Hoppa till huvudinnehåll

Kommer lonkeron att gå åt i USA där man inte sportar med kalsongfylla?

Stort urval alkoholflaskor på Mercury bar i skum belysning.
Ska det rymmas ännu några finländska drycker i det stora amerikanska barutbudet? Stort urval alkoholflaskor på Mercury bar i skum belysning. Bild: Bengt Östling/Yle brännvin,Bardisk

Färdigblandad cocktail på portionsburk. Kan det vara något för kräsna kunder i New York? Några unga finländska startupföretagare gör ett försök på den amerikanska alkoholmarknaden.

Runt bardisken står några servitriser och kunder och vänder på en blåvit aluminiumburk. Det är en ny produkt som nu ingår i det redan stora sortimentet på Mercury Bar.

Gin Long Drink, eller ”Lonkero” har tillverkats i Finland sedan Olympiaåret 1952. Nu försöker man sälja den som trenddryck på cirka 40 barer och butiker på Manhattan i New York.

”Amerikanerna gillar ju det här”

- Allt började med idén, eller egentligen upptäckten att den här produkten faktiskt inte finns i USA, berättar Ere Partanen och Sakari Manninen. De badade bastu med Mikael Taipale och en amerikansk bekant i Finland och inspirerades av det de hade i glasen. Den här måste vi ju få också till USA, konstaterade de.

De fyra har grundat företaget och har ytterligare några amerikanska investerare med sig i startup-företaget. Partanen och Manninen har pendlat mellan Finland och USA sedan början av året.

Försäljningen startade i maj med en mindre sats till barerna på Manhattan. Responsen har varit god, berättar de två. Nästa sats nu i juni är redan större och försäljningställerna blir fler..

Söker trendsättare

Finländarna i New York är många, men det räcker inte. Det här måste bli en dryck som också amerikanska konsumenter vill ha och anser sig ha råd med, säger grundarna.

Avsikten är uttryckligen att nå ett nät av trendsättare på Manhattan. Alla produkter har en story och den här drycken anses vara ”instagramvänlig”. Förpackningen berättar en historia om de stora skogarna i Finland. Bubblorna och den blågrå färgen medverkar kanske också till popularitet.

Man planerar utvidgning av försäljningen till fler delstater. En plats utanför Manhattan finns redan på kartan. Det är Montauk, den yttersta spetsen av Long Island. USA:s Hangö kan det beskrivas som, där seglare och svans samlas, drycker intresserar och fyrk finns.

De grundande ägarna i The Long Drink Company
Ere Partanen och Sakari Manninen har jobbat med sitt lonkeroprojekt sedan början av året. De grundande ägarna i The Long Drink Company Bild: Bengt Östling/Yle long drink,restauranger,alkoholdrycker,New York,startupföretag,Hell's Kitchen, New York,företagsetablering,sakari manninen

- I Finland är ju lonkeron en folkdryck, säger Sakari Manninen. Men kundkretsen man söker i USA är alltså den som har köpkraft. Också därför startar man i New York. En burk kostar sju dollar på Mercury Bar. I butikerna är det billigare.

Ingen lätt process sälja sprit i USA

Varje amerikansk delstat har en egen alkoholagstiftning i tillägg till de federala lagarna. Därför behövs noggrannhet för att följa lagen på varje ny ort där drycken säljs.

Skilda regler finns för alkohol i allmänhet, var och hur den får säljas och utskänkas, om alkohol på burk, och kolsyrad alkohol. Startup-företagarna hittade en fabrik som hade alla licenser på plats och ville inleda ny produktion.

I vissa delstater finns det finländska systemet med alkoholmonopol i butikerna. Kalifornien igen verkar vara USA:s Danmark. Där säljs alkohol i kiosker och på bensinstationer, förklarar Sakari Manninen.

Också skatterna är olika i delstaterna. Därför varierar också priserna för konsumenterna.

Det finns alltid tid för alkohol i supereffektiva USA

Helena Jonsson är servitris i Mercury Bar i Hell´s Kitchen, det restaurangtäta området på västra Manhattan i New York.

Hon bekräftar en av de segaste myterna som alltså inte är någon myt; att amerikanerna fortfarande kan ta en cocktail eller två till lunch. Hon möter just de människorna och kan bekräfta att margaritas, mojitos och andra cocktails går bra åt redan i lunchrusningen.

Äta en smörgås eller sallad vid skrivbordet medan man jobbar är inte det enda alternativet. Och man kan ju vara både produktiv och social också vid bardisken. Happy hour är det nästan hela dagen, verkar det.

Enligt Helena Jonsson är inte ens New York-borna så stressade att de inte skulle ha tid att dricka alkohol ibland.

Helena Jonsson tar kort ståpaus vid ett restaurangbord,i bakgrunden kunder och övrig personal
Helena Jonsson jobbar på Mercury Bar i Hell´s Kitchen Helena Jonsson tar kort ståpaus vid ett restaurangbord,i bakgrunden kunder och övrig personal Bild: Bengt Östling/Yle restauranger,servitörer,New York,long drink

Inte accepterat att bli för full i USA

Det är bara ett sammanträffande att vi träffar Helena Jonsson på samma bar där vi har stämt träff med lonkeroföretagarna.

Hon har svensk pappa och har bott i Sverige som barn. Intervjun vill hon göra på engelska, trots att hon talar god svenska.

Helena Jonsson kan alltså jämföra också dryckeskulturen i USA och i Norden. Hon känner till den stränga kontrollen med Alko och Systembolag.

Hon har minsann hört att vi finländare gärna dricker mycket, hemma. I USA är det inte lika socialt acceptabelt att dricka för mycket.

- Du ska helst inte bli full. Det är inte helt accepterat, trots att det förstås får vara skoj, säger Helena Jonsson. Och på hennes bar är det absolut förbjudet att servera för många drinkar så att någon blir för berusad.

Mercury bars fasad på nionde avenyn, med uteservering, happyhourskylt och blomkruka på trottoaren utanför.
Mercury Bar ligger på nionde avenyn Mercury bars fasad på nionde avenyn, med uteservering, happyhourskylt och blomkruka på trottoaren utanför. Bild: Bengt Östling/Yle restauranger,New York,long drink

Ingen kalsongfylla för USA

Ere Partanen och Sakari Manninen konstaterar att den finländska supa och härja-traditionen inte syns på samma sätt i USA, utom kanske bland studerande. Åldersgränsen för alkohol i USA är 21 år.

Det finländska fenomenet med ”kalsongfylla” finns inte heller. Man sitter inte hemma ensam och super utan ens en avsikt att gå ut och fira.

I USA dricker man några cocktail när man kommer hem från jobbet, innan man går och lägger sig. Eller så går man ut med kompisar på bar, men också då bara för några drinkar.

Bostäderna är dyra och få har råd att bo stort, i synnerhet i de festande generationerna. Därför ordnas det inga stora hemmafester på Manhattan utan man går till baren i stället. Det sägs finnas 50 000 barer i staden New York.

Den sociala kontrollen finns både i USA och i Finland. Men ett viktigt tillägg, säger Ere Partanen, är att det i USA det väldigt mycket poliser som också övervakar fylleriet noga, vid sidan av terrorbekämpningen.

Öl och andra populära drycker

Allting är stort i USA – också utbudet av drycker i en amerikansk bar: Öl är den populäraste drycken, vin går åt. Men det köps också väldigt mycket drinkar och cocktails.

Egentligen kan du få allt du vill ha, förklarar Helena Jonsson.

Den som nosar efter trender noterar kanske att cocktailkulturen fortfarande är stark i USA.

Inom ölsektorn har amerikanerna gått in för dyrare och färre öl, gärna ”handgjort” i mikrobryggeriet nära dig.

Gin är på uppgång, vodka och cider går neråt. Men det var för en tid sedan, och trenderna ändrar snabbt.

Reklamskylt för happy hour med eftermiddagsbilliga drinkar.
Happy hour hela tiden? Reklamskylt för happy hour med eftermiddagsbilliga drinkar. Bild: Bengt Östling/Yle restauranger,Happy hour,New York

Helena Jonsson tror att den finländska gin longdrinken har en bra chans till succé. Burkformatet är nytt för alkohol i USA, men har blivit vanligare för både cider och alla slags viner.

- Så varför inte också gin med blandning. Den har bubblor och är söt i smaken. Amerikanerna gillar söta drinkar, tillägger hon. Trots det stora utbudet har Finland en chans, avslutar hon sitt försvarstal.

Drick med måtta - också om du har råd!

Alkoholkonsumtion har också med ekonomin att göra. Det har gått bra i tio år i USA nu. Det syns också i konsumtionsstatistiken.

Forskare i USA varnar för ökad alkoholkonsumtion och riskkonsumtion. De förutspår en hälsokris på grund av alkoholen på samma sätt som opioidberoendet redan anses vara en nationell folkhälsokris.

I själva verket påminner amerikanen i medeltal mer om svenskan än finländaren i sina alkoholvanor - och också mängderna.

Svenskens och amerikanens konsumtion räknat i ren alkohol är drygt 9 liter/år. Finländaren tar en liter mer, 10,3 liter i medeltal.