Hoppa till huvudinnehåll

ÅA-forskare anklagade en av världens största biståndsorganisationer för rasism – Plan beklagar att kampanjen har väckt anstöt

Faith Mkwesha.
Faith Mkwesha och den nu kritiserade kampanjen. Faith Mkwesha. Bild: Yle / skärmdump från Plan International Finlands kampanj Plan International,Faith Mkwesha

Plan medger att den uppmärksammade marknadsföringskampanjen med gravidkläder för barn inte var helt genomtänkt.

Det efter att Åbo Akademi-forskaren Faith Mkwesha riktat kraftig kritik mot biståndsorganisationen. Jag blev chockad, säger hon till Yle.

Det var i augusti i fjol som Plan International Finland lanserade sin nya marknadsföringskampanj ”12-åringens gravidkläder”.

Biståndsorganisationen ville då uppmärksamma barngraviditet i Afrika med bilder på en gravid tolvårig flicka från Zambia i samma stil som klädreklamer.

Kampanjen blev en framgångshistoria. Den vann flera pris och fick mycket synlighet också internationellt.

Men den var långt ifrån felfri, menar Faith Mkwesha, hemma från Zimbabwe och forskare i genusvetenskaper vid Åbo Akademi.

Vad var det som var fel med reklamen då enligt henne?

– Jag blev chockad då jag såg reklamen för första gången, förklarar Mkwesha för Yle Åboland.

– Det här är en ung flicka som sexualiseras. Plan säger att familjen varit okej med att hon poserar i bilderna, men det här är inte rätt. Dessutom berättar man inte något om pappan. Många antar att afrikanska män bara går omkring och gör småflickor gravida. Pappan är 15 år gammal i det här fallet. Det blir helt fel, helt enkelt, fortsätter hon.

Enligt biståndsorganisationen Plan har man berättat vem pappan är presenterat hans bakgrund på sina webbsidor.

Tre krav

Mkwesha beskyllde också Plan för att tänka och agera kolonialistiskt. Flera reklamvideor publicerades i samband med kampanjen, där barn – också den gravida flickan – bland annat leker med ballonger.

– De har inte över huvudtaget tänkt på hur man leker som barn i Afrika. Ingen springer omkring med ballonger. De skulle ha kunnat göra reklamvideon realistisk, men valde att utgå från att allt där ser ut som det gör i Finland, säger hon.

Plan har själv raderat både bilderna och videoklippen från sin hemsida, men videosnuttarna hittas fortfarande på produktionsbolagets Youtube-kanal.

Mkwesha skrev flera brev till organisationen, men fick inga tillfredsställande svar.

Plan försvarade hela tiden kampanjen.

Men då Mkwesha med sin egen organisation Sahwira Africa International arrangerade en protest utanför Plans kontor i Helsingfors tvingades organisationen lyssna på hennes krav:

1) Plan ska offentligt be om ursäkt

2) Organisationen ska som symbolisk gest returnera alla pris som kampanjen fått

3) Flickan på bilden ska få ekonomisk ersättning för att ha ställt upp – något som Plan tidigare konstaterat att man inte kunde göra eftersom hennes familj bor i en by som stöds av organisationen.

Beklagar att kampanjen väckt kritik

På onsdagen skickade Plan sin marknadsföringschef till Åbo från London. Tillsammans med Plan International Finlands vd satte de sig ner med Mkwesha för att komma fram till en lösning.

Resultatet: Plan beklagar att kampanjen har väckt anstöt och förargat.

– Vi förstår kritiken som den här kampanjen har orsakat och vi beklagar för att vissa aspekter i kampanjen har varit kränkande. Vi jobbar för att försvara barnens rättigheter och all feedback är otroligt viktig för oss, skriver Plan i sitt svar.

Plan 1 tar till sig kritiken och beaktar den i framtida kampanjer

Plan International Finlands generalsekreterare Ossi Heinänen säger till Yle Åboland att organisationen beklagar att kampanjen har väckt anstöt.

– Vi förstår att kampanjen har väckt kritik och beklagar det faktum och kommer att beakta kritiken i våra framtida kampanjer, säger Heinänen.

Sahwira Africa International har krävt att välgörenhetsorganisationen returnerar de vinster som kampanjen har genererat samt ger finansiellt stöd åt flickan som agerade modell i kampanjen.

– Det skulle vara totalt oetiskt och emot våra bolagsprinciper om vi skulle börja betala ut ersättningar, säger Heinänen. Flickan är med vi vår verksamhet och det skulle vara fel mot hela gemenskapen om vi skulle betala ett enskilt barn eller familj.

Enligt Heinänen går Plans biståndsarbete ut på att hjälpa hela gemenskapen och vi använder oss av en barncentrerad gemenskapsteori där vi genom vår påverkan och hjälp stöder barnens uppväxt och hjälper dem vidare i livet.

Kommer liknande kampanjer att bli aktuella i framtiden?

– Vår avsikt med kampanjen var att skapa diskussion om barngraviditeter och barnvåldtäkter och det har vi verkligen lyckats skapa, säger Heinänen. Men vi beaktar också kritiken och har redan gjort det i våra andra kampanjer.

Heinänen betonar att den kampanj som Sahwira Africa International har kritiserat samtidigt också har fått mycket positiv respons.

– Verkligheten är inte så svartvit som kritiken låter påvisa och kampanjen har väckt mycket positiv respons och diskussion om ett viktigt ämne, säger Heinänen.

"En lättnad"

För Mkwesha är det skönt att äntligen nå en lösning. Hon understryker att målet aldrig var att kritisera Plans biståndsarbete – tvärtom. Det är otroligt viktigt att uppmärksamma problemen i Afrika, säger hon.

Men att Plan nu medger att de till viss del har gjort fel är ett välkommet besked.

– Jag känner mig lättad. Det här är en seger för både flickan på bilden och afrikaner i allmänhet. Jag hoppas att det här blir en läxa i hur afrikaner ska representeras i media, och framförallt att man ska ta barnens rättigheter i beaktande. Redan det att den här frågan har väckt debatt och diskussion är en seger för oss, säger Mkwesha efter mötet till Yle Åboland.

Skärmdumpen i artikelns huvudbild är tagen av Yle News i april.

Bilden hittas inte längre på Plans hemsidor. På kampanjens hemsida hittas numera en lång lista frågor och svar gällande kritiken av kampanjen.

Artikeln har uppdaterats och rubriken har ändrats den 21.6 klockan 13.40. Ursprungligen stod det i texten att Plans representanter i inte ville låta sig intervjuas och att Plan ber om ursäkt för kampanjen men det var ett missförstånd och en felaktig översättning från Yle Åbolands sida. Efter att ha diskuterat och intervjuat Plan International Finlands generalsekreterare Ossi Heinänen har artikeln omformulerats och de felaktiga påståenden som fanns har antingen tagits bort eller har rättats.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland