Hoppa till huvudinnehåll

Taxichaufför förutspår: Det blir vilda västern i Helsingfors i juli

taxiskylt i tunnel
Vilka utländska aktörer kommer till Finland när avregleringen av taxibranschen är ett faktum i början av juli? Chaufförer och företagare diskuterar livligt olika scenarier just nu. taxiskylt i tunnel Bild: All rights reserved Corepics 2009 taxi,bilar

Taxichaufförer och -företagare diskuterar livligt de förestående förändringarna i taxibranschen. Kommer Uber och estniska aktörer till Finland? Hur ser spelreglerna ut skattetekniskt? Kunderna undrar om det går att få tag på pålitlig taxiskjuts nattetid och ny praxis i taxikön.

- Det blir nog vilda västern i Helsingfors i taxibranschen i sommar, förutspår taxichauffören Kaj-Erik Selenius i Helsingfors.

- Med tiden lugnar det nog ner sig. Lycksökarna som kommer med moped- och lastbilar och kör taxi här kommer nog att finna att det inte är någon guldgruva att köra taxi i Finland.

Själv kör Selenius för en av de stora aktörerna, Kovanen, i Helsingfors.

- För oss jämte Lähitaksi och Taksihelsinki går det ingen nöd på, bedömer han.

Taxibilar vid stolpen utanför Posten i Vasa.
Hur ser aktörerna ut vid taxistolpen? Taxibilar vid stolpen utanför Posten i Vasa. Bild: Yle/Joni Kyheröinen taxibilar,Taxi,Vasa,taxibil

Skattmasen och esterna stora frågetecken

Taxichaufförer och -företagare pratar också om spelregler.

- Om pengarna rör sig på nätet - till chauffören som kör sin egen bil - hur kommer skattmasen då in i bilden? Kommer vi alla att spela med samma regler? Här en central fråga Selenius med kolleger funderar över.

- Det ryktas om att någotdera av de estniska taxibolagen kommer till Finland i juli, men det är rykten.

- Jag tror ändå personligen att jargongen om ovisshet och framtid för taxibranschen gäller huvudstadsregionen, Tammerfors, Åbo och kanske Uleåborg. I Joensuu eller Seinäjoki har förändringen inte så stor betydelse, säger han vidare.

Hur stora skillnader i nattaxorna?

Selenius bedömer nog att det kommer att finnas tillgång till taxi nattetid i de stora städerna.

- Det kan stå mopedbilar, lastbilar och skåpbilar vid stolparna. Men nu får man som kund välja, man behöver inte ta den första taxin i kön längre.

- Du kan ta vilken du vill i den kö du kommer till, förklarar han.

Taxipriserna kommer att vara lägre under veckan - nattetid. 25-30 euro kan förvandlas till 60 euro på veckoslutet, funderar han vidare.

Selenius uppmanar också kunderna att vara kritiska och försiktiga.

- Via appar kan man beställa taxi som tidigare, välj pålitliga aktörer, säger han, priset är inte alltid avgörande.

Hans arbetsgivare har lanserat taxiresor för 10 euro i Helsingfors centrum om sträckan är under fyra kilometer. En taxiresa till flygfältet kommer att kosta kosta 35 euro i juli - men bara utanför rusningstid, från 10-14 och 21-23.

- 35 euro till flygfältet är inte väldigt långt från dagens praxis i huvudstadsregionen, säger han.

Små företagare lägger av?

Avregleringen av taxibranschen i Finland har fått många äldre chaufförer att tänka till.

- Dem jag har pratat med funderar på att lägga av, särskilt de som är över 63 år, säger han.

- Om antalet taxibilar fördubblas från 1 500 till 3 000 i Helsingfors så blir det en mindre kaka för var och en och de utsikterna känns inte lockande.

Selenius säger att han inte tror på minister Anne Berners (C) tes: Att lägre priser ger fler kunder.

Profilering och brand

Inför övergången har allt fler taxibolag skärpt sin marknadsföring genom tydliga markeringar på bilen om vilket företag det är fråga om. Tidigare har bolaget inte haft någon betydelse då taxorna varit reglerade. Fri konkurrens införs från början av juli.

Ordförande för Finlands taxiförbund Kai Andersson, som själv kör taxi i Esbo, säger att det gäller att ta reda på i förväg vad en taxiresa kostar. Priset kan variera från och med juli.

Det finns exempel från Sverige som visar att kunderna väljer bort bolag de inte känner till eller har dåliga erfarenheter av.

Taxiföretagaren Kai Andersson kör vanligtvis en Mercedes-Benz E-klass, men sitter här i sin paketbil. "Man får ta vad som står på gården." säger han om bilvalet.
Kai Andersson är ordförande för Finlands taxiförbund. Taxiföretagaren Kai Andersson kör vanligtvis en Mercedes-Benz E-klass, men sitter här i sin paketbil. "Man får ta vad som står på gården." säger han om bilvalet. Bild: Yle / Ted Urho taxi,transportservice,esbo taxi

Läs mera:

Taxibolagen satsar på sitt brand - snart finns det många alternativ att välja mellan

Med några månader kvar tills det blir fri konkurrens i den hårt reglerade taxibranschen har taxiföretagen börjat satsa på att profilera sig. Helsingfors taxibilister befarar kaos när vem som helst får köra taxi.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes