengar av staten, och skicket på Skärgårdsvägen motsvarar det vi har möjlighet till. Men vi hoppas på att staten framöver gör en rättvis utdelning av sina pengar. Det har i alla fall gått i rätt riktning de senaste åren, så vi får hoppas på att det fortsätter så.

Rävsundsbron mellan Pargas och S:t Karins
Rävsundsbron mellan Pargas och S:t Karins Bild: Yle/ Peter Karlberg tungtrafik

Markus Salminen, vägmästare vid NTM-centralen i Egentliga Finland, kör ofta längs Skärgårdsvägen. Han håller inte med om att vägen är i så uselt skick som en del hävdar.

- Vi åtgärdar alla trafikfarliga gropar längs Skärgårdsvägen. Visst finns det partier där vägen är dålig, men helhetsmässigt sett till våra två regioner handlar det inte om någon katastrofväg som en del är inne på att det är.

Visst finns det partier där vägen är dålig, men helhetsmässigt sett till våra två regioner handlar det inte om någon katastrofväg som en del är inne på att det är― Vägmästare Markus Salminen

Det handlar ju trots allt ändå om en väg som har mycket trafik och som i alla fall bitvis ser ut att behöva en ny beläggning?

- Skärgårdsvägen är viktig för oss, men för en ny beläggning krävs mer pengar av staten och det kan vi inte direkt räkna med. I sommar lägger vi ny beläggning på runt 400 kilometer av våra vägar i våra två regioner, men precis som min kollega Matti Vehviläinen lyfter fram har vi totalt runt 7 000 kilometer väg att ta hand om. Man ska också komma ihåg att vi nyligen har förbättrat cykelvägen längs med Skärgårdsvägen, säger Markus Salminen.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland