Hoppa till huvudinnehåll

"Som artist är man en förebild" - arbetsgrupp kritisk till att artister anlitas trots anklagelser om våld

Festivalpublik på Seibona Seys spelning på Ruisrock 2016
Festivalpublik på Seibona Seys spelning på Ruisrock 2016 Bild: Yle/Malena Holmström ruisrock 2016

Festivalsommaren är igång, men #metoo och alla vittnesmål om sexuella trakasserier på kulturfältet är i färskt minne. Vad händer nu, hur går jämställdhetsarbetet vidare?

- En grej är att förändra mansbilden, menar skådespelaren Elias Edström.

Han leder Cefistos (Centralförbundet för Finlands Svenska Teaterorganisationer) arbetsgrupp mot sexuella trakasserier där man diskuterar ansvaret som finansiärer och producenter har gentemot publiken då det kommer till att anlita och finansiera olika konstnärer inom alla branscher där det har funnits problem med sexuella trakasserier eller kvinnovåld.

Elias Edström
Elias Edström leder en arbetsgrupp mot sexuella trakasserier inom teaterbranschen. Elias Edström Bild: Yle / Camilla Fagerholm elias edström

Bland annat är Edström kritisk mot Weekend Festival, som i år går ut stort med att rapartisten XXXTentacion gästar festivalen.

- XXXTentacion är anklagad för systematisk misshandel av en gravid kvinna, som pågick under en längre tid. Trots att han inte har blivit dömd för något så är jag rädd för de signalerna som valet av en sådan artist sänder till den huvudsakliga mycket unga publiken på festivalen, säger Edström.

Vi har redan tillräckligt med problem med våld i hemmen och våld mot kvinnor här i Finland. Vi behöver inte flera exempel på det― Elias Edström, Cefistos

Vi frågar oss ofta var gränsen går, men Edström tycker det mer handlar om ifall det överhuvudtaget finns en gräns för vad en artist får göra och ändå få bokningar och jobb och erkännande.

- Vi har redan tillräckligt med problem med våld i hemmen och våld mot kvinnor här i Finland. Vi behöver inte flera exempel på det.

Edström menar att de sexuella trakasserierna bara kommer att fortsätta om inget förändras. Och för att skapa en förändring måste vi också göra uppoffringar. Kanske konstnärliga sådana? Just nu verkar det mest vara pengar som styr, tycker han.

- När det kommer till matvaror så som kaffe och bananer har vi haft ett uppvaknande för länge sedan, med fair trade och rättvisemärkta produkter.

Varför kan vi inte ha rättvisemärkt musik, rättvisemärkt film och teater? Så man skulle veta att det inte är någon som har mått dåligt medan den här konsten skapades, föreslår han.

Vem ansvarar för artistbokningar?

Live Nation bokar artister till nästan alla sommarens inhemska festivaler. Weekend Festival bokar dock sina utländska artister själva. Annika Oksanen, som är artistbokare på Live Nation, säger att hon har ansvar för hurdana slags musiker hon väljer att arbeta med.

- Jag har ganska tydliga åsikter om jämställdhet och väljer vem jag vill jobba med. Jag skulle till exempel inte vilja jobba med en artist som är våldsam mot kvinnor. Varför skulle jag understöda sådant?

Oksanen tycker att det är ett bra ställningstagande från musiktjänsten Spotifys sida att ta bort till exempel artister som XXXTentacion och R. Kelly från sina listor, efter anklagelserna om våld respektive sexuellt utnyttjande av barn.

Porträtt på fotografen Annika Oksanen.
Annika Oksanen är artistbokare på Live Nation. Porträtt på fotografen Annika Oksanen. Bild: Yle/Eva Pursiainen annika oksanen

- Det sänder en ganska stark signal. I R. Kellys fall är det såklart 20 år för sent, men bättre sent än aldrig. Det finns ändå ganska många fler artister som gjort sig skyldiga till misshandel, sexuellt umgänge med minderåriga och så vidare. Var drar man gränsen?

Hon menar att arbetet i branschen inte bara handlar om att göra bra musik. Som uppträdande artist är man också en förebild.

- Man har en makt och en plattform för att föra fram åsikter till den stora publiken. Är någon som slår kvinnor en bra förebild?

På vems ansvar är det då att se till att den unga festivalpubliken får se goda förebilder?

- Man kan tänka att ansvaret är tredelat: Det ligger på artisten själv, på agenten som säljer artisten samt på arrangören som bokar artisten, säger Oksanen.

Svårt att bryta existerande kontrakt

Zachris Sundell, chef för Live Nation Finland, håller med om organisatörens ansvar.

- Men sen kan man gå in på större frågor som rap-kultur och hur vissa artister talar om kvinnor. Ändå bokas de till alla festivaler. Tänker människor ens på det? Men när det går till brottslighet och misshandel, då tror jag att de flesta organisatörer ändå hajar till och inte vill boka, funderar Sundell.

- Kriminalitet har dessutom varit en del av rap-kulturen ända sen 70- och 80-talet, påminner Oksanen.

Sundell säger att han själv inte har varit med om tillfällen där det skulle ha varit svårt att avgöra ifall det är etiskt försvarbart att boka en artist.

Live Nations vd Zachris Sundell
Zachris Sundell är chef för Live Nation Finland. Live Nations vd Zachris Sundell Bild: Lasse Arkila zachris sundell,Live Nation

- Om det finns något negativt man inte varit medveten om och ett kontrakt redan finns, kan det rent juridiskt vara svårt att avboka en artist. Kontrakten binder till att antingen betala hela gaget eller behålla artisten. Det här är beslut man måste fatta i förväg.

Sundell menar ändå att inte bara publiken utan också bokarna i och med sociala medier har större insyn i artisternas liv. Det är sällsynt att skandaler gå obemärkt förbi.

Flow Festival tar ställning

Flow Festival tar aktivt avstånd till alla slags sexuella trakasserier och våld. Ett av banden som uppträder på årets festival är den amerikanska gruppen Brockhampton, där en ex-medlem har anklagats för sexuella trakasserier.

- Flow godkänner inga slags sexuella trakasserier eller våld. Inte heller de andra medlemmarna i Brockhampton godkänner personens beteende, och han har blivit avskedad ur bandet för en dryg vecka sedan. Bandet har avbokat resten av sina spelningar i USA för att omorganisera sig. Således kan Brockhampton uppträda i Europa och på Flow Festival i augusti, kommenterar Susanna Hulkkonen som är informatör på Flow.

Är någon som slår kvinnor en bra förebild?― Annika Oksanen, Live Nation

Annika Oksanen på Live Nation tycker att festivalbokare överlag har blivit bättre på att planera mer jämställda festivaler än tidigare och boka lika mycket män och kvinnor.

- Själv försöker jag också pusha kvinnliga artister så att de ska få fler chanser och mer synlighet. Men ännu finns det mycket att göra just inom till exempel rap-kultur och kvinnor, säger Oksanen.

Måste man vara en bra typ för att få göra konst?

- Om man måste vara en bra typ i alla situationer för att göra konst tror jag inte att vi skulle ha så många konstnärer kvar! Men man kan vara en schysst man som inte tafsar på kvinnor, och ändå rappa om att tafsa på kvinnor. På det sättet kan man skilja konsten från personen. Frågan är om det är sådan konst vi vill ha, säger Elias Edström.

Cefistos arbetsgrupp mot sexuella trakasserier, med Elias Edström i spetsen, kommer att ordna ett seminarium under Hangö teaterträff fredagen den 8 juni klockan 13 på Alan's Café - om hur kulturbranschen kan förändra sin arbetskultur, gå framåt efter #metoo och skapa nya och mera rättvisa strukturer.

Yle Kultur har inte nått Weekend Festival för en kommentar kring bokningen av artisten XXXTentacion.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje