Hoppa till huvudinnehåll

Splitternya räddningsbåtar till Hangö och Lojo

en röd och silverfärgad aluminiumbåt på en trailer inne i en brandstation. Står pelastuslaitos längs båtens långsida. Båten har två utombordsmotorer.
Så här ser de nya räddningsbåtarna i Hangö och Lojo ut. en röd och silverfärgad aluminiumbåt på en trailer inne i en brandstation. Står pelastuslaitos längs båtens långsida. Båten har två utombordsmotorer. Bild: Västra Nylands räddningsverk båtar,sjöräddning,sjöräddningsfartyg,Hangö,brandstation,räddningsverk,västra nylands räddningsverk, hangö

Brandstationerna i Hangö och Lojo har den veckan fått var sin ny båt. Båtarna, som är identiska, kommer att användas till flera olika räddningsuppdrag, bland annat vid släckning, oljebekämpning och akutvård.

De nya katamaranerna är byggda i aluminium och drygt sju meter långa. Varje båt är utrustad med två utombordsmotorer med en effekt på 100 hästkrafter. Toppfarten är 36 knop, vilket motsvarar 66 km/h.

en röd och silverfärgad aluminiumbåt på en trailer inne i en brandstation. Står pelastuslaitos längs båtens långsida. I bakgrunden en gul-orange ambulans eller räddningsbil.
Tillsvidare på torra land, men fås snabbt i sjön om nöden så kräver. en röd och silverfärgad aluminiumbåt på en trailer inne i en brandstation. Står pelastuslaitos längs båtens långsida. I bakgrunden en gul-orange ambulans eller räddningsbil. Bild: Västra Nylands räddningsverk brand- och räddningsarbete,båtar,ambulans,Hangö,brandstation,sjöräddningsfartyg

Åtminstone i Hangö kommer man tillsvidare att förvara båten på en trailer inne i brandstationen, berättar brandmästare Olli Ryhänen vid Västra Nylands räddningsverk.

Förarhytten med ratt och två sittplatser i en öppen räddningsbåt.
Med de nya räddningsbåtarna kommer man upp till en topphastighet på 36 knop. Förarhytten med ratt och två sittplatser i en öppen räddningsbåt. Bild: Västra Nylands räddningsverk båtar,brand- och räddningsarbete,sjöräddningsfartyg,brandstation,Hangö

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland