Hoppa till huvudinnehåll

Vi frågar sällan om mänskliga rättigheter när vi bokar en resa – men det borde vi enligt Amnesty: "En av de centrala frågorna är vem gynnas av att du åker"

Bild på alanya
Frank Johansson tycker att resande och mänskliga rättigheter inte går att separera. Bild på alanya Bild: EPA/TOLGA BOZOGLU Turist,Antalya,Strand,Turkiet,Turkar,semester

Hur relevant är människorättsaspekten när vi reser? Det är en fråga som blivit allt mer aktuell i takt med att kunskapen om missförhållanden ökar. Både vi själva och researrangören kan med sina val konkret inverka på människors liv.

Frank Johansson, som är verksamhetsledare för Amnesty International i Finland, betonar att vi alla har ett ansvar när det kommer till människorättsfrågor.

- Du kan till exempel starta en politisk diskussion med en person och tycka att det inte är något speciellt med det, men genast när du åkt hem hamnar personen du talat med på polisförhör, säger Johansson.

Som resenär kan det också hända att man blir vittne till tortyr eller polisbrutalitet. I sådana situationer är det på sin plats att helst inte blanda sig i själv.

- Rapportera istället om det skedda efteråt till en människorättsorganisation och diskutera med researrangören om hur obehaglig upplevelsen var, föreslår Johansson.

Frank Johansson, verksamhetsledare för Amnesty Finland.
Frank Johansson Frank Johansson, verksamhetsledare för Amnesty Finland. Bild: Yle/Viktor Heikel Frank Johansson,Amnesty International

Bara mellan januari och mars månad 2018 företog sig finländare 2,5 miljoner fritidsresor utomlands. Och när semestersäsongen inleds är det givetvis ännu fler som åker på solsemester. Det säger sig självt att våra konsumtionsval har betydelse när vi är på resande fot.

- En av de centrala frågorna när det kommer till mänskliga rättigheter och resande är vem gynnas av att du åker dit? Vem gynnas av att du bor där du bor och äter där du äter? säger Johansson.

Aurinkomatkat vill ta sitt ansvar

Timo Kousa, som är vd för Aurinkomatkat, berättar att människorättsfrågor sällan kommer upp när kunder kontaktar bolaget.

- De kommer ytterst sällan frågor om mänskliga rättigheter. Så antingen är kunderna väldigt medvetna eller så tänker de inte på frågan så mycket.

Timo Kousa
Timo Kousa säger att kunderna sällan frågar om människorättssituationen i resmålen Timo Kousa Bild: Tiina Jutila / Yle

Kousa bedyrar ändå att Aurinkomatkat gör sitt yttersta för att se till att de tar sitt ansvar i frågan om mänskliga rättigheter.

- Det här täcker ju ekonomiska frågor, det vill säga hur våra samarbetspartners i våra resmål agerar. De måste se till att det inte finns korruption och att de betalar sina anställda.

Hur övervakar bolaget att samarbetsparterna följer mänskliga rättigheter?

- Vi har tre vakande ögon. Vi har våra egna anställda, men okej, i det här sammanhanget om vi misstänker att en samarbetspartner prutar på etiska frågor så kanske vi inte frågar dem. Men vi samarbetar med Utrikesministeriet, vilket betyder att vi kontaktar finska ambassader vid behov för de känner lokala myndigheter och organisationer. Det är den vägen vi går först om vi misstänker något, säger Kousa.

Blir Turkiet populärt igen?

Ett land vars människorättssituation uppmärksammats i negativ bemärkelse de senaste åren är Turkiet. Från att ha varit ett av finländarnas favoritresmål sjönk turistantalet dramatiskt efter kuppförsöket 2016.

- Turkiet är ju ett stort land och det finns problem i vissa delar av landet. Finns det något problem i Istanbul eller Ankara så är det bra att minnas att våra resmål ligger 1 300 km därifrån. Det är i stort sätt ett helt annat land och jag tror efterfrågan har minskat mera på grund av den ostadiga politiska situationen. Kanske indirekt också som ett resultat av människorättssituationen, säger Kousa.

Kousa tror ändå att trenden vänder.

- Turkiet håller på att komma tillbaka, säger Kousa.

Mängden länder som har problem med sin människorättssituation är många. Frank Johansson poängterar också att Amnesty inte tror att bojkotter av enskilda länder hjälper. Han hoppas ändå att researrangörer medvetandegör resenärer om eventuella problem.

- Ur researrangörens synvinkel är det säkert så att människor som åker på semester vill ha det lugnt och skönt och roligt och de vill inte höra skräckhistorier.

Det betyder att researrangörer ibland är lite ovilliga att berätta om saker, säger Johansson.

- Men åker man till exempel till Israel, Ryssland eller Turkiet så tycker jag det är nyttigt för resenären att förstå människorättssituationen i landet för det gör att man förstår och upplever mycket mer och det betyder inte att semestern för den skull skulle bli sämre.

Vad tänker du på när du reser, Frank Johansson?

- Jag reser ogärna på semestern, mest av ekologiska orsaker.

- Om jag reser, så försöker jag hålla en låg profil och inte skapa oro.

- Jag anlitar hellre små lokala hotell och restauranger som inte hör till någon kedja och som inte ägs av någon som står staten nära.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes