Hoppa till huvudinnehåll

Stopp för dieselbilar i Hamburg – staden först ut med körförbud i Tyskland

Julgran av skrotbilar
2015 byggde Hamburg en julgran av skrotbilar. Nu portas gamla dieselbilar från den gamla hansestaden. Julgran av skrotbilar Bild: EPA/DANIEL REINHARDT skrotbilar

I Tyskland har de första körförbuden för dieselbilar trätt i kraft på torsdag morgon. Bakom förbuden ligger för höga nivåer av kväveoxider i många tyska städer.

Från och med torsdag gäller körförbud på två livligt trafikerade gator i stadsdelen Altona.

Båda gatorna är nu spärrade för alla lastbilar, men den ena gatan är också spärrad för alla personbilar som inte uppfyller de nyaste dieselkraven, det vill säga den så kallade Euro 6 normen.

I Hamburg finns omkring 200 000 bilar som berörs av förbudet, men trots det kan åtgärden ändå i det här skedet ses som rätt så begränsad.

Från stadens sida utgår man i vilket fall som helst från att de här förbuden i kombination med andra åtgärder kommer att räcka till för att förbättra stadsluften.

Från miljöorganisationernas sida höjs ändå kritiska röster. Man utgår från att förbuden endast kommer att leda till att utsläppen nu kommer att öka på andra gatuavsnitt i stället.

Svårt att övervaka

Att man överhuvudtaget går in för körförbud hänger ihop med ett beslut från den högsta tyska förvaltningsdomstolen.

Den slog i vintras fast att städer och kommuner får införa körförbud för att förbättra luftkvaliteten.

Över 60 tyska städer klarar för tillfället inte av de kväveoxidgränser som EU har ställt upp, så fler körförbud är med högsta sannolikhet att vänta inom den närmaste tiden.

Speicherstadt i Hamburg.
Världsarvet Speicherstadt i gamla hansastaden Hamburg. Speicherstadt i Hamburg. Bild: Mostphotos/Ulf Neugebauer Hamburg,Speicherstadt and Kontorhaus District with Chilehaus

Hur man i Hamburg kommer att övervaka att förbuden också verkligen följs är ändå en öppen fråga.

Då det inte syns utanpå vilken motor en dieselbil är utrustad med har polisen meddelat att man inte har kapacitet att övervaka förbuden.

För att överhuvudtaget kunna övervaka körförbuden har det redan länge diskuterats om att införa en så kallad blå plakett för att klargöra vilka dieselbilar som får röra sig i förbudsområden.

Den tyska regeringen har ändå hittills hårdnackat motsatt sig de här planerna.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes