Hoppa till huvudinnehåll

Vasas cyklister nöjda med nästan allt: "Jag älskar cykelvägarna men inne i stan cyklar jag inte"

Marlené Nyberg med cykel.
Marlené Nyberg älskar cykelvägarna där man får vara i fred och inte behöver vara rädd för bilar, men centrum undviker hon. Marlené Nyberg med cykel. Bild: YLE/Markus Bergfors Cyklist,marlené nyberg

Vasa ska bli kolneutralt 2035 och som ett steg mot detta vill man profilera sig som cykelstad och satsa på nya cykelvägar och parkeringar. De flesta cyklister Yle Österbotten pratar med är nöjda, men bristen på cykelvägar i centrum får kritik.

Vid Brändö bro i Vasa står en cykelkalkylator som visar hur många som cyklar förbi. Displayen visar att över 115 000 cyklister har cyklat över bron sedan den installerades i mitten av maj.

Pirkko Heikkinen och hennes man Kauko Heikkinen är två av de cyklisterna. De brukar cykla varje dag och tycker Vasa är en fin cykelstad.

- Den är fin, vi cyklar långa vägar runt hela stan. Det kan till och med bli 30 och 40 kilometer per dag. En del klagar men vi är ganska nöjda, det finns cykelvägar allstans, säger Pirkko Heikkinen.

Även Esa Luoto är nöjd och väljer cykeln varje dag nu på sommaren.

- Cykelvägarna är bra och så kommer man fortare fram än om man går. Och så ids jag inte ta bilen, då ska man parkera den någonstans och då kostar det.

Kauko Heikkinen och Pirkko Heikkinen.
Kauko Heikkinen och Pirkko Heikkinen kan cykla upp till 30-40 kilometer per dag. Kauko Heikkinen och Pirkko Heikkinen. Bild: YLE/Markus Bergfors Cyklist,cyklister
Esa Luoto med cykel.
Esa Luoto tycker att Vasa är en bra cykelstad. Esa Luoto med cykel. Bild: YLE/Markus Bergfors Cyklist,esa luoto

Cykelstaden en del av klimatmålen

Kalkylatorn är en del stadens energi- och klimatprogram och är ett sätt för staden att följa upp mängden cyklister i centrum.

Siri Gröndahl, gatuplaneringsingenjör vid Vasa stad, säger att de jobbar på en åtgärdsplan för att främja cyklandet i staden.

- Den är nästan färdig och har 14 olika åtgärder för hur vi kan göra det bättre att cykla här i stan. Till exempel bygger vi det här året cykelvägar vid Skolhusgatan och Fredsgatan.

Förutom nya cykelvägar har staden också byggt fyra nya cykelparkeringar i centrum och fler är på gång.

Orsaken till att Vasa satsar på cyklisterna är för att staden ska bli kolneutral 2035.

- Det kommer ganska mycket utsläpp från trafiken och det här är något som vi i staden kan göra något åt. Ifall människorna cyklar mer finns det färre bilar, säger Gröndahl.

Siri Gröndahl, gatuplaneringsingenjör vid Vasa stad.
Siri Gröndahl, gatuplaneringsingenjör vid Vasa stad, brukar själv cykla till jobbet sommartid. Bredvid henne är cykelkalkylatorn. Siri Gröndahl, gatuplaneringsingenjör vid Vasa stad. Cyklist,Vasa,gatuplanering,gatuplaneringsingenjör

Centrum största problemet

Marlené Nyberg brukar cykla varje dag och tycker om att cykla längs med cykelvägarna utanför centrum, men inne i staden vill hon inte cykla.

- Jag tycker det finns för dåligt med cykelvägar där och jag är rädd för bilarna. Jag jobbade förr på centralsjukhuset och cyklade ofta genom centrum, och det var nära många gånger. I centrum finns mycket att förbättra.

Nyberg får medhåll av Gröndahl som också tycker att det kan vara problematiskt att cykla i centrum.

- Där finns inte så många cykelvägar. Vi har några planer på nya cykelvägar i esplanaderna, men det är svårt för det finns också parkeringar och sådant, som vi då måste vi ta bort.

Vad prioriterar staden, bilförare eller cyklister?

- Förstås båda, men min åsikt är cyklister.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten