Hoppa till huvudinnehåll

Knip, men jogga inte - träna lugnt efter graviditeten

Therese Fagerström sitter i solen på en trappa.
Idrottsledaren Therese Fagerström uppmanar mammor att vänta med joggningen. Therese Fagerström sitter i solen på en trappa. Bild: Christoffer Westerlund / Yle Tenala,mammagympa

Efter att idrottsledaren Therese Fagerström fått sitt första barn märkte hon hur kroppen förändrats och att allt inte riktigt var som förr.

Det var därför hon intresserade sig för hur man ska träna efter en graviditet. Hon blev insatt i ämnet och började leda andra mammor i träningsgrupper.

- Det första som mammor tänker på är väldigt mycket utseendet. Magen är rund och man vill ha den platt igen snabbt, har Fagerström märkt.

Då är det lätt hänt att man börjar träna hårt och inte tänker på så mycket annat.

Det viktiga här vore i stället att bygga upp sin kropp igen. Det här är någonting som Fagerström tar fasta på i sina mammagrupper.

Nybliven och nyförlöst

En nybliven mamma kan vara allt från nyförlösta till mammor med femåringar.

- Man kan ha en tioåring men bara inte kommit igång med att träna och få kroppen i skick. Då är man nyförlöst.

Då man är gravid öppnar sig magmusklerna och flyttas automatiskt åt sidorna.

De återgår inte till ursprungsläget efteråt av sig själva så där måste man hjälpa till litet.

Inga stora situps― Therese Fagerström, idrottsledare

I det här fallet handlar det om träning av de små inre magmusklerna.

- Inga stora situps, de tränar bara de yttre magmusklerna eller det som syns, instruerar Therese Fagerström.

I stället uppmanar hon mammor att fokusera på de inre magmusklerna som ska jobbas ihop och skapa en grund för allting.

I dag har Fagerström själv två barn och ett tredje på väg.

Att kroppen ändrar utseende efter fler graviditeter är ett faktum men ingenting hon numera fäster så stor vikt vid.

- Jag har lärt mig att koncentrera mig mera på att återfå styrkan. Den går att träna upp igen.

Skynda långsamt

Therese Fagerströms tips till nyblivna mammor är att inte ha för bråttom med träningen.

Det lönar sig inte att genast ge sig ut och springa, åtminstone inte på ett halvår efter förlossningen.

Då är det bättre att börja lugnt med promenader och övningar för de inre magmusklerna. Plankan, till exempel.

Och att fortsätta med knipövningarna.

- För den som tänker sig fler barn ska kroppen hålla för nya graviditeter och förlossningar.

Viktigt med god hållning

Småbarnsvardagen rymmer också en hel del tunga lyft och kånkande hit och dit på barn, barnstolar och vagnar.

Therese Fagerström påminner om att det är viktigt med en god hållning. Den kan man bli tvungen att träna upp, efter att man blivit mamma.

Själv har hon haft sin kropp i skick igen ungefär 9-10 månader efter förlossningen.

- Återhämtningen går smidigare om man tränar lugnt och metodiskt också under och mellan graviditeterna, säger hon.

Också om Fagerström för tillfället leder enbart vanliga gympagrupper är den bärande principen densamma som i mammagrupperna.

Man går ut och vandrar, kanske med barnvagn, och gör övningar längs med vägen eller på olika platser.

- Det finns inte en chans att jag skulle göra vanliga situps på mina träningar mera.

Artikeln baserar sig på en intervju av Veronica Montén.

Läs också

Västnyland

Bekanta dig med hur vi jobbar med Ansvarsfull journalistik

Nyligen publicerat - Västnyland