Hoppa till huvudinnehåll

”Barn har rätt att se att det finns olika slags teater att tillgå” - Hangö teaterträff har i år starkt fokus på barn- och ungdomsteater

Skådespelaren Sofia Molin från Grus Grus Teater, här invid åstranden i Åbo. 2018.
Skådespelaren Sofia Molin från Grus Grus Teater, här invid åstranden i Åbo i juni 2018. Skådespelaren Sofia Molin från Grus Grus Teater, här invid åstranden i Åbo. 2018. Bild: Mi Wegelius/Yle Sofia Molin,teater

Fyra dagar fyllda av barn- ungdoms och vuxenpjäser, gästspel från Norge, Sverige och Estland, teater- och #metoodiskussioner, nattvandring, festivalbastu och morgonyoga på stranden. Hangö teaterträff 2018 bjuder på ett rikt innehåll. Men kommer den vuxna publiken att låta bli att störa föreställningarna med sina mobiltelefoner...?

I år har barnteater fått en viktig plats i programmet under Hangö teaterträff. Det händer mycket nytt och spännande inom barn- och ungdomsteatern just nu.

Många är pjäserna som återupplivar en klassiker på ett nytt sätt. Från Norge kommer pjäsen Faust for Kids, att döma av presentationsvideon på Hangö teaterträffs hemsida, en mycket expressiv föreställning, tänkt för tioåringar uppåt och som har nått stor framgång i sitt hemland.

Skådespelaren och dramaturgen Harriet, Haje Abrahamsson utanför ett uthus invid Unga Teatern 2018.
Skådespelaren och dramaturgen Harriet Abrahamsson utanför ett uthus invid Unga Teatern i Esbo 2018. Skådespelaren och dramaturgen Harriet, Haje Abrahamsson utanför ett uthus invid Unga Teatern 2018. Bild: Mi Wegelius/Yle Harriet Abrahamsson

Dramatikern och skådespelaren Harriet Abrahamsson berättar att teamet bakom Faust for Kids har utarbetat workshopar kring uppsättningen. Hon ser absolut fram emot att få höra mera om deras sätt att arbeta.

- Det är väldigt roligt att man på Hangö teaterträff i år får möjlighet att se så mycket barnteater!

På finlandssvenskt håll har vi projektet Ung dramatik, lett av just Harriet Abrahamsson. Utgångspunkten 2015 var att barnteaterföreställningar ofta till formen ser ganska lika ut, linjärt berättade av en vuxenförfattare, i obruten form framåt så att säga från a till ö.

I de andra nordiska länderna och speciellt i Sverige har det redan länge experimenterats mycket inom barn- och ungdomsteatern. Enligt Abrahamsson har den sedan influerat andra teaterområden.

Den norska föreställningen Faust for Kids på Hangö teaterträff 2018.
Den norska föreställningen Faust for Kids på Hangö teaterträff 2018. Den norska föreställningen Faust for Kids på Hangö teaterträff 2018. Bild: KRISTINN GUDLAUGSSON teater,barn (familjemedlemmar)

Nya sätt att göra barn- och ungdomsteater på

Hos oss ser vi också nu alltmer nya berättargrepp. Det linjära tänkandet frångås oftare, åskådaren kan till exempel överraskas i högre grad och involveras med på scen – eller rentav så att en del av föreställningen pågår utanför själva teaterbyggnaden, som i Unga Teaterns pjäs Gullivers nya resor i Lillklobb i Esbo med premiär i höst.

Rekvisitan städas undan med gemensamma krafter på Unga Teatern. Här efter genomdraget på Gullivers nya resor i juni 2018.
Rekvisitan städas undan med gemensamma krafter på Unga Teatern. Här efter genomdraget på Gullivers nya resor i juni 2018. Rekvisitan städas undan med gemensamma krafter på Unga Teatern. Här efter genomdraget på Gullivers nya resor i juni 2018. Bild: Mi Wegelius/Yle teater,barn (åldersgrupper),Unga Teatern

Samtidigt är den konstnärliga friheten för pjäsförfattarna viktig. Det gör att de åtta nya barn- och ungdomspjäser som har skapats ser väldigt olika ut.

Av de uppsättningar som redan haft sin premiär nämner Abrahamsson bland annat regissören Akse Petterssons och Teater Viirus Monster. De tre skådespelarna är monsterforskare som i en skola tillsammans med en klass mätte halten av monsterpartiklar genom att göra diverse test på och med barnen för att ta reda på hur det låg till med monsteraktiviteten i klassen.

Samtidigt fick eleverna kanalisera sina rädslor genom att föra in dem i en maskin och bland annat svalgprov togs för att kolla vem som hade blivit kontaminerad. Här var alltså alla aktiva medskapare av den gemensamma teaterupplevelsen.

Teatteriohjaaja Akse Pettersson
Teaterregissör Akse Pettersson. Teatteriohjaaja Akse Pettersson Bild: YLE/Mikko Ahmajärvi

Även Det förlorade ägget var ett skolprojekt. Det skapades som ett samarbete mellan barn i en lågstadieskola och författaren Annika Sandelin samt Radioteatern.

Abrahamsson berättar också om den rikssvenska Turteaterns pjäs Alice i underlandet, en inspirationskälla av många för projektet Ung dramatik. I Turteaterns uppsättning får publiken klä ut sig till figurer i äventyret, följa efter kaninen och springa mellan olika våningar. Föreställningen slutar med ett teparty där alla får sitta med vid bordet.

Turteatern gör pjäs om kravaller
Här handlar Turteaterns uppsättning om kravaller, inte om Alice i underlandet. Turteatern gör pjäs om kravaller Bild: Turteatern turteatern

Pjäser som ännu inte haft sin premiär

Författaren Maria Turtschaninoff har skrivit en fantasypjäs som kommer att sättas upp inom ett par år. Hennes skrivprocess har varit mera traditionell i och med att hon inte som bakgrund har teatermetoder, säger Abrahamsson.

Författaren Maria Turtschaninoff och journalisten Christine Saarukka, dotter och mor våren 2017 i Saarukkas hem i Helsingfors.
Författaren Maria Turtschaninoff 2017. Författaren Maria Turtschaninoff och journalisten Christine Saarukka, dotter och mor våren 2017 i Saarukkas hem i Helsingfors. Bild: Mi Wegelius/Yle Maria Turtschaninoff,Christine Saarukka

I Gullivers nya resor får publiken inte bara medverka på ett rörligt sätt. Teknik och teknologi kommer att finnas med i form av videokonst och publiken skall få använda både walkie talkien och kameror.

- Barn har rätt att se att det finns olika slags teater att tillgå.

Trots våra snuttifieringstider med många distraherande element som sociala medier och liknande säger Harriet Abrahamsson att barnen ivrigt hänger med.

- Ibland kan det tvärtom vara de vuxna och lärarna som är konservativa.

Skådespelaren Sofia Molin från Grus Grus Teater, här utanför Åbo bibliotek. 2018.
Skådespelaren Sofia Molin från Grus Grus Teater, här utanför Åbo stadsbibliotek i juni 2018. Skådespelaren Sofia Molin från Grus Grus Teater, här utanför Åbo bibliotek. 2018. Bild: Mi Wegelius/Yle Sofia Molin,teater

Barnen koncentrerar sig - de vuxna stirrar på mobilen

Sofia Molin från Grus Grus Teater i Åbo förstår dagens oro över bland annat dataspel, telefoner och teknik. Men också hennes upplevelse är den att barnpubliken kan koncentrera sig jättefint, med stor inlevelse.

Mest har det varit vuxna som har haft svårt att lägga undan sina mobiler, berättar Molin. Både föräldrar och till exempel kulturarbetare har under föreställningens gång hållit på med dem, vilket hon ser som ett jättedåligt exempel för de övriga i publiken och som något störande för den som är på scen.

Grus Grus Teaters pjäs i Hangö har också den ett mycket stort, klassiskt tema. Pjäsen Björkmusen och näbbmusen är tänkt för fyraåringar uppåt och har Molin ensam på scen.

Temat i pjäsen kunde formuleras med orden: rädslan för den som kommer utifrån. När björkmusen efter ett skyfall dimper ner från sitt hemträd ritar bisamråttan en ring omkring den och stipulerar att ingen skall få röra sig inom ringen.

Skådespelaren Sofia Molin från Grus Grus Teater, här under rekvisita från föreställningen Björkmusen och näbbmusen. 2018.
Skådespelaren Sofia Molin från Grus Grus Teater, här under rekvisita från föreställningen Björkmusen och näbbmusen. Skådespelaren Sofia Molin från Grus Grus Teater, här under rekvisita från föreställningen Björkmusen och näbbmusen. 2018. Bild: Mi Wegelius/Yle Sofia Molin,teater,möss

Näbbmusen är den enda som vågar trotsa bisamråttan. Äventyret börjar när de två mössen beger sig iväg tillsammans.

Kylli täti i tv inspirerade till nytt sätt att trolla fram sagor

I föreställningen ritar och berättar Molin samtidigt. Ibland ställer hon sig in i bilden som hon har ritat, ibland står hon utanför den och spelar karaktärerna där.

Björkmusen och näbbmusen är en rätt lugn föreställning, men ställvis händer det mera. Och barn har blivit mycket skickligare på att läsa bilder i dag, konstaterar Molin.

Hon skulle gärna också ha en workshop i samband med föreställningen. Med en sådan kunde man ytterligare inspirera folk att börja rita, kludda, prova sig fram och att också vuxna skulle kunna rita mera!

Molin har inte själv stött på andra föreställningar där någon ritar samtidigt som den sätter sig in i karaktärerna. Det är någonting som Grus Grus Teater nu vill bidra med.

Inspirationen kommer av bildkonstläraren Kylli Koski, som under många år före sin död i slutet av 1990-talet med eleganta penseldrag framför tv-kameran trollade fram de sagor som hon samtidigt berättade.

Grus Grus Teaterns Sofia Molin är dagens Kylli täti, uppgraderad till dataåldern. 2018.
Grus Grus Teaters Sofia Molin är dagens Kylli täti, uppgraderad till dataåldern. Grus Grus Teaterns Sofia Molin är dagens Kylli täti, uppgraderad till dataåldern. 2018. Bild: Ville Kurki och Jussi Virkkumaa teater,barn,tecknade serier,datorer

Hon var så duktig att hon hade konkreta penslar, konstaterar Molin. Själv använder hon sig alltså av en dator, vilket ju på sitt sätt är ekologiskt, skrattar hon.

- Föreställningen och jag har blivit kallade ´digitidens Kylli täti´ eller ´Kylli täti 2.0´. Det vill säga en uppdaterad version – och det… det är nog hurja fint!

Under Hangö teaterträff spelas Björkmusen och näbbmusen på svenska på fredag och på lördag både på svenska och finska. Faust for Kids spelas på svenska, också den på fredag och lördag.

Hangö teaterträff pågår till och med söndagen den 10 juni 2018.

Skådespelaren och dramaturgen Harriet, Haje Abrahamsson i en loge på Unga Teatern. 2018.
Harriet Abrahamsson i en av Unga Teaterns omklädningsrum i juni 2018. Skådespelaren och dramaturgen Harriet, Haje Abrahamsson i en loge på Unga Teatern. 2018. Bild: Mi Wegelius/Yle skådespelare,dramaturger,Unga Teatern
Teater Viirus i samarbete med Ensemble Bulleribock, bestående av Meri Anna Hulkkonen och Robert Kock.
Teater Viirus i samarbete med Ensemble Bulleribock, bestående av Meri Anna Hulkkonen och Robert Kock, medverkar också på Hangö teaterträff 2018. Teater Viirus i samarbete med Ensemble Bulleribock, bestående av Meri Anna Hulkkonen och Robert Kock. Bild: Janne Vesama Teater Viirus,Ensemble,Bulleribock

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje