Hoppa till huvudinnehåll

Med bil eller inte till Östra hamnen i Hangö - det är frågan just nu

Del av en uteservering med bord och stolar, en parkeringsplats syns i bakgrunden. Bokom parkeringsplatsen är det hav och segelbåtar. Det är en vacker sommardag.
Många bilar står parkerade olovligt länge i Östra hamnen. Del av en uteservering med bord och stolar, en parkeringsplats syns i bakgrunden. Bokom parkeringsplatsen är det hav och segelbåtar. Det är en vacker sommardag. Bild: Nicole Hjelt / Yle Hangö,östra hamnen i hangö

Förslaget att begränsa en del av Östra hamnen i Hangö för motortrafik under somrarna rör upp starka känslor.

I ett inlägg i en sluten grupp på Facebook (Hangöbo / Hankolainen) har ämnet väckt livlig debatt med närmare 700 kommentarer.

I gruppen ställer stadsstyrelsemedlem Torbjörn Ekholm (SFP) frågan vad Hangöborna anser om stadsdirektör Denis Strandells förslag om att begränsa trafiken.

Stadsstyrelsen ska fatta beslut i frågan på sitt möte på måndag (18.6).

Säkerhetsrisk att låta bilar köra i hamnen

Stadsdirektör Denis Strandell föreslår att en bom ska installeras mellan Roxx och hamnkontoret HSF Marine.

Bommen skulle vara låst mellan den 15 juni och 31 augusti varje år och området skulle endast vara öppet för fotgängare och cyklister.

Varutransporter skulle ändå vara tillåtna.

Parkeringsplats med några bilar en varm sommardag. Hav och båtar i bakgrunden.
Området som skulle begränsas för trafik i Östra hamnen. Parkeringsplats med några bilar en varm sommardag. Hav och båtar i bakgrunden. Bild: Nicole Hjelt / Yle Hangö,parkeringsplatser,roxx

Motiveringen är att samtidigt som det enligt beräkningar rör sig mellan 50 000 och 100 000 personer i hamnen under sommaren så rör sig bilar fritt i området och det innebär en säkerhetsrisk.

Dessutom anses det vara ett problem att många parkerar bilar vid hamnområdet trots parkeringsförbud.

Jag kan förstå att det finns fördelar med att stänga av trafiken och jag kan också förstå varför folk är emot det― Hangöbon Marika Mustakangas

I förslaget står det att det förekommit två fall i år där cyklister har skadats efter att ha blivit påkörda av bilister.

Det anses med andra ord vara en säkerhetsrisk att låta bilar köra i Östra hamnen under somrarna.

Känslig fråga för många

Under måndagseftermiddagen sitter många ute och njuter av junisolens varma strålar medan de diskuterar Strandells förslag. Ändå är det få som vill ställa upp och kommentera.

Flera menar att det är ett ämne som väckt mycket debatt på sistone, en person säger till och med att alla talar om trafiken i Östra hamnen just nu.

Det anses ändå vara ett så känsligt ämne i Hangö att många säger att det inte är något man vill uttrycka sig högt om.

"Någonstans måste man få vara i fred från trafiken"

Då man läser igenom kommentarstråden på Facebook verkar det som om majoriteten är rörande enig om att förslaget bör förkastas.

Rösterna på stan är ändå inte fullt så likstämmiga.

Arne Svanson har bott i Hangö i 27 år. Han tycker att man gärna kunde stänga området mellan Roxx och hamnkontoret för trafik under sommarmånaderna.

Närbild, porträtt, på Arne Svanson, en man med brun jacka och randin t-skjorta, utanför K-market i Hangö.
Arne Svanson Närbild, porträtt, på Arne Svanson, en man med brun jacka och randin t-skjorta, utanför K-market i Hangö. Bild: Nicole Hjelt / Yle man

- Där rör sig folk med cykel. Jag brukar också cykla där nästan varje dag, och där rör sig äldre personer. Någonstans måste man få vara i fred från trafiken och avgaserna, säger han.

Linda Gröning håller främst till i Täktom så för henne är frågan ganska egal.

- Jag har ingen skillnad för jag rör mig så lite där. Om jag rör mig där kan jag nog lämna bilen och gå, säger hon.

Dottern Erika Gröning besöker Östra hamnen oftare än sin mamma och har förståelse för att frågan väcker debatt.

- Jag kan förstå att folk är av olika åsikt och vissa tycker att det inte är bra, men jag tycker att det blir som det blir. För mig går allt, säger hon.

Halvbild på Erika Gröning, en ung kvinna med långt mörkt hår, i blå jacka och Levis-tröja.
Erika Gröning Halvbild på Erika Gröning, en ung kvinna med långt mörkt hår, i blå jacka och Levis-tröja. Bild: Nicole Hjelt / Yle Kvinna,Flicka,Erika Gröning

"Bilar ska inte vara ett problem i en småbåtshamn"

Rune Westerholm, tidigare aktiv inom kommunalpolitiken i Hangö, ser gärna att bilarna inte rör sig i hamnområdet på somrarna.

Närbild, porträtt, av Rune Westerholm, äldre man med glasögon och röd jacka.
Rune Westerholm Närbild, porträtt, av Rune Westerholm, äldre man med glasögon och röd jacka. Bild: Nicole Hjelt / Yle man,Hangö,rune westerholm

- Båtägare och människor som ska till Östra hamnen skulle helst köra ända fram till kajkanten, men bilar ska inte vara ett problem i en småbåtshamn. Det vore skäl att hänvisa till en annan parkeringsplats, tycker han.

"Alla har inte så lätt att gå"

Viveca Houtsonen är inte övertygad om att en begränsning är någon bra idé.

- Jag tycker inte att det är riktigt bra. Det kommer båtar till hamnen och folk kanske behöver köpa en massa saker till båten. Och ute på udden finns en restaurang och alla har inte så lätt att gå, förklarar hon.

Närbild, porträtt, av Viveca Houtsonen, en kvinna med mörkrött kort hår, solglasögon och ljusblå huvtröja utanför K-market i Hangö.
Viveca Houtsonen Närbild, porträtt, av Viveca Houtsonen, en kvinna med mörkrött kort hår, solglasögon och ljusblå huvtröja utanför K-market i Hangö. Bild: Nicole Hjelt / Yle Kvinna

På frågan ifall hon kunde tänka sig någon möjlig kompromiss där bara en del av trafiken begränsas svarar hon att hon inte funderat på saken. Snabbt kläcker hon ändå en idé.

- Varför skulle inte till exempel taxibilar kunna köra där?

Marika Mustakangas rör sig mycket i hamnområdet, men främst till fots. Hon sympatiserar med båda sidorna i debatten.

- Jag kan förstå att det finns fördelar med att stänga av trafiken och jag kan också förstå varför folk är emot det, konstaterar hon.

Närbild, porträtt, av Marika Mustakangas, en ljus, långhårig kvinna med svart t-skjorta, och hennes dotter med solhatt och rosa t-skjorta.
Marika Mustakangas med sin dotter. Närbild, porträtt, av Marika Mustakangas, en ljus, långhårig kvinna med svart t-skjorta, och hennes dotter med solhatt och rosa t-skjorta. Bild: Nicole Hjelt / Yle Kvinna,barn,Marika Mustakangas

Yle Västnylands redaktör råkar även möta Lars Nyberg (SDP), medlem i tekniska nämnden i Hangö.

Nyberg är bestämt av den åsikten att trafiken ska få fortsätta som förut i Östra hamnen. Trafiken får inte begränsas, menar han.

- Det är ingen bra idé, det är det sista man ska göra. Det är det livligaste området under somrarna.

Närbild, porträtt, av Lars Nyberg från SDP. Bär glasögon och iklädd i rosa t-skjorta.
Lars Nyberg (SDP) Närbild, porträtt, av Lars Nyberg från SDP. Bär glasögon och iklädd i rosa t-skjorta. Bild: Nicole Hjelt / Yle man,lars nyberg

Nyberg säger att tekniska nämnden redan beslutat att inte begränsa trafiken.

- Men det tycks vara andra makter i rörelse nu, konstaterar han.

Nyberg har inte mycket till övers för säkerhetsargumentet.

- Där är tryggt ändå, det har aldrig skett något tillbud där under min tid och jag har bott här i över sjuttio år.

I förslaget nämns att det förekommit två fall då cyklister har skadats.

- De har i så fall orsakat det själva.

Nämnden ville vänta på detaljplan

De var i samband med att nämnden i maj diskuterade hur Östra hamnen skulle utvecklas som man sade nej till en bom på området.

Rolf Gammals (SFP), vice ordförande i tekniska nämnden, säger att nämnden fattade beslutet att inte begränsa trafiken då man visste att ett sådant beslut inte skulle falla i god jord hos invånarna.

Rolf Gammals
Rolf Gammals tror inte att Hangöborna skulle uppskatta ett beslut om en bom Rolf Gammals Bild: Yle/Maria Wasström Västnyland,Hangö,rolf gammals

- Det skulle påverka dels invånarna, men även företagarna och deras transporter, och också turisterna. Någon skulle vara tvungen att stå där hela tiden och övervaka, det skulle bli ett problem, säger han.

Gammals menar att det skulle vara bättre att i och med den kommande detaljplanen se över området och sedan fatta ett beslut i lugn och ro.

I stadens sammanställning från förra året av frågor och svar kring Östra hamnen och Fabriksudden står det att Östra hamnens trafiklösningar kommer att lösas i samband med planläggningen av Östra hamnen.

En motreaktion av Ekholm

Torbjörn Ekholm (SFP) säger att han med sitt inlägg på Facebook ville blåsa liv i diskussionen. Han tycker att förslaget kom med för kort varsel då det sändes ut på fredagskvällen och ska behandlas på måndag.

- Det var en motreaktion från min sida. Jag tänkte att om det är så bråttom så är det väl bråttom med att fråga invånarna också, säger han.

Ekholm håller med om att något måste göras gällande trafiken i Östra hamnen, men tycker inte att en bom är lösningen.

- Ett problem är att folk lämnar sina bilar där i veckotal då de far ut med sina båtar och ett annat problem är okynneskörning, säger han.

Ekholm tycker att en lämpligare lösning skulle vara bötfällning när det gäller parkeringsförbrytarna och stickprov av polisen för att få fast dem som kör oförsiktigt.

Den tillåtna tiden för parkering i området är två timmar.

Het debatt kring Havsgatan i många år

Det är inte första gången en trafikfråga väcker starka känslor i Hangö. Diskussionen kring om Havsgatan skulle fredas för fotgängare var en mångårig historia.

Vägspärr på en gata i Hangö. I bakgrunden strand och ett badhotell. En varm sommardag.
Havsgatan väckte mycket debatt då den skulle stängas av för trafik. Vägspärr på en gata i Hangö. I bakgrunden strand och ett badhotell. En varm sommardag. Bild: Nicole Hjelt / Yle Hangö,Vägspärr,havsgatan i hangö

I ett skede landade ärendet på Helsingfors förvaltningsdomstols bord.
Det var då stadsstyrelsen som fattade det slutliga beslutet om att stänga av Havsgatan för trafik.

Beslut: Ingen bom

- Det blev ingen bom, rapporterar Torbjörn Ekholm efter mötet.

Stadsstyrelsen diskuterade ärendet på sitt möte i måndags.

Under diskussionen ändrade Denis Strandell förslaget och konstaterade att man måste finna en lösning på trafikproblemet i Östra hamnen men på ett sådant sätt att man involverar företagarna i diskussionen och tryggar deras servicekörning.

Utöver det ville han begränsa trafiken och parkeringen på bästa sätt.

Jorma Nousiainen (SDP) kom med ett motförslag att godkänna förslaget med ändringen att inte begränsa trafiken eller parkeringen.

Nousiainens förslag godkändes och ärendet remitteras för vidare beredning.

19.6.2018 08:54: Artikeln uppdaterades med beslutet från mötet.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland