Hoppa till huvudinnehåll

Tunga fordon har mycket brister säger polisen - vi har bra bilar i Finland säger åkerier i Raseborg

En gul lastbil möter en vit Posti-lastbil i en asfalterad vägkorsning. I förgrunden syns ett stopmärke och i bakgrunden skog och en väg.
Två lastbilar möts vid en korsning i Karis. Många transportföretag har problem med att uppfylla alla kvalitetskrav, tror åkerierna. En gul lastbil möter en vit Posti-lastbil i en asfalterad vägkorsning. I förgrunden syns ett stopmärke och i bakgrunden skog och en väg. Bild: Anna Björkqvist / Yle lastbilar,tung trafik,Stamväg 51,Karis,Västnyland,Posti Group Abp

Brådska, stränga poliser och dåligt betalt. Det kan vara faktorer som leder till brister i tunga trafiken tror man på åkerier i Karis och Tenala.

Enligt transportföretagens intresseorganisation SKAL begränsas lastbilschaufförerna av över 8 000 paragrafer.

Förra veckan kontrollerade Västra Nylands polisinrättning den tunga trafiken och det visade sig att vart tredje fordon hade brister. Flera av fordonen som hade brister var finländska.

På företaget Östermans alltrans i Karis tycker man att man inte ska lägga för mycket vikt vid en enskild granskning.

- Inte låter det bra, men i verkliga livet tror jag inte att det är var tredje bil. Det råkade komma många sådana just då. Jag tror inte att det är så illa i verkligheten, säger Ulf Österman.

En man står i förgrunden iklädd röd t-skjorta och reflexväst. Han har glasögon. I bakgrunden syns en lastbil som kan bärga bilar och bakom den skog.
Ulf Österman driver Östermans alltrans i Karis och har ungefär tio anställda. En man står i förgrunden iklädd röd t-skjorta och reflexväst. Han har glasögon. I bakgrunden syns en lastbil som kan bärga bilar och bakom den skog. Bild: Anna Björkqvist / Yle transport,Karis,Västnyland,företag,företagare,Bärgning,österman alltrans

Behöver man oroa sig som medtrafikant?

- Inte tror jag det, men det är klart att vissa saker kan hända som också är farliga för den som kommer emot, säger Österman.

Han tror att det i många fall ändå inte är fråga om allvarliga brister.

Även Magnus Lindgren vid företaget MHL trans i Tenala anser att man kan vara trygg i trafiken.

- Visst finns det farliga saker och mindre farliga saker, men i det stora hela har vi bra bilar i Finland, säger Lindgren.

För bråttom och lite betalt

Målet för åkerier bör alltid vara att leverera varorna med säkra transporter.

Österman misstänker ändå att företag kan slarva eftersom industrin kräver snabba leveranser till låga priser. De låga priserna kommer från en konkurrens med utländska bilar, menar han.

- De pressar ner priserna vilket vår industri och spedition direkt nappar på, säger Österman.

Industrin beställer av en speditör som sedan har sin underleverantör och sin underleverantör. Det blir så långt och invecklat att ingen kan kontrollera det― Ulf Österman

Magnus Lindgren tycker att deras företag får en vettig ersättning för det jobb de gör, men även han säger att de hela tiden tävlar mot klockan.

Det gäller både då företaget vill utföra många leveranser och samtidigt uppfylla industrins tidskrav.

- Ofta är det så att industrin har en stram tidtabell och att de är sena med sitt gods. För att mottagaren sedan ska få sitt gods i tid så ska vi spänna tidtabellen däremellan så att det fungerar, säger Lindgren.

Man får ändå aldrig ha så bråttom att man fuskar och inte hinner surra sin last, tillägger han.

En man står brevid en vit lastbil med grönblå vagn. Mannen har en svart tröja och en svart keps på sig. I bakgrunden syns ett hus.
Magnus Lindgren driver familjeföretaget MHL trans i Tenala tillsammans med sin bror. De har ungefär 30 anställda. En man står brevid en vit lastbil med grönblå vagn. Mannen har en svart tröja och en svart keps på sig. I bakgrunden syns ett hus. Bild: Anna Björkqvist / Yle lastbilar,företagare,Tenala,Raseborg,Västnyland,taxibilar,familjeföretag,Tenala Transport Lindgren

Industrin har ett ansvar som beställare att försäkra sig om att allt går rätt till.

Österman upplever ändå att det svårt att kontrollera att industrin tar sitt ansvar.

- Industrin beställer av en speditör som sedan har sin underleverantör och sin underleverantör. Det blir så långt och invecklat att ingen kan kontrollera det, säger han.

Han önskar att man skulle sätta mera resurser på att utreda industrins ansvar än på att utreda den enskilda chauffören.

- Då skulle industrin inte bara leta upp den som kör en cent billigare än den andra, säger han.

Transportföretagens intresseorganisation SKAL arbetar för att förbättra transportföretagens situation.

Petri Murto på SKAL säger att en hälsosam transportmarknad också har en hållbar prisnivå som gör att fordonen kan hållas i skick enligt de regler som finns.

Murto menar att också kunderna drar nytta av att transporterna är säkra.

"Polisen borde se över granskningssättet"

Även om både Lindgren och Österman säger att polisgranskningar behövs så kan det ibland gå fel.

Lindgren har ett exempel. En av företagets chaufförer stannades i Nordsjö och polisen konstaterade att en del i färdskrivaren saknades eller att något hade gjorts åt delen.

- Bilen sattes i körförbud och vi körde den till Volvos verkstad där man konstaterade att bilen inte hade något fel.

Efter en vecka levererades registerplåten tillbaka till dem fastän själva bilen inte hade haft något fel, säger Lindgren.

En bild på en silverfärgad lastbil med gula och röda detaljer. På bilden syns fyra däck och i bakgrunden träd.
Både Österman och Lindgren erkänner att också deras bilar kan ha brister även om de säger att bilarna överlag är i gott skick i Finland. En bild på en silverfärgad lastbil med gula och röda detaljer. På bilden syns fyra däck och i bakgrunden träd. Bild: Anna Björkqvist / Yle lastbilar,fordon,Västnyland,Tenala,Lastbil & långtradare,Däck

Eftersom företaget har flera bilar orsakades inget större problem, men ifall han bara hade haft en extra lastbil kunde det ha haft ekonomiska konsekvenser.

- Jag ringde polisen och frågade varför bilen var i körförbud och polisen svarade att de hade tagit ett sådant beslut, säger han.

Magnus Lindgren anser ändå att polisen gör ett viktigt jobb då de granskar trafiken, men menar att åtgärderna inte alltid skulle behöva ha så allvarliga följder.

I hans fall handlade de om ett misstag från polisens sida.

På transportföretagens intresseorganisation SKAL uppskattar Petri Murto att professionella lastbilschaufförer begränsas av över 8 000 paragrafer.

En del fel som kan uppstå i bilarna kan vara svåra att upptäcka på egen hand och märks därför först vid besiktning eller kontroll, säger han.

Ekonomin varierande situation

För att fordonen ska kunna vara i gott skick krävs det att det också finns ekonomiska resurser att skaffa nya fordon och reparera de gamla.

På Lindgrens företag märker man att det är bättre tider.

- Det finns mera jobb och man har kunnat ge lön åt flera människor, säger Lindgren.

De har även skaffat nya fordon.

Ulf Österman menar å sin sida att lönsamheten fortfarande är liten fastän det ekonomiskt sett är bättre tider.

- Det visar sig endast i brådskan för oss.

- Lönsamheten är nästan på noll.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland