Hoppa till huvudinnehåll

Flygresor med avfall i tanken – flygbranschen vill ha biobränsle, men inte till vilket pris som helst

bil på flygplan
bil på flygplan Bild: Jyrki Lyytikkä / Yle trafikflyg,flygplan,Finnair

Framtiden för flygresorna ser betydligt renare ut än nutiden. Flyg ses som resebranschens stora miljöbov, men trots ökat antal flyg ska utsläppen minska de närmaste åren.

Sedan den första kommersiella testflygningen med biobränsle för ganska exakt tio år sedan har det pratats en hel del om bränslet som framtidens flygbränsle, men än så länge har det gått trögt.

Orsaken är enkel, det handlar om kostnaderna.

Biobränsle kostar mellan tre och fem gånger så mycket som vanligt flygbränsle.

Kati Ihamäki
Kati Ihamäki. Kati Ihamäki Bild: Yle/Niklas Fagerström kati ihamäki

- Bränslet står redan nu för en tredjedel eller en fjärdedel av våra utgifter. Eftersom bränslet är vår största utgiftspost kan vi inte flyga med ett trefaldigt pris, säger Kati Ihamäki, direktör för hållbar utveckling på Finnair.

Finnair var tidigt ute med att testa biobränsle, men på grund av priset har bolaget inte fortsatt med det.

Problemfritt när biobränsle testades

Ihamäki konstaterar att med biobränsle kan flygplanen få ner koldioxidutsläppen med 60 till 80 procent jämfört med fossilt bränsle.

Men det är inte bara priset som måste ner för att flygbolagen ska bli intresserade, tillverkningen och distributionen måste också komma i gång. De här går i själva verket hand i hand.

Helsingfors-Vanda flygplats.
Helsingfors-Vanda flygplats. Bild: All Over Press Helsingfors-Vanda flygplats,flygplatser

- Biobränsle tillverkas inte kontinuerligt någonstans i världen. I Kalifornien tillverkas biobränsle med ekonomiskt stöd vilket leder till att priset blir nära priset på vanligt flygbränsle, säger Ihamäki.

Bland annat Neste har tillverkat och testat biobränsle för flyg och resultaten har varit lovande.

- Redan år 2011 hade vi ett program med Lufthansa där vi flög 1 200 flyg mellan Frankfurt och Hamburg med delvis förnybart flygbränsle, säger Andreas Teir, utvecklingsdirektör vid Neste.

Testet lyckades utan problem, flygplanen tog ingen skada och det blev uteslutande positiva resultat.

Upp med produktionen, ner med priset

Teir kompar ändå Ihamäki i fråga om priset och stödmekanismerna. Så länge flygbranschen inte får ekonomiskt stöd för biobränsle blir det svårt att få igång en produktion som skulle få ner priset.

Då ska vi dessutom komma ihåg att det inte bara är det ekonomiska stödet som sänker priset, utan också de större kvantiteterna som produceras.

Just nu har Neste inte någon produktion av biobränsle för flygplan, men produktionen förväntas komma i gång senare i år. Efter det ska produktionen öka år för år.

Flygplan som lyfter från flygfält.
Flygplan som lyfter från flygfält. Bild: EPA/MICHAEL REYNOLDS flygplan,flygindustrin

- Vi har en investering på gång i Singapore, beslut om den ska fattas senare i år. Om investeringen blir av kommer vi ha kapacitet att kunna producera flera hundratusen ton förnybart flygbränsle varje år.

I dagens läge är användningen och produktionen världen över dock marginell, det förekommer främst i testsyfte hos olika flygbolag och på olika flygplatser.

Avfallsbrist sätter stopp för stora planer

Den råvara som Neste använder är främst avfall.

- Det är oljebaserade avfall och rester, till exempel använt matfett och rester från köttproduktionen, säger Teir.

Det kan tyckas ädelt att förvandla avfallsberg till koldioxidneutralt bränsle, men det finns ett aber.

- Världens alla oljebaserade avfall och rester räcker givetvis inte till för att hela flygflottan i världen ska kunna flyga med förnybart flygbränsle. Det är inte möjligt, där kommer taket emot långt tidigare, säger Andreas Teir.

Biodieselanläggning med andra produktionsenheter i bakgrunden
Biobränsle för bilar tillverkas vid raffinaderiet i Sköldvik i Borgå. Här har också biobränsle för flyg tillverkats på prov. Biodieselanläggning med andra produktionsenheter i bakgrunden Bild: Yle/ Stefan Paavola Sköldvik,Neste Abp,biobränslen,Borgå

Därför kan det krävas att man till exempel odlar någon gröda som kan göras till bränsle, vilket genast leder till att tillverkaren måste hålla koll på den etiska hållbarheten.

Tidigare har flygbolag använt palmolja, vilket kan skada regnskogar, men den råvaran fick mycket kritik och 2017 slutade de flesta flygbolagen med biobränsle med palmolja som råvara.

Läs också

Klimat