Hoppa till huvudinnehåll

70- årig kamp för en levande skärgård - "vi ville visa att skärgårdsborna har rätt att bo i skärgården"

Landsvägsfärja trafikerar mellan Pargas och Nagu en vacker höstmorgon
Landsvägsfärja trafikerar mellan Pargas och Nagu en vacker höstmorgon Bild: Yle/Lotta Sundström Skärgård,landsvägsfärja

I 70 år har man bedrivit skärgårdspolitik i Finland och nästan lika länge har skärgårdsdelegationen jobbat för frågor som berör invånarna i skärgården.

Mycket har hunnit hända under åren, men hotet om avfolkning och bristande service är frågor som alltjämt väcker oro.

Vågor efter en motorbåt sköljer stränder i skärgården. I bakgrunden syns båthus.
Vågor efter en motorbåt sköljer stränder i skärgården. I bakgrunden syns båthus. Bild: Yle/Linus Hoffman Skärgården (öar),Skärgård,Skärgårdshavet,Medelby,Houtskär,Pargas,Åboland,Svallvåg,vågor,Motorbåt,vågsvall

Skärgårdsdelegationen firas på ett seminarium på måndag och tisdagen i Åbo. Delegation har jobbat för frågor såsom avgiftsfri förbindelsebåtstrafik, förtursrätter på färjorna samt för att skärgårdsborna ska ha rätt till service såsom skola och hälsovård.

En milstolpe i arbetet för skärgårdens överlevnad var skärgårdslagen, som stiftades år 1981.

Intensivt arbete för att motarbeta avfolkningen redan på 1970- talet

Arbetet för lagen inleddes på 1970- talet och bland dem som jobbade för skärgårdslagen finns Jacob Söderman, tidigare riksdagsman och minister för SDP.

Söderman var viceordförande i skärgårdsdelegationen åren 1974 - 1981 och då var avfolkningen samt statens sparkrav ett hot mot skärgården, berättar Söderman.

Därför började man jobba för en skärgårdslag.

Båtar i Kasnäs gästhamn på sommaren.
Båtar i Kasnäs gästhamn på sommaren. Bild: Yle/Lotta Sundström Kasnäs,gästhamn,båtar,segelbåtar,kasnäs gästhamn

- Vi ville bevisa för skärgårdsborna att de har mänskliga rättigheter och har en rätt att bo i skärgården.

I skärgårdslagen står det bland annat att staten och kommunerna ska se till att invånarna har skälig tillgång till basservice eller specialservice, samt till trafik- och transportservice.

- Den visade för myndigheterna att skärgården är speciell och att det finns vissa saker som man måste iaktta.

"Skärgårdslagen är livsviktig"

Nina Söderlund (Vf) från Nagu är medlem i skärgårdsdelegationen i dag. Hon ser ett stort värde i den skärgårdspolitik som har bedrivits i Finland.

- Skärgårdslagen är livsviktig.

Vad skulle ha hänt om skärgårdslagen inte skulle ha stiftats?

- Det vågar man inte tänka på. Jag tror att det skulle ha varit en ännu större avfolkning än vad vi redan sett.

-Nu finns ändå några människor kvar, till exempel tack vare gratis förbindelser, säger Söderlund.

Avfolkningen var en orsak till att man började jobba för en skärgårdslag, som tryggar skälig service och förbindelser. Men att skärgården avfolkas utgör fortsättningsvis ett orosmoln.

Åbolands skärgård
Åbolands skärgård Bild: Yle/Nina Bergman klippa

- Jag tror nog att så länge förbindelserna bevaras på minst den nuvarande nivån och om vi får bättre data- och telefonförbindelser, så kan trenden vända.

Söderlund: satsa på hållbar turism

Enligt Söderlund handlar arbetet för en levande skärgård om en ständig kamp.

- Nu har det varit en lugnare period. Men hela tiden finns det saker som riskerar att försämras. Det beror på att en vissa som fattar beslut inte alls känner till förhållandena i skärgården, säger Söderlund.

Turismen är en växande näringsgren i skärgården och enligt Söderlund kommer det här att vara en av de stora utmaningarna i framtiden.

Dalsbruk småbåtshamn
Dalsbruk småbåtshamn Bild: Yle/Lotta Sundström småbåtar

Nina Söderlund påpekar att hon inte vill se stora hotellbyggen i skärgården.

- Utmaningen att få en hållbar turism. Jag är lite rädd för att det ska gå som i Lappland där det har gått lite på tok och där turisterna har varit för många.

-Vi måste behärska den i princip positiva situation som vi har, säger Söderlund.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland