Hoppa till huvudinnehåll

Lågt vattenstånd hotar båtförare i Kvarken

Lågt vattenstånd på Replot.
Lågt vattenstånd på Replot. Lågt vattenstånd på Replot. Bild: Yle/Antti Haavisto vattenstånd,replot

Båtsäsongen startade tidigare än vanligt. Oturligt nog har havsvattenståndet konstant hållits lågt och farlederna är också ännu ställvis okontrollerade efter vintern.

Havsvattenståndet har varit lågt sedan mars. Konsekvenserna syns tydligt i Kvarken där havet är grunt och stenigt. Också på välbekanta rutter har det kommit fram helt nya stenar.

I Vasa var vattenståndet på tisdag morgon cirka 30-35 centimeter under det normala. Enligt prognosen sjunker vattenståndet ännu ytterligare cirka 10 centimeter under de närmaste dagarna.

Råd: Använd de officiella farlederna

Den erfarna båtföraren John Ericssons budskap är tydligt.

- Nu lönar det sig att hålla sig till de officiella farlederna som man hittar på Trafikverkets sjökort. De farlederna är grundligt undersökta, och det uppstår inte problem på dem trots att vattnet är 30-40 cm lägre än vanligt.

- Om man kör på sten på ett sådant område kan man vara ganska säker på att man inte är i farleden, säger Ericsson.

På sjökorten är också allmänna småbåtsrutter utmärkta med en bruten linje. Djupet på de här farlederna har inte undersökts ordentligt och enligt Ericsson kan det vara skäl att undvika dem då vattnet är lågt.

- Dessutom finns det gott om inofficiella båtrutter som olika båtklubbar har märkt ut. Deras djup finns det inga garantier om. För det mesta då man kör på sten händer det just på sådana inofficiella farleder.

Så här kan det gå när man kör på sten.
Så här kan det gå när man kör på sten. Så här kan det gå när man kör på sten. Bild: Yle/Antti Haavisto Båtmotor,utombordsmotor

Maj överraskade

I år startade båtsäsongen tidigare än normalt. Förutom att vattnet är lågt ökar riskerna för att köra på sten eftersom en del av farlederna ännu inte granskats efter vintern. Alla de märken som isarna flyttat på har inte ännu satts på sina rätta platser.

- Båtklubbarna har lovat Trafikverket att man har rutterna i skick ungefär en månad efter att isen farit. Men nu är ännu en del av det arbetet ogjort, säger Ericsson.

- I början av juni eller senast till midsommar är säkert alla båtrutter som är utmärkta på Trafikverkets sjökort i skick.

Ericsson påminner ändå om att det slutgiltiga ansvaret ligger hos båtens kapten. Och det är skäl att vara försiktig eftersom det kan vara rätt ödesdigert att köra på en sten.

- Som tur går motorerna oftast sönder från nedre delen och båtens bakdel hålls intakt. Men så dåligt kan det också gå att aktern går sönder och båten sjunker. Sådant har hänt och människor har till och med dött, säger Ericsson.

Dyr räkning och lång väntan

Början av båtsäsongen har varit livlig, men kanske ändå inte så livlig som man kunde ha väntat sig med tanke på vädret, säger Mats Carlson vid Hydrolink Boatcenter i Vasa.

Vid Hydrolink Boatcenter reparerar man båtar och båtmotorer under hela sommaren. Just nu jobbar man med två stora båtmotorer varav den ena är nästan helt av på mitten.

- Rätt så lätt kan hela nedre delen av motorn förstöras om man kör hårt mot en sten. Då kostar det också lätt 5000 euro att reparera, säger Carlson.

Mats Carlson på Hydrolink på Fjärdskär där man till hösten ska utöka med fler platser för båtförvaring.
Mats Carlson på Hydrolink. Mats Carlson på Hydrolink på Fjärdskär där man till hösten ska utöka med fler platser för båtförvaring. Bild: YLE/ Marcus Lillkvist bårdsbutik

Också om propellern går sönder blir det en stor räkning om det är en stor motor och stålpropeller.

- Då stålpropellern fastnar så går också för det mesta axeln sönder. Det är viktigt att alltid kontrollera axeln, annars kan det bli en ännu större räkning efteråt.

Carlson lovar att de som nu har sina motorerna på reparation kommer ut på havet ännu i sommar. Att reparera motorerna kan ändå ta flera veckor. Det tar också tid att reda ut ersättningarna med försäkringsbolagen.

Ofta har också båtens köl och botten skadats då man kör på en sten. Då kan det bli en längre paus.

- Om det är en större båt kan det ta hela sommaren innan båten har laminerats flera gånger och målats, säger Carlson.

Elina Kaakinen - Yle Pohjanmaa
Översättning: Malin Hulkki

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten