Hoppa till huvudinnehåll

En tumregel för en mer hållbar semester: ”Ju fler stjärnor och mer lyx ett hotell har, desto mer belastar det miljön”

Fiskebåtar på Gran Canaria.
Fiskebåtar på Gran Canaria. Bild: Mostphotos Kanarieöarna,båtar,semester,turism,vatten,sol,Gran Canaria

Trots värme och sol hemma i Finland är sommaren högsäsong för semesterresor. Och för allt fler resenärer och semesterfirare har hållbarhet blivit en viktigare faktor när de åker på semester. Men hur ska man som resenär göra för att hitta och framförallt veta att resan är ett hållbart val?

För att möta den växande efterfrågan på ansvarsfullt resande har reseföretagen allt mer börjat satsa på hållbarhet och att marknadsföra sig som hållbara. Det vill säga att resorna som de ordnar inte belastar miljön, det lokala samhället eller dess invånare för mycket.

Timo Kousa, vd på Aurinkomatkat, berättar att researrangören redan en tid arbetat med hållbarhet.

- Hållbarhet är viktigt för oss. Det finns i allt vi gör. Under de tre senaste åren har Aurinkomatkat fått utmärkelsen att vi är det mest hållbara reseföretaget i Finland. Det är ett betyg som visar att det långsiktiga arbetet vi gjort gett resultat.

Strand på Menorca.
Strand på Menorca. Bild: EPA/DAVID ARQUIMBAU Menorca,Spanien,badstränder,semester,semesterresor,turister,turism,solen,parasoll

Företaget strävar till att ha ett helhetsperspektiv på hållbart resande. Bland annat har företaget infört etiska riktlinjer som gäller alla deras samarbetspartners, såsom hotell.

Det handlar till exempel om att se till att de följer lagstiftning, att arbetsförhållandena är goda och att miljön tas i beaktande vid organiserade utflykter.

- Med jämna mellanrum granskar vi att våra samarbetspartners följer riktlinjerna genom att vi har egna anställda på plats eller genom att vi får feedback från kunder. Om vi märker att någonting inte stämmer så utreder vi det eller så kan vi gå så långt att vi avbryter samarbetet.

Ibland måste man tänka smått för att nå större framgångar― Timo Kousa, vd Aurinkomatkat

Vad är de största utmaningarna med att erbjuda hållbara resealternativ?

- Det finns oändligt med problem i världen som man skulle vilja rätta till. Till exempel miljömässiga, människorättsliga, ekonomiska eller kulturella och inte ens med en god vilja får man det gjort. Vi tycker att även mindre konkreta saker, som man kan göra som resenär eller researrangör, förbättrar världen lite men ändå betydligt.

Som exempel nämner han att en del av guidernas arbetskläder och deras ryggsäckar är gjorda av återvunnet material.

- Ibland måste man tänka smått för att nå större framgångar, säger Kousa.

Pool med människor som solar.
Värt att tänka på energi- och vattenanvändning när du väljer hotell Pool med människor som solar. Bild: Mostphotos solstolar,turister,semester,vatten,People,solen,Travel,resor,Pool,Karibiska havet,Tourism,Summer,Sunbathing,luxury

Då största delen av researrangörens destinationer befinner sig långt borta från Finland är flygplan det huvudsakliga färdmedlet för resenärerna. Kousa berättar att företaget uppmanar sina resenärer att se över sin packning för att minska utsläppsmängden.

- Om resenärer tar med sig lite mindre saker har det en ganska stor betydelse för bränsleförbrukningen. Och det är direkt till fördel för miljön, säger Kousa.

Djungel av miljöcertifikat

Föreningen Reilun Matkailun Yhdistys arbetar med att främja hållbar turism både hos företag och resenärer.

Ordförande Mia Halmén konstaterar att det ändå kan vara svårt för resenärer att avgöra vilka reseföretag och hotell som de facto är hållbara, då det runtom i världen används många olika miljöcertifikat.

Men en tumregel är att ju fler stjärnor och mer lyx ett hotell har, desto mer belastar det miljön genom att det används mer energi och vatten. Ofta är det bättre att försöka välja ett mer vardagligt inkvarteringsalternativ― Mia Halmén, ordförande Reilun Matkailun Yhdistys

- Men en tumregel är att ju fler stjärnor och mer lyx ett hotell har, desto mer belastar det miljön genom att det används mer energi och vatten. Ofta är det bättre att försöka välja ett mer vardagligt inkvarteringsalternativ. Men det finns nog också större hotellkedjor som är väldigt miljövänliga.

Saknas ett entydigt inhemskt miljöcertifikat

Enligt Halmén försvåras det också av att det inte finns ett enhetligt system i Finland som alla researrangörer följer.

Halmén berättar att föreningen ändå strävar efter att få företagen att göra informationen om deras hållbarhetsarbete tillgängligt för kunderna.

Elefanter
Ju mer konkreta åtgärder företagen kommunicerar desto bättre. Till exempel hur de utbildar sina safariguider. Elefanter Bild: David STeele/Mostphotos Safari,elefanter,djur,wildlife,South Africa,Animal,Vattenhål,Improvisation 6 (African),Elephant,National Park,Wilderness

Halmén uppmuntrar kunder också att fråga hur företaget arbetar hållbart om det saknas information.

- Om man upplever att en researrangör eller företag inte berättar tillräckligt om vad de gör för hållbarheten är det bra att fråga dem. För då för man budskapet vidare att resenärerna är intresserade, vill veta mer och vill ha konkreta exempel.

- Jag tror att mer kommunikation från båda hållen skulle leda till att hållbarhet tas mer på allvar och att det i framtiden skulle bli enklare för kunder att hitta hållbara alternativ.

Ju mer konkreta löften, desto bättre

Ett generellt råd som Halmén ger är att ju mer företagen öppnar upp och berättar konkreta exempel på vad de gör för att minska miljöskadorna eller stödja lokalsamhället, desto mer sannolikt är att de faktiskt gör det.

Företag som ger löften som låter bra men som inte egentligen säger mycket oroar Halmén.

Ju mer konkreta hållbarhetsfrågor företagen tar upp, desto mer skulle jag lita på att det faktiskt sker något― Mia Halmén, ordförande Reilun Matkailun Yhdistys

- Om ett företag som till exempel säljer safariresor bara skriver att de värnar om naturen och miljön kan man ifrågasätta vad de gör i praktiken, säger Halmén.

Men om företaget mer ingående förklarar att de till exempel utbildar sina guider att inte mata djuren för att locka fram dem eller att de inte stör djur med små ungar ökar förtroendet, berättar Halmén.

- Ju mer konkreta hållbarhetsfrågor företagen tar upp, desto mer skulle jag lita på att det faktiskt sker något, säger hon.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes