Hoppa till huvudinnehåll

Tonårsflickor drog i nödbromsen för att hjälpa panikslagen mamma - hotades med böter av fem väktare

HRT-tåg
HRT-tåg Bild: HRT pääkaupunkiseudun junakalusto

Vet du när man får dra i nödbromsen på tåget? Två tonårsflickor drog i bromsen när två små barn lämnats ensamma på perrongen och hotades med höga böter. Flickornas mamma tycker att de behandlades mycket orättvist.

Ett tåg har just startat från Böle station mot Helsingfors. Plötsligt stormar en kvinna in i en av vagnarna i ett panikartat tillstånd. Hon ropar och frågar var nödbromsen är.

Kvinnan hade glömt sin väska på tåget, men när hon gick för att hämta den stängdes dörrarna och tåget började köra iväg.

Kvar på perrongen blev kvinnans barn, två och fyra år gamla.

I vagnen hon springer till sitter två unga tonårsflickor närmast nödbromsen. Den äldre, 16 år, frågar av kvinnan om hon ska dra i den. Kvinnan svarar ja. Andra passagerare uppmanar också flickan att dra i nödbromsen.

Tåget kommer till ett ryckigt stopp och belysningen i tåget slocknar.

Men för de båda flickorna var det här bara början. En liten stund senare kommer konduktören in i vagnen, tillsammans med ett par väktare. De vill veta vem som dragit i nödbromsen.

I bilden syns fötter & ben på en man som stiger av tåget.
Mamman till de små barnen hade glömt sin väska på tåget och gick för att hämta den när tåget åkte iväg. I bilden syns fötter & ben på en man som stiger av tåget. Bild: Yle/ Karin Filén perrong

Ingen frågar vad det är som har hänt eller vad nödsituationen varit. De andra passagerarna i vagnen pekar ut att det var flickorna som dragit i nödbromsen.

Mamman till de små barnen säger att hon måste stiga av tåget för att gå efter sina barn och hon släpps iväg. Hon kommer inte tillbaka.

Fler och fler vakter kommer och talet börjar gå om brott och hårda böter för att ha dragit i nödbromsen.

De unga flickornas mamma berättar för Yle Huvudstadsregionen att fem väktare eskorterat flickorna ut ur tåget. Hon vill inte gå ut med sitt namn eftersom händelsen redan varit svår för flickorna.

- Jag vet inte ens om de fick chansen att förklara sig, åtminstone så lyssnade ingen på deras förklaring, säger flickornas mamma.

Flickorna var skärrade

Enligt henne hade hennes döttrar sedan fått stöd från några andra passagerare. En man beslöt sig för att följa med flickorna eftersom han tyckte att de behandlats orättvist av VR:s personal.

Flickorna upplevde situationen som mycket skrämmande.

- De ville bara hjälpa och vakterna agerade som om de var i en polisfilm. De var bara intresserade av vem som dragit i nödbromsen och inte av vad som hänt, säger deras mamma.

Efter en stund ringer en av väktarna till en av sina förmän och då kommer det fram att det varit frågan om en nödsituation och att flickorna ska få gå.

De ringer hem med för att berätta vad som hänt och deras mamma ringer till VR för att ge respons för hur flickorna har behandlats.

Mannen som försvarat flickorna följde med dem sista biten av resan och lämnar sina kontaktuppgifter om de skulle behövas vittnesmål.

"Hämta konduktören eller ring 112"

Enligt Jaana Viisterä, informationschef vid VR, bör man inte använda nödbromsen om man till exempel glömmer något på tåget eller inte hinner stiga av i tid.

- Vanligtvis i sådana här fall, om det handlar om vuxna personer som av någon orsak inte hinner stiga av tåget, så är det inte tillåtet att dra i nödbromsen. Men eftersom det nu var frågan om små barn som lämnat på perrongen så bedömde vi situationen utgående från det.

Nödbromsen ska användas endast i nödsituationer där personers liv eller hälsa är i akut fara. Även i situationer där fara kan undvikas genom att stoppa tåget, menar Viisterä.

- Om en person riskerar att falla från tåget eller är i fara på grund av att tåget är i rörelse, kan man dra i nödbromsen. Vid brand är det också tillåtet att använda nödbromsen för att passagerare ska kunna evakueras.

Om man får en sjukdomsattack ska man dock inte dra nödbromsen, utan istället kontakta nödcentralen.

- Då ska man ringa till nödcentralen som ger vidare instruktioner. Nödcentralen bestämmer tillsammans med trafikdirigeringen hur man
kan hjälpa, säger Viisterä.

Nödsamtal
Vid exempelvis ett sjukdomsanfall ska man ringa nödnumret, inte dra i nödbromsen. Nödsamtal nödsamtal

Enligt Viisterä används nödbromsen väldigt sällan. Endast ett fåtal gånger i året händer det på grund av bus eller vandalism.

Att använda nödbromsen i andra situationer än i nödfall är strängt förbjudet och straffbart enligt lag. Nödbromsning kan även orsaka skador för tåget. Till exempel kan tågets hjul ta skada, säger Viisterä.

- Om nödbromsen används av andra orsaker än nödfall kan följden bli att man måste betala ersättning för skadorna, säger Viisterä

Följderna bedöms enligt Viisterä alltid från fall till fall, på basis av vilka direkta och indirekta konsekvenser det orsakat för VR och trafiken.

- I det här fallet kunde vi lösa saken utan böter eller krav om ersättning, eftersom det rörde sig om små barn och situationen orsakade inte några problem för varken trafiken eller tåget.

Hur borde man agera i sådana här situationer?

- I lokaltågen finns ett telefonnummer som man kan använda vid akuta fall för att få tag på lokföraren. Det är alltid lokföraren som ansvarar för säkerheten på lokaltågen. Men om det finns konduktörer på plats så ska man kontakta dem.

Vill ni från VR:s sida kommentera vakternas beteende gentemot barnen?

- Vi kommenterar inte enskilda fall, men vi går i regel igenom varje fall för att se om det finns orsak att förtydliga vårt arbetssätt och instruktioner.

Mamman önskar tydligare instruktioner

Flickornas mamma tycker att responsen från VR är konstig.

- Vem skulle tänka på att ringa nödnumret? Och om man ska hitta en konduktör så hinner nog tåget åka bort från perrongen och de små barnen skulle ha lämnats ensamma.

Flickorna berättade också att man försökt kontakta föraren via den snabbtelefon som finns i vagnen men den fungerade inte.

Efter att hon ringt och gett sin respons till VR dröjde det två veckor innan hon fick ett svar.

Feedbackautomat i VR:s biljettförsäljning
Feedbackautomat i VR:s biljettförsäljning Bild: Yle/Roger Källman opinion

- Jag fick ett sakligt, men ganska kallt e-postmeddelande. Det kändes som om jag hade gett ett klagomål om en söndrig biljettautomat.

Hon efterlyser också att VR skulle vara tydligare med när man får dra i nödbromsen och vad de andra alternativen är.

- Det är också förundrande hur de andra passagerarna agerade. De verkade vara mest upprörda att de blev tvungna att byta tåg. Mina döttrar var glada för att åtminstone en person stannade för att försvara dem.

Artikeln har uppdaterats kl. 13:10 med ett förtydligande av informationschefens kommentar om när det är tillåtet att dra i nödbromsen.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen