Hoppa till huvudinnehåll

Åsikterna går isär om den nya körkortslagen – "Att antalet teoritimmar skärs ner är både på gott och ont"

En ung kvinnas händer vid ratten på en bil med en äldre mans händer som gestikulerar från passagerarsätet.
En ung kvinnas händer vid ratten på en bil med en äldre mans händer som gestikulerar från passagerarsätet. Bild: Mostphotos Trafikskola,körundervisning,körkort,bilar,Driving School,instructor

Om en knapp månad träder den nya körkortslagen i kraft, som ska öka valfriheten och göra körkortet billigare. Men bilskolelärare är skeptiska, och övertygade om att antalet underkända körprov kommer öka kraftigt.

Johan Gröndahl, trafiklärare i Easy Driver i Pargas, konstaterar att det är mycket som fortfarande är oklart trots att det är knappt en månad tills lagen träder i kraft den 1 juli.

- Vi har ännu inte fått en tydlig bild av vad förnyelsen kommer att innebära rent praktiskt. Vi vet inte vad våra teorilektioner ska innehålla i fortsättningen i och med att de blir färre.

Den stora förändringen är att den obligatoriska undervisningen skärs ner betydligt. De obligatoriska teoritimmarna minskas från 19 till 4 och körtimmarna från 18 till 10.

Johan Gröndahl
Både gott och ont att teoritimmarna blir färre, tycker Johan Gröndahl. Johan Gröndahl Bild: yle/Maud Stolpe johan gröndahl

- Att antalet teoritimmar skärs ner är både på gott och ont. Pengamässigt är det bra för eleverna, men undervisningsmässigt är det inte att föredra.

Mer självständiga studier

Tanken bakom lagförändringen är att processen ska vara mer självständig, och att prislappen för körkortet ska bli lägre. Om man redan besitter tillräcklig kunskap ska man inte vara tvungen att studera och betala för extra lektioner.

- Det här kräver mer av eleverna. I dagsläget har de haft mer tid att öva på de problem de har. Nu handlar det mer om att lära sig fortare, säger Gröndahl som är skeptisk till reformen.

Kalle Lahervo, trafiklärare vid Epic autokoulu i Åbo, ser däremot de möjligheter förnyelsen kan erbjuda.

- Det här innebär att kunderna har större valmöjlighet och fler alternativ. I dagens läge finns det en mycket tydlig struktur för undervisningen vilket innebär att den ser lika ut för alla. I fortsättningen kan man slippa en del av undervisningen ifall man har en god grund från början.

Körkort i närbild
Arkivbild. Körkort i närbild Bild: AOP/ Ismo Pekkarinen körkort

Lahervo konstaterar att förnyelsen tillåter företagen att utöka sina tjänster och erbjuda mer skräddarsydd undervisning åt kunderna.

- Vi kommer också att öka användningen av simulatorer och distansstudier. Det här kommer att göra det möjligt för oss att sänka priserna.

Hur påverkar den nya reformen trafiksäkerheten?

Gröndahl tycker att reformen är vågad ur ett trafiksäkerhetsperspektiv. Enligt honom är dagens teoritimmar knappt tillräckliga.

- Många har problem med trafikregler och trafikmärken trots att de gått alla teoritimmar. Det gör inte situationen bättre att skära ner på undervisningen.

Lahervo litar däremot på att säkerheten tagits i beaktande då lagen förberetts.

- Trafiksäkerheten är en väldigt viktig sak. Då lagen träder i kraft kommer man noggrant följa med hur trafiksäkerheten utvecklas.

Unga med trafikerfarenhet ska inte behöva studera extra

Kristian Vidjeskog, överkonstapel och trafikpolis i Åbo, tror inte att den nya reformen kommer att äventyra trafiksäkerheten. Han ser förnyelsen som en positiv sak.

- Det är fortfarande höga krav på körprovet. Men jag kan tänka mig att det här är bra för unga människor som exempelvis kört mopedbil i tre år. De har sannolikt redan ett ganska bra trafiköga. Då klarar man sig kanske med lite färre körlektioner.

Kristian Vidjeskog.
Kristian Vidjeskog. Kristian Vidjeskog. Bild: Yle/Fredrik Häggman kristian vidjeskog

Däremot om man börjar från noll kommer man sannolikt att köra lika många körlektioner som i dagens läge, fortsätter Vidjeskog.

Förnyelsen innebär dessutom att man redan som 16-åring får börja övningsköra med en förälder.

- Det ger en betydlig erfarenhet om du börjar redan som 16-åring övar i trafiken. Det är enbart positivt.

Men Gröndahl är inte av samma åsikt som polisen.

- Nej, det är jag inte. Det finns givetvis elever från landsbygden som kört mycket traktor som kan mycket då de sätter sig bakom ratten. Men merparten behöver de lektioner som vi har i dagsläget.

Det är väldigt få som väljer extra lektioner innan första uppkörningen.

Problemet, menar Gröndahl, är att ingen frivilligt kommer att ta extra lektioner.

- I dag är det väldigt få som väljer extra lektioner innan första uppkörningen. Man far på uppkörning och där inser man sedan sin nivå och blir tvungen att ta extra lektioner.

Körprovet blir strängare

Trots att antalet undervisningstimmar kommer att sjunka, höjs kraven på körprovet, menar Vidjeskog.

I dagens läge i Finland blir 60-75 procent av alla körprov godkända.

I Sverige där man har en motsvarande modell som Finland nu ska gå inför, med mycket lite obligatorisk undervisning, ser siffrorna annorlunda ut. Där är andelen inte icke-godkända över dubbelt fler.

Kalle Lahervo tror att det här kommer att leda till att andelen underkända körprov kommer att öka betydligt.

- Människor har ofta en ganska orealistisk bild av deras körkunskaper. Det innebär att många lättvindigt går och testar ifall körprovet skulle gå igenom.

Mindre jobb för bilskolorna

I och med det minskade antalet obligatoriska timmar, minskar också jobbet, och intäkterna, för bilskolorna. Det misstänker i alla fall Johan Gröndahl.

- I och med att timmar faller bort så blir det färre undervisningstimmar att hålla. Körkortpriset kommer att gå ner medan eleverna inte kommer att öka till antalet. Så visst har det en negativ effekt.

- Det är helt klart att omsättningen för bilskolebranschen i sin helhet kommer att minska, instämmer Lahervo.

En bil kör på Bulevarden.
Arkiv. En bil kör på Bulevarden. Bild: Yle/ Frida Lönnroos hastighet

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland