Hoppa till huvudinnehåll

Taxireformen väntar runt hörnet – Borgåtaxin: ”Stora frågetecken i luften fortfarande”

Tre män på rad framför taxibil utomhus.
Lars Salomaa, Jörgen Niskanen och Kim Kuhlberg från Taxi Nyland Tre män på rad framför taxibil utomhus. Bild: Yle/ Heini Rautoma taxi,jörgen niskanen

Den första juli träder den nya taxilagen i kraft. Hur den påverkar Östnyland är fortfarande öppet. Jörgen Niskanen, som kör taxi i Borgå, är oroad över att få färre arbetsturer.

Lagen om transportservice träder huvudsakligen i kraft den första juli. Taxichaufförer har tidigare visat sitt missnöje mot den nya lagen.

Taxichauffören Jörgen Niskanen kör för Taxi Nyland, som är en takorganisation för taxibolagen i bland annat Borgå och Lovisa.

Niskanen har kört i Borgå i elva år. Han är inte glad över reformen.

– Jag är orolig över att det kan bli färre körturer.

Jörgen på gården.
Jörgen Niskanen kör taxi i Borgå. Jörgen på gården. Bild: Yle/ Heini Rautoma taxi

Reformen går ut på att taxitrafiken förblir licensbelagd, men att prisregleringen avskaffas och att det inte finns någon övre gräns för antalet taxilicenser.

Niskanen säger att många frågat om han tänker söka egen licens. Det har han inte tänkt, utan han vill se positivt på mängden körturer och anser att Taxi Nyland innebär trygghet även i framtiden.

– En del kunder har sagt i bilen att de kommer att fortsätta åka med oss.

Jag tror det kaotiska blir längs med hösten, från augusti framåt― Kim Kuhlberg, projektchef

Arbetslistor är en sak som kommer att försvinna från ett förmedlingsbolag som Taxi Nyland. Det säger projektchefen Kim Kuhlberg.

Då det blir lättare för nya aktörer att komma in på marknaden kan alltså de etablerade bolagens arbetsmängd minska.

– Om bilarna inte kör på obekväma tider blir det lättare för de nya att komma in i branschen. Jag hoppas att de som redan är i branschen kör också obekväma tider. Men det finns inte svar på det här ännu, säger Kim Kuhlberg.

Är det lugnt så är det kanske billigare. Men är det stor rusning och du vill ha taxi med det samma så blir det kanske dyrare― Jörgen Niskanen, taxichaufför

Lars Salomaa, ordförande för Borgå taxi, säger att det fortfarande finns stora luckor i lagstiftningen gällande hur förmedlingsbolagen delar ut körturer.

Han står på gården.
Lars Salomaa. Han står på gården. Bild: Yle/ Heini Rautoma taxi,borgå taxi

För Östnylands del har det här konsekvenser till exempel för nattjourens vara eller inte vara.

– Det finns en möjlighet att vi kan motivera en nattjour med att det är för kundernas bästa, men sådant här vet vi ännu inte.

Kunden ska alltid fråga om priset

Det är svårt att svara på frågan om taxiåkandet blir billigare eller dyrare. Åkturens pris kan bero på tidpunkt och på hur många andra som åker just då.

En resa kan alltså kosta olika på samma sträcka från dag till dag.

– Är det lugnt så är det kanske billigare. Men är det stor rusning och du vill ha taxi med det samma så blir det kanske dyrare, säger Niskanen.

Taxistationen i Borgå
Borgå taxistation vid torget. Vilka alla taxibilar kommer att finnas här i framtiden? Taxistationen i Borgå Bild: YLE/Linda Söderlund taxistation

Taxametern kommer ändå att finnas kvar i bilen.

– Idén är att man ska kolla priset när man tar en taxi på gatan. I varje taxi ska det finnas ett klistermärke eller en digital skärm som visar vad priset är just nu. Men man kan också göra upp pris på förhand. Då behövs inte taxametern.

Kuhlberg framhäver vikten av att kunden inser att det inte kommer att finnas ett fast pris i fortsättningen.

– Det blir säkert mycket skriverier och rättegångar och sådant medan man försöker komma fram till hur det ska vara i fortsättningen, säger Kuhlberg.

Gällande Fpa-kunder, vilka är en stor del av taxitrafikens kunder, kommer en del förändringar att ske, men det är svårt att förutspå exakt hurdana förändringarna blir, säger Salomaa och Kuhlberg.

Bland annat kommer numret som man ringer för att boka en Fpa-taxi att bytas ut, så att det blir ett gratis nummer. Fpa informerar om det innan den första juli.

Kommer vi att se fyrhjulingstaxir i Östnyland?

Salomaa säger att Uber och andra plattformar som kommunicerar med kunderna och bilisterna nog kommer till Östnyland.

– Det finns många stora företag som kommer in på marknaden med mobilappar. De har enkelt att komma in på marknaden, säger Lars Salomaa, ordförande för Borgå taxi.

Han står vid en taxibil.
Kim Kuhlberg. Han står vid en taxibil. Bild: Yle/ Heini Rautoma taxi,kim kuhlberg

Även om många frågor är öppna med en månad kvar, tror inte Kuhlberg att det blir kaos på taxifronten den första juli.

– Jag tror det kaotiska blir längs med hösten, från augusti framåt. Och då märker säkert kunderna att man faktiskt måste komma överens om priset varje gång.

Enligt reformen kan också annat än personbilar registeras som taxi. Det kan alltså bli möjligt att se en taxi som är lastbil eller fyrhjuling.

– Det kan ju bli knepigt att se vad som är en taxi, då skyltarna tas bort, säger Kuhlberg.

För Taxi Nylands del kommer man dock att hålla sig till personbilar.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland