Hoppa till huvudinnehåll

Över 60 Uberchaufförer har överklagat till hovrätten, vill inte bli av med det de tjänat: "Tänkte att det här inte är möjligt i Finland"

Mobiltelefon i en hand
Taxitjänsten Ubers bilar beställs via en applikation i telefonen. Uber lämnade Finland i juli 2017 men företaget återvänder efter den 1 juli 2018 då den nya taxilagen träder i kraft. Mobiltelefon i en hand Bild: CC0 Uber,Mobiltelefoner och -apparater,mobiltelefoner

Uber gör i och med nya taxilagen comeback i Finland men rättsprocesserna mot tidigare Uberchaufförer pågår fortfarande. Över 60 chaufförer har överklagat domar till hovrätten. Största delen har utländsk bakgrund och en säger att han inte trodde att det här var möjligt i Finland.

Friday, som bara vill att hans förnamn nämns i artikeln, är en av dem som tidigare kört Uber i huvudstadsregionen och nu har dömts för det.

– Uber har gett oss invandrare i Finland en möjlighet att göra något själv. Jag känner över tio invandrare i Finland som innan Uber levde på socialstöd. När du kör Uber kan du själv bestämma när och hur länge du arbetar, du är själv chef. Du behöver inte heller köpa en bil för 50 000 euro. Jag köpte en för 1 200 euro, säger Friday.

Men varför Uber? Varför började du inte köra vanlig taxi?

– Då hade jag inte taxitillstånd, men nu har jag det.

Visste du när du började köra Uber att det är olagligt?

– Nej, nej, nej, nej. Jag visste inte. Jag studerar vid Vasa universitet men har en kompis som bor i Helsingfors och som sade att Uber är lagligt. Jag for till Ubers kontor i Kampen och de vill ha utdrag ur straffregistret, körkort och så vidare. Ingen berättade att det var olagligt. Under intervjun berättade Uber att taxitillstånd inte behövs.

"Det tömmer min plånbok, men det var en bra erfarenhet"

Friday dömdes i februari 2018 i Helsingfors tingsrätt till olovligt bedrivande av taxitrafik till 20 dagsböter på sammanlagt 600 euro.

Sammanlagt har Helsingfors tingsrätt bara under 2018 gett 86 domar för samma brott och största delen av de dömda är Uberchaufförer.

Ingen berättade att det var olagligt. Under intervjun berättade Uber att taxitillstånd inte behövs― Tidigare Uberchaufför Friday

Enligt Högsta domstolens linjedragning ska 75 procent av det som Uberchaufförerna tjänat på brottet förverkas till staten. Det här motsätter sig många av de som kört Uber.

Helsingfors hovrätt uppger att 62 Uberfall nu ligger hos hovrätten eftersom de som dömts i tingsrätten överklagat domen gällande återbetalning av sina inkomster till staten.

Friday tjänade sammanlagt 6 715 euro som Uberchaufför men i och med domen ska 5 036 euro gå till staten.

– Det är en stor andel, men sånt är livet. Det tömmer min plånbok, men det var en bra erfarenhet. Nu känner jag finländare bättre. Mina språkkunskaper blev bättre. Jag vet många som inte alls pratade finska, men efter att de körde Uber i sex månader började de prata, säger Friday, som själv pratar finska.

Han körde Uber under några månader hösten 2015.

Flera busschaufförer har kört Ubertaxi

Friday har kört buss i Helsingfors och det har en del andra dömda Uberchaufförer också gjort.

En dömd Uberchaufför berättade i tingsrätten att han var busschaufför och började köra Uber för att han behövde dryga ut sina inkomster. Han hade gått en kurs och började därefter köra.

Under kursen diskuterades ingenting om Ubers laglighet. Han tänkte att Uber också är lagligt i Finland, liksom i övriga Europa.

Jag frågade aldrig Uber om det här eftersom jag tänkte att det inte är möjligt att ett stort bolag startar i Finland utan tillstånd― Tidigare Uberchaufför "Abdul"

Den första tingsrättsdomen mot en Uberchaufför för olovlig taxitrafik gavs i april 2016, men domarna visar att flera har börjat köra först efter det eller fortsatt köra trots att andra Uberchaufförer dömts.

"Fick en chock när jag insåg att Uber är olagligt"

En Uberchaufför, som vi valt att kalla Abdul, körde Ubertaxi under tio månader till och med augusti 2016.

– Jag har ett eget företag, men det gick inte så bra och därför började jag köra Uber. Det är bra då man själv kan välja när man börjar jobba och när man slutar. Ingen säger det åt en, säger Abdul.

Men varför Uber? Varför inte annan taxi?

– Jag hade ett annat jobb och måste göra det. Med Uber kan man sluta när man vill. Det är lättare än normal taxi.

Men visste du att det var olagligt?

– Nej, nej. Jag har bott 18 år i Finland och fick en chock när jag insåg att Uber är olagligt. Några av mina vänner berättade om taxitjänsten för mig. Jag besökte skattemyndigheterna och berättade att jag kör Uber.

– Jag frågade aldrig Uber om det här eftersom jag tänkte att det inte är möjligt att ett stort bolag startar i Finland utan tillstånd.

Abdul dömdes i tingsrätten för olovligt bedrivande av taxitrafik, men nu ska hans ärende tas om på grund av en språkmiss.

Åklagare Tapio Rasila.
Åklagare Tapio Rasila har haft hand om 64 ärenden som berör Uberchaufförer. Åklagare Tapio Rasila. Bild: Yle/ Christoffer Gröhn åklagare,Tapio Rasila

Största delen har inte finska som modersmål

När Abdul delgavs åtalet var det skrivet på finska och i samband med det godkände han att ärendet behandlas skriftligt och inte muntligt.

Enligt hovrätten framkommer inte om tingsrätten erbjudit en översättning åt honom och hovrätten sände därför hans ärende tillbaka till tingsrätten.

Yle Huvudstadsregionen kartläggning av dem som i huvudstadsregionen åtalats för olovlig taxitrafik mellan december 2015 och mars 2018 visar att av 158 personer har bara nio ett typiskt finländskt namn. Om det i precis alla fall är fråga om Uberchaufförer är oklart, men största delen är det.

Åklagare Tapio Rasila, som haft hand om 64 Uberärenden, säger att största delen av de åtalade inte har haft finska som modersmål.

– En del har ändå förstått finska och i Helsingfors finns ett bra tolkningssystem, säger Rasila som menar att det inte uppstått språkliga problem under processerna.

Brottsutredningen mot Uber Finland pågår ännu

Uberärendena har samlats hos Rasila och hos hans kollega, åklagare Kukka-Maaria Kankaala. Rasila anser inte att det varit särskilt arbetsamt.

– Men brottstypen är ny vilket förstås krävt vissa funderingar, säger han.

Förutom att enstaka chaufförer har dömts pågår också en brottsutredning mot Uber Finland och företagets vd.

Enligt Yle Huvudstadsregionens uppgifter pågår förundersökningen fortfarande och polisen antas ge mer information om den inom juni. Brottsrubriceringen är medhjälp till olovligt bedrivande av taxitrafik.

Kommande Uberchaufför Mohsin Ali.
Mohsin Ali vill börja köra Ubertaxi. Kommande Uberchaufför Mohsin Ali. Bild: Yle/ Christoffer Gröhn Uber,Mohsin Ali

"Uber möjliggör att tjäna pengar vid sidan av studierna"

Den första juli ändras taxilagen och Uber gör då comeback. I juli 2017 meddelade företaget att man lämnar Finland.

Uber har nu öppnat ett hjälpcenter i centrum av Helsingfors där kommande chaufförer instrueras om hur de ska få körtillstånd för taxiförare och taxitrafiktillstånd.

Mohsin Ali besöker hjälpcentret tillsammans med sin kompis.

– För mig och min kompis som är studerande möjliggör Uber att tjäna pengar vid sidan av studierna. Största delen av jobben är dagtid och då måste man offra sina studier. Jag tror att jag kan tjäna mitt uppehälle genom att köra Uber några timmar per dygn, säger han.

Ali har inte känt till processen kring de tillstånd som krävs men säger att hans kompis, som har deltagit i Ubers seminarium, berättat om det.

– Andra taxibolag har inte berättat om det, säger Ali som inte kört Uber tidigare.

Friday, som vi berättade om i början av artikeln, tänker först avvakta då Uber blir lagligt den 1 juli.

– Först då ser man om det är bra business att köra taxi eller om det är bättre att vara anställd eller köra buss. Bara bilförsäkringen är 4 000 euro och då är frågan vad man tjänar i månaden, säger han.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen