Hoppa till huvudinnehåll

Fullt ös i båtbranschen i Österbotten

Motorbåten Green Bay Force 10.
Motorbåten green Bay Force 10. Motorbåten Green Bay Force 10. Bild: Green Bay Marine Motorbåt

Det går bra för båttillverkarna i Österbotten. Orderböckerna är fulla och i Karleby kommer man att starta en snabbutbildning av båtbyggare för att svara på båtindustrins behov.

- Just nu har vi en genomsnittlig orderstock på cirka sju månader, och det är riktigt lämpligt för oss, säger försäljningschef Robert Carpelan på Botnia Marin.

Företaget tillverkar Targa-motorbåtar i storleken 23-46 fot.

Robert Carpelan.
Robert Carpelan, Botnia Marin Robert Carpelan. Bild: YLE/Ulrika Stagnäs-Lund robert carpelan

- Det ger oss möjlighet att också satsa på lite mer långsiktiga projekt, samtidigt som produktion löper för fullt, säger Carpelan.

Nya aktörer lanserar sig

De goda utsikterna sporrar också nya aktörer att ge sig in i branschen - bland dem Korsholmsföretaget Green Bay Marine.

Företaget presenterade sin första båt, en tio meter lång motorbåt byggd helt i aluminium i förra veckan.

- Det finns arbetsbåtar i aluminium och det finns utpräglade fritidsbåtar. Vi placerar oss någonstans där emellan, säger vd Kennet Strand.

Kennet Strand, vd Green Bay Marine
Kennet Strand, Green Bay Marine Kennet Strand, vd Green Bay Marine Bild: Yle/Filip Stén Motorbåt

Den första båten är såld till muddringsföretaget Wasa Dredging och levereras i dagarna.

Högkonjunkturen märks i båtbranschen

Också på Närings- trafik och miljöcentralen märker man av uppsvinget i båtbranschen.

- Det märks tydligt att det är högkonjunktur, det är många projekt på gång i båtbranschen, säger företagsanalytiker Henrik Broman vid Närings- trafik och miljöcentralen i Österbotten.

Det finns ett stort intresse för olika stöd från NTM-centralen.

- Högkonjunkturen märks också på stödsidan.

Att tillverka stora båtar är kapitalintensivt, och särskilt i det skedet då man håller på att sätta igång en serieproduktion.

- Det kräver förstås kunnande och kännedom om branschen, men framför allt behövs ekonomiska resurser. Det tar tid innan verksamheten går på plus, säger Henrik Broman.

Henrik Broman på NTM-centralen förväntar sig fortsatt positiv utveckling.

- Vi ser goda tillväxtmöjligheter i båtbranschen. Det börjar finnas en tillräckligt stor grupp båttillverkare i regionen så de stöder varandra, säger Broman.

Ett frågetecken är förstås tillgången på arbetskraft. Yrkesskolan Centria i Karleby går nu in för en snabbutbildning för båtbyggare, för att svara på industrins behov av mer folk.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten