Hoppa till huvudinnehåll

Läkare missnöjda med Fiskehamnens nya vårdcentral: "Det blev 37 timmar övertid bara för att jag ständigt måste förflytta mig från en plats till en annan"

På bilden ser man ett stort vinrött hus. Huset är en hälsocentral.
Fiskehamnens nya vårdcentral stod klar i februari. På bilden ser man ett stort vinrött hus. Huset är en hälsocentral. Bild: Yle/ Antti Kolppo Helsingfors,Fiskehamnen,hälsostationer,hälsocentraler,fiskehamnens hälsostation

Dystra mottagningsrum, läkarbrist och olika arbetslokaler varje dag. Så beskriver personalen problemen som satt arbetstrivseln på prov i den nya vårdcentralen i Fiskehamnen i Helsingfors som öppnade i februari.

Outi Seppälä, som har jobbat som läkare i olika hälsovårdscentraler i 20 år, står i mottagningsrummet och gräver i en gammal resväska.

Enligt Seppälä är det lättare att frakta papper och redskap i en väska på hjul än i en liten varukorg.

Fiskehamnens vårdcentral öppnades i februari, men sedan dess har saker inte gått som på räls. Bland annat är läkarna tvungna att byta arbetslokal dagligen.

- Idén med att integrera enheter, ta bort överlappningar och främja samarbete var helt bra. I praktiken fungerar det ändå inte särskilt väl. Jag tror inte att någon som själv tänkt jobba här skulle ha planerat huset på detta vis, säger Seppälä.

Personalen kritiserar bland annat byggnadens långa korridorer, dystra mottagningsrum och att de ständigt måste byta arbetsrum.

- Allmänläkarens värsta fiende är tidsbrist. Allt annat som tar upp vår tid är bort från själva vårdarbetet. Varje dag får vi leta efter åtminstone några patienter i korridorerna och samla upp instrument som försvunnit från mottagningsrummen, säger Seppälä.

Läkaren Outi Seppälä.
Outi Seppälä medger att en del av kritiken kan ha att göra med att allt är nytt och ovant. Läkaren Outi Seppälä. Bild: Derrick Frilund / Yle läkare,hälsocentraler

Patient jämförde mottagningsrummen med förhörsrum

I vårdcentralens byggnad är lokalerna indelade i tre cirklar. I den yttre cirkeln ligger kundkorridorerna, varifrån patienterna kallas in till den mellersta cirkelns mottagningsrum. I den innersta cirkeln ligger personalens egna lokaler.

Husets konstruktion ska möjliggöra ett nytt arbetssätt. Olika yrkesgrupper kan konsultera varandra lättare och forma multiprofessionella arbetsgrupper. Men det visar sig att konstruktionen begränsar dagsljuset.

Läkare Tove Hertzberg
Tove Hertzberg sökte sig efter åtta veckor bort från Fiskehamnens vårdcdentral. Läkare Tove Hertzberg Bild: Derrick Frilund / Yle Tove Hertzberg,läkare,psykiatrer,Helsingfors universitets centralsjukhus

Tove Hertzberg, som är specialläkare inom psykiatri, berättar att en av de övervägande orsakerna till att hon lämnade vårdcentralen var bristen på dagsljus.

- Det är märkligt att någon som arbetar över åtta timmar i dagen inte ska kunna se ut, medan en patient som bara ska vara i besöksrummet i några minuter får bada i dagsljus, säger Hertzberg, som numera arbetar i Esbo.

Visst är också det ett sätt att tillbringa sin dag, men jag vårdar hellre patienter.

Enligt Hertzberg finns det inga fönster i mottagningsrummen och en del patienter har jämfört dem med förhörsrum. Att ofta byta arbetsrum visade sig också vara mer tidskrävande än man tänkt sig.

- Jag jobbade där i åtta veckor och träffade dagligen samma mängd patienter som tidigare. Det blev 37 timmar övertid bara för att jag ständigt måste förflytta mig från en plats till en annan, berättar Hertzberg.

- Visst är också det ett sätt att tillbringa sin dag, men jag vårdar hellre patienter, konstaterar hon.

En skylt där det står "laboratorie". I bakgrunden ser man en byggnad med stora fönster.
Den innersta delen av byggnaden nås endast av mycket lite dagsljus. En skylt där det står "laboratorie". I bakgrunden ser man en byggnad med stora fönster. Bild: Yle/ Ronnie Holmberg Helsingfors,hälsovård,fiskehamnens vårdcentral

Nu utförs en utomstående bedömning av kund- och personalupplevelserna

I februari flyttade bland annat Berghälls, Vallgårds och Hertonäs vårdcentraler till Fiskehamnen.

Även tandvården och fysioterapitjänster samt södra distriktets psykiatri- och missbrukarvård flyttade till den nya vårdcentralen.

Också från stadens sida medger man att förändringen varit stor och att den medfört vissa utmaningar.

- Här är det inte frågan om att vi vill spara på kvadratmetrarna, utan vi möjliggör snarare en ny verksamhetsmodell. Nu gäller det bara att utvärdera den nya modellen och se vilka förändringar som borde göras, säger Leena Turpeinen, chef för hälso- och missbrukarvården vid Helsingfors stad.

En kvinna som sitter vid ett skrivbord med en dator framför sig.
Enligt Leena Turpeinen utreder man nu upplevelser från Fiskehamnens vårdcentral. Staden är ändå inte ännu redo att slopa den nya verksamhetsmodellen. En kvinna som sitter vid ett skrivbord med en dator framför sig. Bild: Yle/ Elise Tykkyläinen Helsingfors stad (Administration),leena turpeinen

I stadens enkät framkommer också att personalen skulle ha velat vara mera delaktig i planeringen av lokalerna.

Tidningen Lääkärilehti har också skrivit om problemen och förmodar att läkarnas välmående på arbetsplatsen inte värderas tillräckligt högt.

- Ett sådant här budskap måste självklart tas mycket seriöst. Lokalt har detta redan behandlats med förmännen. Vi vill självklart värna om alla yrkesgrupper och deras välbefinnande, säger Turpeinen.

Enligt Turpeinen försökte man involvera personalen i planeringen av lokalerna. Då mottagningsrummen testades framkom inte problemet med brist på dagsljus, säger hon.

En del förbättringar har gjorts i till exempel de rum som används för psykiatrisk mottagning. För tillfället genomför staden en utomstående bedömningsrapport om Fiskehamnens vårdcentral.

Ny verksamhetsmodell avskräckte läkare

En del läkare och sjukskötare tycker att den nya verksamhetsmodellen är bra. Gemenskapen på arbetsplatsen är bra enligt de läkare som Yle intervjuat, och det framkom även i stadens enkät.

För en del är blotta tanken på den främmande verksamhetskulturen skrämmande, medan andra har blivit avskräckta efter att de prövat den i praktiken.

- Efter att vårdcentralen öppnade hade vi brist på ungefär nio läkare. Det beror antagligen på att många är skeptiska till det nya försöket. Inför sommaren har vi nu ändå fyllt alla platser, berättar Turpeinen.

Om man i ett tidigt skede i planeringen skulle lyssna på personalen så kanske man skulle kunna skapa bättre lösningar.

Tidspressen, som bristen på läkare orsakat under våren, har tröttat ut personalen i Fiskehamnen. Erfarna läkaren Outi Seppälä ser ändå potential i den nya vårdcentralen, så länge man får allting att fungera som det ska.

Det är inte möjligt att sätta in fönster i mottagningsrummen i efterhand, men läkarna hoppas att samma misstag ska undvikas på andra orter.

Liknande centraler har redan planerats i Helsingfors centrum och i andra städer.

- Om man i ett tidigt skede i planeringen skulle lyssna på personalen så kanske man skulle kunna skapa bättre lösningar. Det skulle i sin tur kunna underlätta anpassningen och rekryteringen, tror Seppälä.

Baserar sig på Yle Uutisets artikel Kalasataman uusi terveyskeskusjätti saa moitteita henkilökunnalta: "Kukaan, joka aikoisi itse työskennellä täällä, ei olisi suunnitellut taloa näin" av Saija Nironen.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen