Hoppa till huvudinnehåll

Intresset för dieselbilar sjunker stadigt i Finland – "Om fem år kan vi ha ett likadant förbud som Tyskland"

En tankningspistol i en bil. På tankluckan står det tydligt Diesel.
Ännu är en stor del av bilarna i trafiken dieselbilar, men det är en vändande trend menar branschfolk. En tankningspistol i en bil. På tankluckan står det tydligt Diesel. Dieselbilar,dieselbränslen,tankning (bränsle),diesel

Sett till sökstatistik på nätet har intresset för dieselbilar halverats på bara två år. Också bilförsäljare säger att åtgången är dålig.

Torsdagen den 31 maj trädde Tysklands första dieselförbud i kraft i delar av Hamburg. På två rejält trafikerade leder är nu lastbilstrafiken och viss personbilstrafik förbjuden.

Intresset för dieselbilar sjunker stadigt i Finland. Enligt sökstatistik från köp- och säljsidan Autotalli är den nedåtgående trenden tydlig, om man tittar på andelen sökningar på dieselbilar i jämförelse med bensinbilar.

I januari 2016 var dieselsökningarnas andel av bensinsökningarna 88 procent. I maj i år var samma andel 42 procent.

Om sidans besökare gjorde 100 000 sökningar efter bensinbilar i maj, så gjordes 42 000 sökningar på dieselbilar, som ett illustrerande exempel.

Säljs långsamt

Jani Haavisto jobbar som bilförsäljare i Vasa. Han har märkt att det tar länge att få en dieselbil såld.

- Det är väldigt sällan som kunder kliver in genom dörren och säger att de vill köpa en dieselbil, säger Haavisto.

jani haavisto står i en blå piketröja i en bilhall
Jani Haavisto säljer bilar på Auto Lähdemäki i Vasa. jani haavisto står i en blå piketröja i en bilhall Bild: Yle/ Axel Brink bilhandel

Annat var det för 10 år sedan, menar Haavisto. Då var det en trend att köpa diesel - en trend han inte tror kommer tillbaka.

- Om 10–15 år finns inte dieselbilarna kvar. Nästan alla biltillverkare har meddelat att de avslutar dieselbilstillverkningen helt om några år, säger Haavisto.

Inga nya dieselmodeller

I nuläget är inga nya bilmodeller dieselbilar. De gamla modellerna som fortfarande tillverkas kan ännu ha dieselmotorer, menar Haavisto.

Samtidigt är det i nuläget ekonomiskt att ha en dieselbil, speciellt om man kör långa sträckor ofta. Bränslepriserna och förbrukningen är lägre jämfört med bensinbilar.

- Men det är svårt att säga något om marknadsvärdet om några år, säger Haavisto.

Haavisto gissar att vi i Finland kommer att få se liknande förbud som det i Tyskland om fem år.

Bilbesiktare: Varannan bil är en dieselbil

Bilbesiktaren Henrik Weiner i Vasa har en mer moderat inställning till dieselns försvinnande, i och med att så många bilar i trafiken ännu är dieselbilar.

- Bara för någon dag sen konstaterade jag att minst varannan bil som jag besiktade var en dieselbil, säger Weiner.

henrik weiner står lutad mot en avgasmätare i en besiktningshall. i bakgrunden finns en mörkblå bil.
Henrik Weiner jobbar på Suomen Laatukatsastus i Vasa. henrik weiner står lutad mot en avgasmätare i en besiktningshall. i bakgrunden finns en mörkblå bil. Bild: Yle/ Axel Brink Besiktning

Sedan är förutsättningarna annorlunda mellan Finland och Tyskland, tycker Weiner.

- Hamburg är ju mitt i smeten medan vi bor vid avgrundens rand, tänkte jag säga. Avstånden här är lite annorlunda.

På lång sikt - inte genast

Henrik Weiner tror inte att vi i Finland står inför några omedelbara förändringar gällande dieselbilar.

- På lång sikt blir det säkert samma sak här, säger han.

Weiner har ändå märkt av att människor funderar över hur långsiktigt de har tänkt när de kör sina dieselbilar.

- Men så länge dieseln är billigare och skatten inte är vansinnigt hög så väljer nog folk det billigare alternativet, speciellt om man kör mycket, säger Weiner.

Sedan beror förstås utvecklingen i hög grad på vilka politiska beslut som fattas i framtiden. Miljökraven blir hela tiden striktare.

Inte bara gamla dieselbilar har höga värden

Bilbesiktaren Henrik Weiner menar att det inte bara är 10+ år gamla dieselbilar som kan ha problem med att hålla sig inom godkända ramar vad gäller utsläpp.

Utan att nämna vilka, så menar Weiner att vissa biltillverkare lyckats sämre än andra med att hålla värdena nere.

- Vissa tyska bilmärken av lite dyrare sort har sällan problem. Man skulle kunna slicka på avgasröret. Men hur du kör inverkar mycket på det.

- Om du aldrig låter motorn gå varm så blir det värre, säger Weiner.

Läs mera:

Stopp för dieselbilar i Hamburg – staden först ut med körförbud i Tyskland

I Tyskland har de första körförbuden för dieselbilar trätt i kraft på torsdag morgon. Bakom förbuden ligger för höga nivåer av kväveoxider i många tyska städer.

Läs mera:

Bilförsäljningssida: Intresset för begagnade dieselbilar sjunker

Allt färre söker efter dieselbilar när de är på jakt efter ny bil.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle