Hoppa till huvudinnehåll

Förbundspennan: Skyttar – är de ens idrottare?

Porträttbild på Joni Stenström.
Joni Stenström. Porträttbild på Joni Stenström. Bild: Yle/ Christoffer Westerlund skytte,gevär,Raseborgs skyttar,Ekenäs,Raseborg,Västnyland,joni stenström

Det är en fråga man som skytt stöter på nu som då. Någon, som utövar skidåkning eller spelar fotboll, har kanske svårt att se skytte som en idrott.

Så mycket har jag tränat med andra idrottare att jag vet, att jag inte har koordination som en fotbollsspelare, inte uthållighet som en orienterare och inte spänst som en längdhoppare. Ändå kallar jag mig idrottare.

Skytte är som grenträning så specifikt att man nödvändigtvis inte har hjälp av de färdigheterna på andra ställen än på skyttebanan. Eventuellt är jag lite bättre än medeltalet på att kasta pil.

Vi tränar också

Det som ändå får mig att klassa mig som en idrottare är träningsmängden. Eftersom våra tävlingsdagar är långa, har vi också långa träningspass.

En så kallad normal träningsdag börjar vid niosnåret på morgonen. Sedan skjuter man till ungefär klockan 11.30, tar en till en och en halv timmes matpaus och fortsätter fram till att grenträningen avslutas vid 17-tiden.

Slutligen rengörs arsenalen och packas ihop för att styra kosan vidare mot fysträning. Den kan bestå av ett två timmars gympass, en timmes joggingtur, badminton, en cykellänk eller egentligen vad som helst annat konditionshöjande.

20 träningstimmar per vecka

Som skytt har man oftast ganska varierande träning vid sidan om grenträningen. Saker man ändå bör se till att man har i skick, är balans, bål- och benstyrka samt uthållighet. Balansen är viktig, eftersom du vid stående skytte skall försöka svaja så lite som möjligt.

Mellangärdet behövs för en bra hållning och en stark rygg eftersom den är under stor belastning. Uthålligheten behövs när de längsta tävlingarna tar tre timmar plus final. Ofta går tävlingarna utomlands i upp emot 30 graders värme.

Med styrka i benen gör att du får en bättre balans i stående skytte. Cirka 20 träningstimmar i veckan sätter vi skyttar ner, precis som idrottare i vilken annan gren som helst.

Behöver ingen dunderhonung

Många tror att man som skytt behöver styrka. Precis som i golf, där omkretsen på din biceps inte avgör hur långt du slår på rangen, så avgör den inte heller i skytte hur länge du orkar hålla uppe ditt vapen.

Du ska i princip inte spänna musklerna alls, eftersom det gör att du inte är avslappnad, och om du inte är avslappnad så träffar du inte tian.

Självdisciplin A och O

En av de finaste träningarna inom skytte är ändå när du försöker utveckla din stillahållning. Du står på plats ensam med ditt gevär upp till en och en halv timme. Du håller geväret uppe i allt från 30 till 90 sekunder och pausar 10 till 30 sekunder.

Låter det tråkigt? Ja, vad gör du inte för att bli bäst.

Joni Stenström
Svenska Finlands Sportskytteförbund

Läs också

Nyligen publicerat - Sport