Hoppa till huvudinnehåll

Upprörda allierade kritiserar Trumps nya tariffbeslut: Skadar mer än hjälper USA

President Donald Trump sträker upp sin knutna näve vid ankomst till Houston med presidentplanet.
Segerviss Donald Trump på dagen för handelskrigets utlysande. President Donald Trump sträker upp sin knutna näve vid ankomst till Houston med presidentplanet. Bild: AFP / Lehtikuva Donald Trump,Knytnäve,USA

Många kritiska ord i USA om de nya stål- och aluminiumtullarna. Om man behandlar sina vänner och allierade så här, hur ska de andra hanteras? Nu väntar USA på motåtgärderna från Kanada, Mexiko och EU.

- Det värsta möjliga scenariot genomfördes, säger den mexikanska finansministern Ildefonso Guajardo. Från Kanada kommer liknande upprörda uttalanden. I båda länderna talar man om nödvändiga motåtgärder.

Sårade Nafta-länder efter amerikanskt ultimatum

Kanadas premiärminister Justin Trudeau kallade tullarna helt oacceptabla och meddelade att Kanada kommer att införa egna tullar på bland annat stål- och aluminiumprodukter.

I Mexiko handlar det bland annat om många jordbruksprodukter. Ännu i början av veckan försökte man förhandla om Nafta-avtalet mellan USA, Kanada och Mexiko. Enligt Trudeau föll det på vicepresident Mike Pence och hans ultimatum om endast femåriga avtalsperioder.

Det nuvarande avtalet har ingen bakre gräns. Men president Trump kan ensidigt säga upp det, som han har gjort med många andra avtal. Han kräver omförhandling, som alltså pågår.

Också de egna protesterar

Många politiker har protesterat mot tarifferna. De anser att beslutet är dumt och orättvist mot allierade.

Den republikanska talmannen i representanthuset Paul Ryan ansåg att förhöjda tariffer inte är den bästa åtgärden för att skydda amerikanska arbetare. USA borde i stället inrikta sig på samarbete med Europa mot orättvisa handelsåtgärder från Kina.

Ryan kommer från den delstat där Harley Davidson-motorcyklarna byggs. Det är en produkt som hotas av EU:s motåtgärder.

Senatens majoritetsledare Mitch McConnell lovar ta upp saken med presidentens administration. I hans delstat tillverkas den whisky som också hotas av europeiska motåtgärder.

Bilmärket som retar president Trump; Merzedesstjärnan i närbild.
Ett tyskt bilmärke som sägs reta president Trump Bilmärket som retar president Trump; Merzedesstjärnan i närbild. Bild: Lehtikuva Mercedes-Benz,prestandabilar,Handelskrig,Donald Trump,Tyskland

Mercedes ska bort från New York

President Trump planerar också flera tullar riktad emot utländsk bilimport, för att skydda amerikanska bilarbetare.

Många amerikanska medier citerar CNBC och det tyska näringslivsmagasinet Wirtschafts Woche.

Trump ska ha sagt till den franska presidenten att han vill ha bort de tyska lyxbilarna. Tullarna skulle fortsätta tills det inte syns en enda Mercedes-bil längs Fifth Avenue i New York.

Varken de tyska biltillverkarna eller Vita huset har önskat kommentera nyheten för de amerikanska medierna.

Två stora lyftkranar i kinesisk hamn vid billångtradare
Den internationella bilexporten är omfattande, här i kinesisk hamn Två stora lyftkranar i kinesisk hamn vid billångtradare Bild: AFP / Lehtikuva lyftkranar,Handelskrig,Lastbil & långtradare,Kina,Biltransportfartyg

Nationella säkerheten hotad av aluminiumimport?

I USA noterar man också det europeiska hotet om att föra ärendet till juridisk prövning i världshandelsorganisationen WTO.

Också i USA finns det många som ifrågasätter om den nationella säkerheten kan användas som argument för nya stål- och aluminiumtariffer.

I synnerhet som det handlar om länder som är allierade; Kanada och Mexiko i Nafta-avtalet och Europeiska unionens medlemsländer, där många samtidigt är medlemmar i försvarsalliansen Nato.

"Inte krig, bara gnabb"

Handelsminister Wilbur Ross vill inte alls tala om ett handelskrig.

- Det är på sin höjd ett gnabb, som finns i alla familjer. Den här oenigheten kommer att vara glömd inom kort.

Enligt Ross har tarifferna och eventuella följder en mycket liten inverkan på den totala ekonomin. Och handeln upphör inte.

Inverkan är bråkdelen av en procent av bruttonationalprodukten sa handelsminister Wilbur Ross i en intervju före sin avresa till Kina.

Han brukar också hänvisa till hur ytterst liten andel en tariffhöjning skulle ha på priset av en läskburk i importerat, dyrare aluminium.

Handelsminister Wilbur Ross, 80 år, framför mikrofon på presskonferens
Handelsminister Wilbur Ross, 80 år, framför mikrofon på presskonferens Bild: AFP / Lehtikuva Wilbur Ross,Handelskrig

"En procent är också mycket pengar"

Men en tidigare handelsminister i president Barack Obamas regering anmäler avvikande åsikt. En procent av USA:s BNP är 160 miljarder dollar.

- Där jag kommer ifrån är det ingen liten summa. 160 miljarder dollar är en enorm penningsumma, säger Larry Summers.

Han förstår inte varför man ska jämföra med priset på en läskedrycksburk. Handelsministerns beräkning saknar många element enligt Summers.

- Prishöjningen på en amerikansk bil med importerad stål stiger säkert mer än några cent. Och totalt måste man räkna med så mycket mer. Motåtgärderna kostar. Det hotar vår nationella säkerhet när vi skapar en klyfta med våra allierade och det hotar sysselsättningen.

Det skadar också Nafta genom att mitt i förhandlingarna komma med nya tariffer som WTO säkert kommer att finna olagliga, enligt Summers. Investeringarna i USA hotas. Det går rakt emot sunt förnuft, säger Larry Summers.

Hälsningar till Kina?

Politiska analytikern Dan Clifton har en teori om att avsikten med de nya tarifferna är att sända besked till Kina och till de inhemska väljarna. Trump har på senare tid fått kritik för att vara alltför medgörlig mot Kina.

- Nu kom hårda åtgärder mot Mexiko, Kanada och EU. Med det kan Trump visa att också allierade och vänner behandlas hårt. Då lönar det sig för Kina att acceptera de hårda villkor som förs fram i handelsförhandlingarna med dem.

Det kan också ge styrka i förhandlingarna med Nordkorea och Iran att visa att USA sätter hårt mot hårt, resonerar Dan Clifton i CNBC.

Källor: CNBC, Foxnews, CNN, Washington Post

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes