Hoppa till huvudinnehåll

Skulle du skicka pengar till en människa du aldrig har träffat? Över tio miljoner euro skickas till nätbedragare från Finland

Nätbedrägeri
Nätbedrägeri Bild: Yle / Jyrki Lyytikkä nätbedrägeri

Finländare skickar mellan 10 och 15 miljoner euro till nätbedragare årligen. Det här enligt en uppskattning som Nordea har gjort. Nordea kontaktar ofta kunder som de misstänker kan vara utsatta för nätbedragare.

– Vi pratar om hundratals fall per år. Det är vardag för oss på banken och det har ökat otroligt mycket, säger Sakari Wuolijoki, riskchef på Nordea.

Banker har en skyldighet att känna sina kunder och deras verksamhet bland annat för att kunna identifiera penningtvätt eller finansiering av terrorism.

För att kunna göra det har bankerna skapat system som följer med kundernas penningtrafik.

Plötsliga utlandsbetalningar avslöjar

Enligt Wuolijoki följer systemet med transaktioner som avviker från kundens vanliga beteende.

Avvikelserna kan vara ett tecken på att kunden skickar pengar till en bedragare.

– Det gäller att vara särskilt noggrann med till exempel ovanliga utlandsbetalningar. De misstänkta länderna kan variera från kund till kund, men de kan vara i Afrika, Asien eller Östeuropa, säger Wuolijoki.

På Nordea uppskattar Wuolijoki att deras kunder skickar mellan tre och fyra miljoner euro till nätbedrägare årligen.

Bedragare är aktiva

Nordeas marknadsandel är lite under 30 procent så totalsumman som finländare skickar till nätbedragare kan vara betydligt högre.

– Vi uppskattar att det handlar om tio till femton miljoner euro på nationell nivå.

Sakari Wuolijoki är riskchef vid Nordea.
Sakari Wuolijoki är riskchef på Nordea. Sakari Wuolijoki är riskchef vid Nordea. Bild: Yle/Patrik Skön Nordea bank finland

Bedragarna kan kontakta människor via en mängd plattformar som exempelvis Facebook, Tinder, Instagram och olika dejtingsidor.

Unika investeringar erbjuds

Det finns några huvudtyper av försök till bedrägerier. Det klassiska är att en person som är i nöd tar kontakt och ber om lån för en akut kris. Lånet kommer att betalas tillbaka mångfalt säger personen, men det händer inte.

Ett annat sätt är att erbjuda en unik investeringsmöjlighet med enorm avkastning. Men något att investera i finns inte. Inte heller någon möjlighet till stora vinster.

Kärlek kostar

I kärleksbedrägerier tar en person kontakt via nätet och börjar bygga upp ett förhållande. När ett förtroende har skapats kan personen be om pengar för att exempelvis kunna komma till Finland.

Det blir alltid förhinder och personen tvingas be om mera pengar. De här bedrägerierna kan pågå länge.

Även phishing-försök har varit vanliga. Då försöker bedragaren kommer över viktig information som till exempelvis bankkoder.

– Phishingförsöken har minskat något, men på våren ser vi att kärleksbedrägerierna har ökat, säger Sakari Wuolijoki.

Många skäms över att bli lurade

För ett par år sedan stod det klart att bedrägerierna relaterade till nätet ökade.

Helsingforspolisen satsade mer resurser på att komma åt den här typen av bedrägerier bland annat genom att specialutbilda poliser på området.

– Varje år tar vi itu med ett tiotal fall av ”kärleksbedrägerier”. Det kan handla om tiotusentals eller hundratusentals euro som offren har betalat, säger Hannu Kortelainen, kriminalkommissarie och undersökningsledare vid polisen i Helsingfors.

Antalet offer är troligtvis fler, men många låter bli att gå till polisen.

– De skäms för att de har blivit lurade, så mörkertalet är sannolikt stort, säger Kortelainen.

Kan pågå länge

Att folk blir lurade beror på att bedragarna vet hur de ska göra. Enligt Kortelainen följer bedragarna ett visst mönster.

De jobbar länge med att skapa ett förtroende.

– Om någon på rak arm skulle be om 200 000 euro så skulle ingen gå med på att ge den summan. Men stegvis går det vägen. Bedragarna börjar med små summor och kan hålla på i år.

Även om offret aldrig har träffat bedragaren så kan deras förhållande kännas levande och berika vardagen.

– Bedragarna hittar på gemensamma saker med offren. Det må gälla civilstånd, antalet barn eller en sjukdom. Den vägen skapar de en relation som får offret att lita på bedragaren.

En smarttelefon.
En smarttelefon. Bild: imago stock&people/ All Over Press bedrägeri,Nätbedrägeri,smarttelefoner,Mobiltelefoner och -apparater

Enligt Kortelainen försöker polisen upplysa om olika former av nätbedrägerier men det ger varierande resultat.

– Bedragarna är skickliga och deras historier håller offret i sitt grepp länge. Att ge upp illusionen som bedragaren skapat kan vara svårt för offret, säger han.

Skicka inte pengar till människor du inte har träffat

Men Kortelainens råd är att tänka efter.

– Skulle du skicka pengar till en människa du aldrig har träffat i Finland? Om inte, varför i så fall göra det på nätet, säger han.

Företagskunder är ofta nöjda när Nordea tar kontakt och varnar om exempelvis en falsk räkning.

Privatpersoner kan däremot bli upprörda till en början.

– De kan ställa frågan hur det är möjligt att banken lägger sig i hans eller hennes privataffärer. De kan ofta också ha svårt att inse eller acceptera att de har blivit bedragna.

– När de kommer till insikt om att det inte är klokt att skicka pengar till bedragarna så är de mer tillfreds, säger Wuolijoki på Nordea.

Nätbedragare är kreativa

Vissa tekniska förändringar kommer att försvåra bedragarnas verksamhet i framtiden.

De nya mobilapplikationerna som bankerna har tagit i bruk har gjort det svårare för bedragare att exempelvis ägna sig åt phishing-verksamhet.

Men det betyder inte att nätbedrägerierna håller på att försvinna.

– Uppfinningsrika brottslingar kommer alltid på nya sätt att lura personer så nätbedrägerierna kommer knappast att minska i framtiden, säger Sakari Wuolijoki.

Kriminalkommissarie Hannu Kortelainen är inne på samma linje.

– När människor tillbringar allt mer tid på nätet, så följer brottslingarna efter.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes