Hoppa till huvudinnehåll

Olycksutredningscentralens rapport om plankorsningsolyckan i Skogby är klar - här är händelseförloppet i detalj

Bild från olycksplats i Raseborg.
Bild från olycksplats i Raseborg. Bild: Yle/Paula Tiainen Raseborg,järnvägsolycka,Plankorsning

I slutet av oktober 2017 dog fyra personer och elva skadades i en tragisk olycka vid en plankorsning i Skogby i Raseborg. I dag publiceras olycksutredningens rapport om vad som egentligen hände och vad som ledde till olyckan den mörka och snöiga morgonen den 26.10.2017.

Olyckan i Skogby

Det var ett militärt Masifordon som krockade med rälsbussen runt åtta på morgonen i Skogby. Tre av dödsoffren var beväringar som satt i Masin och en passagerare på tåget dog till följd av en sjukdomsattack.

Alla de döda och skadade beväringarna tjänstgjorde vid Nylands Brigad. De beväringar som omkom var från Karleby, Pedersöre och Vanda.

Bild från olycksplats i Raseborg.
Bild från olycksplats i Raseborg. Bild: Yle/Paula Tiainen Raseborg,järnvägsolycka,Plankorsning

I olyckan skadades elva personer, varav fyra skadades allvarligare och fördes till Tölö sjukhus i Helsingfors. Bland de allvarligt skadade fanns föraren för Masifordonet.

De som skadades lindrigt fördes till Raseborgs sjukhus och de flesta av dem kunde lämna sjukhuset redan samma dag.

Beväringarna var på väg hem från övning

Militärfordonet hade deltagit i en övning och var på väg mot Syndalen efter att de hade övernattat i Leksvall. Tåget var på väg från Ekenäs mot Hangö.

karta över leksvall
Plankorsningen där olyckan skedde. karta över leksvall olyckor,Leksvall,Skogby,Skogby, Raseborgs stad,Västnyland,Raseborg,kartor,Olycka i skogby

Då olyckan skedde var sikten försämrad på grund av snöfall. Vid plankorsningen fanns ytterligare en bil då olyckan skedde, men den bilen och dess passagerare klarade sig oskadda i olyckan.

Beväringen hade sovit tillräckligt

Beväringen som körde fordonet har sagt i polisförhör att han var utvilad och att orsaken till olyckan var att han inte såg tåget, vilket också två andra beväringar som satt i förarhytten intygade.

Ilkka Kantola som ledde polisens utredning för olyckan sade till Helsingin Sanomat i december i fjol att polisen redan då hade en uppfattning om vad som ledde till olyckan, men han ville inte gå in djupare på orsakerna.

– Det finns inte bara en orsak som förklarar varför olyckan skedde, det finns större och mindre orsaker som bidrog till olyckan, sade Kantola i december till HS.

Då polisutredningen började bli så gott som klar i mitten av januari 2018 blev det klart att beväringen som körde Masifordonet misstänks för äventyrande av trafiksäkerheten, tre fall av vållande av skada och tre fall av dödsvållande.

På videon ser du hur det såg ut i Skogby efter olyckan. Artikeln fortsätter efter videon.

Polisens olycksutredning är ändå inte klar än, trots att den var på slutrakan redan i januari. Polisen uppger för Svenska Yle att det är endast de sista utlåtandena som saknas, men att de tror att ärendet förs till åklagaren under juni månad.

Olycksutredningscentralen har fått tillgång till polisens förundersökning och har använt den i sin rapport, medan polisen inte använder Olycksutredningscentralens rapport i sin undersökning.

Plankorsningen stängdes, regeringen lovar pengar till säkrare plankorsningar

Plankorsningen i Skogby stängdes i mitten av november och den ska hållas stängd tills den är tryggare. Trafikverket började också utreda en långsiktig lösning. Trafikverkets planer för flera plankorsningar i Raseborg presenterades redan för en dryg vecka sedan.

Trafikminister Anne Berner (C) lovade direkt efter olyckan att man skulle satsa mera pengar på säkerheten vid plankorsningar som redan länge har varit ökända för hur farliga de är.

Regeringen beviljade en tilläggsbudget på två miljoner, vilket betyder att det sammanlagt satsas 4,7 miljoner euro under 2018 för att förbättra plankorsningar.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes