Hoppa till huvudinnehåll

Fungerande persontågstrafik mellan Nickby och Kervo för 9 miljoner i stället för 30 miljoner

en tom tågräls
en tom tågräls Bild: Yle/Jasmine Nedergård järnväg,järnvägar,Räls,tågräls

En ny utredning visar att det kunde vara möjligt att få i gång persontågstrafik till Nickby för omkring nio miljoner euro. Enligt tidigare utredningar skulle det kosta 30 miljoner.

Föreningen Suomen rautatiematkustajats ordförande Kalevi Kämäräinen har på eget initiativ låtit göra en expertutredning över kostnaderna för att få i gång persontågstrafiken mellan Kervo och Nickby.

Utredningen visar att det är möjligt att få ner kostnaderna för persontågstrafiken genom att gå in för ett billigare alternativ.

Utredning utgick från dyraste alternativet

Sibbo kommun och Kervo stad har redan en längre tid jobbat för att få fungerande kollektivtrafik längs tågbanan mellan Nickby och Kervo. I dag används banan bara för godstrafik till Sköldvik.

Konsultföretaget Ramboll utredde 2015 för Helsingforsregionens trafik (HRT) vad det skulle kosta att starta persontågstrafik till Nickby. Enligt Rambolls rapport skulle det kosta 30 miljoner euro.

Det har visat sig att Rambolls utredning utgick från det dyraste möjliga alternativet.

Ramboll utgick från att det skulle behövas dubbla spår på två olika ställen för att tågen ska kunna mötas. Dessutom skulle alla plankorsningar tas bort på sträckan för att förbättra säkerheten.

Kan få ner kostnaderna till en tiondel

Enligt Kalevi Kämäräinens nya utredning skulle det gå att få i gång persontågstrafik till Nickby med en investering på närmare nio miljoner euro.

Enligt Kämäräinens utredning är det onödigt att ta bort alla plankorsningar eftersom det är osannolikt att sträckan Nickby-Kervo är så farlig och problematisk att det skulle behövas av säkerhetsskäl.

Kämäräinen hänvisar också till att det i andra länder fungerar utmärkt med tågtrafik utan planskilda korsningar.

Kämäräinen föreslår också att i stället för att låta tågen gå var tjugonde minut kunde tågen åka en gång i timmen. Det här kunde vara ett sätt att få ner kostnaderna.

Artikeln uppdaterad 13.6.2018 kl. 5:45. Kalevi Kämäräinens utredning har kommit fram till att investeringen skulle vara närmare nio miljoner euro, inte tre miljoner som det tidigare stod i texten.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland