Hoppa till huvudinnehåll

Vanda får ljusgröna och snabba spårvagnar – men finansiering från staten behövs ännu

Karta över den nya spårvägen i Vanda.
Rutten för spårvägen är fastslagen. Karta över den nya spårvägen i Vanda. Bild: Yle Uutisgrafiikka Vanda,spårvägstrafik,Karta

Om Vanda får sin nya spårväg kan man i framtiden ta spårvagnen från Mellungsby via Västerkulla, Håkansböle och Dickursby till flygplatsen. Men projektet är helt beroende av statlig finansiering.

Stadsstyrelsen i Vanda beslöt i november 2017 om att utarbeta en allmän plan gällande snabbspårvägen. Planen ska bli klar i slutet av 2019.

Arbetet med att bygga snabbspårvägen i Vanda kan börja 2025, men statlig finansiering är en förutsättning. Huruvida staten deltar i finansieringen av projektet kommer nästa regering att bestämma.

Spårvägsförbindelsen förenar Håkansböle och Västerkulla med spårnätet och skapar en förbindelse till Dickursby, Aviapolis och flygplatsen.

Raitiovaunuja pysäkillä
I Vanda ska spårvagnarna bli ljusgröna. Raitiovaunuja pysäkillä Bild: Henrietta Hassinen / Yle spårvagnar,spårvägstrafik,Helsingfors spårvägar,spårvägar,spårvagnsförare,Helsingforsregionens trafik,kollektivtrafik,Helsingfors

Trafikingenjör Tiina Hulkko berättar att spårvägens rutt i Dickursby eventuellt kan ändras, men annars är hela rutten fastspikad.

Projektet har inte fått så mycket synlighet i offentligheten och därför gissar hon att det eventuellt kan bli så att folk börjar protestera mot den planerade rutten.

– Då får vi fundera på vad vi ska göra, säger Hulkko.

I Vanda kommer spårvagnarna att färdas snabbare än i Helsingfors. Medelhastigheten i Vanda blir 24 kilometer i timmen. I Helsingfors färdas spårvagnarna i medeltal med hastigheten 14 kilometer i timmen.

Spårvagnarna ska få en ljusgrön färg.

Fler ska utnyttja kollektivtrafiken i Vanda

Prislappen för den nya spårvägen beräknas landa på 225 till 260 miljoner euro.

– Förhoppningsvis finansierar staten 30 procent av projektet, säger Tiina Hulkko.

Resten av kostnaderna kommer Vanda och Helsingforsregionens trafik att dela jämt på.

Kostnaderna för själva trafiken på den nya spårvägen har man räknat ut skilt. Till de här kostnaderna hör en depå och vagnparken som också resten av HRT-kommunerna är med att finansiera.

– Kollektivtrafiken i östra Vanda kommer att förbättras märkbart. I och med spårvägen kommer passagerarna att ha mera utrymme och trafiken blir mer pålitlig och högklassig.

Överlag försöker Vanda förbättra trafiken genom att få fler att använda kollektivtrafiken istället för att ta bilen.

Artikeln baserar sig på Vantaan pikaratikkaa kutsutaan sittenkin ratikaksi, nyt tarvitaan vielä rahoitusta valtiolta – rakennustyöt on määrä aloittaa vuonna 2025 skriven av Aliisa Ristmeri.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen