Hoppa till huvudinnehåll

Det här är Babben – hon ska hjälpa brandmännen att rädda liv, hus och våra vatten

en röd och silverfärgad aluminiumbåt på en trailer inne i en brandstation. Står Räddningsverket längs båtens långsida. Båten har två utombordsmotorer.
Brandkårerna i Hangö och Lojo har fått var sin splitterny räddningsbåt. en röd och silverfärgad aluminiumbåt på en trailer inne i en brandstation. Står Räddningsverket längs båtens långsida. Båten har två utombordsmotorer. räddningsverk,räddningsverksamhet,brand- och räddningsarbete,brand- och räddningsverksamhet,båtar,sjöräddningsfartyg,brandkårer,brandstation,Hangö,brandmän,västra nylands räddningsverk, hangö

Den nya räddningsbåten i Hangö ersätter en gammal Buster från 1990-talet. Fördelen med den nya aluminiumbåten är att den är mycket snabbare än räddningsverkets övriga båtar i Hangö.

Det är glada brandmän i Hangö brandstation som gärna förevisar alla finesser med den splitternya räddningsbåten.

- Den heter Faster och den är lite snabbare. Topphastigheten är 36 knop, man kommer hastigt ut med den jämfört med våra andra båtar, berättar brandman Jari Kuutti.

Det att en båt går 36 knop motsvarar cirka 65 kilometer i timmen.

Sedan tidigare har Västra Nylands räddningsverk i Hangö två större båtar; en oljebekämpningsbåt som ligger ute vid Frihamnen och en räddningsbåt vid Kapellhamnen. Deras maxhastighet ligger mellan 15 och 20 knop.

Gamla Bustern har gjort sitt

Brandmännen i Hangö har också haft en Buster, en mindre och snabbare aluminiumbåt, men den kommer småningom att gå i pension eftersom den har hängt med sedan 1990-talet.

- Bustern var med redan vid sjöolyckan med Finn-Baltic (27.12.1990) och fick mycket stryk redan då. Den här nya båten ersätter Bustern, säger Johan Stenman, också han brandman i Hangö.

Båten uppkallad efter Barbro på kansliet

Båtmodellen må heta Faster, men räddningsverkets personal i Hangö har redan gett båten ett eget namn.

- Den heter Babben efter vår dam här på kontoret, säger Johan Stenman och syftar på Barbro Eskelin som har jobbat som kanslist vid nuvarande Västra Nylands räddningsverk i 43 år.

Barbro Eskelin bekräftar att hon blivit tillfrågad och hon har gett sitt samtycke till att den nya räddningsbåten uppkallas efter henne.

- Nog är det väl en ära, säger Barbro, Babben Eskelin och skrattar.

en kvinna sitter i fören av en räddningsbåt. Båten befinner sig på torra land, inne i en hall, Hangö brandstation.
Babben sitter i Babben. Barbro Eskelin är trotjänare vid räddningsverket. en kvinna sitter i fören av en räddningsbåt. Båten befinner sig på torra land, inne i en hall, Hangö brandstation. Bild: Tiina Grönroos / YLE räddningsverk,räddningsverksamhet,brand- och räddningsarbete,brand- och räddningsverksamhet,båtar,sjöräddningsfartyg,brandkårer,brandstation,Hangö,brandmän,johan stenman

Någon dopceremoni med en flaska bubbel har båten Babben inte varit med om, åtminstone inte ännu. När Yle Västnyland besöker Hangö ligger båten ännu uppe på torra land, på en båttrailer inne på brandstationen.

- Vi har haft så fullt upp med andra servicearbeten, men vi har tänkt att Babben ska sjösättas i Hangöby, allra helst vid fiskehamnen, säger brandman Jari Kuutti.

Fiskehamnen skulle enligt Jari Kuutti och Johan Stenman vara en idealisk plats för räddningsbåten Babben eftersom det är lätt att ta sig dit och enkelt att lasta båten i hamnen.

- Där brukar inte blåsa heller, tillägger Jari Kuutti.

Fören på en räddningsbåt. Man ser den lilla täckta förarhytten. Det står Babben och Hanko på hyttfönstret. man ser också några orangefärgade livbojar.
Förarhytten på Babben skyddar mot vind och vatten, men redan vid sidorna kan man bli ordentligt våt om det blåser eller regnar. Fören på en räddningsbåt. Man ser den lilla täckta förarhytten. Det står Babben och Hanko på hyttfönstret. man ser också några orangefärgade livbojar. Bild: Tiina Grönroos / YLE räddningsverk,räddningsverksamhet,brand- och räddningsarbete,brand- och räddningsverksamhet,båtar,sjöräddningsfartyg,brandkårer,brandstation,Hangö,brandmän,johan stenman

En tid framöver kommer Babben ändå att transporteras till och från Hangöby varje gång hon ska ut på uppdrag.

Babben används vid släckning, oljebekämpning och akutvård

Räddningsbåten kommer att kunna användas till många olika uppgifter och räddningsuppdrag.

- Hon ska transportera ambulanspersonal till holmar. Babben är också med om det ska dras oljebommar, förklarar Johan Stenman.

- Babben är också med om det brinner på holmar. Vi får slangar och motorsprutan in hit, tillägger Jari Kuutti och öppnar de förvaringslådor som finns framme vid fören och som vid behov kan flyttas med hjälp av skenor som löper längs båtens innersida.

Babben har många finesser

I båtens för, på däck eller golvet, finns en tillsluten öppning, precis som proppen på en lavoar. Hålet är förstås mycket större och så fungerar det där med vattnet tvärtom. Det är där man sätter motorsprutan som sedan pumpar upp vatten direkt från havet.

Båten är rätt hög, men med hjälp av en extra stege kan dykare enkelt klättra ner i vattnet och upp igen. Rampen är konstruerad som en mindre landstigningsbåt, vilket betyder att det går smidigt att lasta av och på båten.

Fören till en räddningsbåt. Golv och räcken av rostfritt stål.
Så här ser fören ut på Babben. Flera förvaringslådor och en smart ramp. Fören till en räddningsbåt. Golv och räcken av rostfritt stål. Bild: Tiina Grönroos / YLE räddningsverk,räddningsverksamhet,brand- och räddningsarbete,brand- och räddningsverksamhet,båtar,sjöräddningsfartyg,brandkårer,brandstation,Hangö,brandmän,västra nylands räddningsverk, hangö

Babben är av katamarantyp vilket gör att den är stadig och går jämnt på vatten. Båten är en utombordare med två båtmotorer på vardera 100 hästkrafter.

Med Babben kommer man nästan överallt, säger brandmännen i Hangö.

- Vårt område är idag allt från Åboland till Esbo. Behöver de extra båtar till exempel i Ekenäs, kan vi föra den dit, säger Johan Stenman.

Jari Kuutti och Johan Stenman säger att det känns bra med en snabbgående båt som kommer fram också i grunda vatten.

Sommartid finns det många människor i skärgården och ute på holmarna.

- Till Bromarv kommer man snabbt. Där finns många sommargäster, liksom i Sandö och Bengtsår, ger Stenman som några exempel.

Nästan som julafton mitt på sommaren

Allting är nytt och oanvänt. Man kan nästan spegla sig i båtens aluminium och delar av rostfritt stål. Det doftar nytt i den täckta förarhytten. Brandmännen är glada. De hittar inga nackdelar med Babben.

Instrumentapanelen med olika mätare och en ratt till en ny räddningsbåt.
Instrumentpanelen verkar inte vara supersvår att överblicka. Instrumentapanelen med olika mätare och en ratt till en ny räddningsbåt. Bild: Tiina Grönroos / YLE räddningsverk,räddningsverksamhet,brand- och räddningsarbete,brand- och räddningsverksamhet,båtar,sjöräddningsfartyg,brandkårer,brandstation,Hangö,brandmän,johan stenman

- Det här året har jultomten nog varit jättesnäll med oss. För en månad sedan fick vi en ny brandbil och nu kom den här nya båten, säger Jari Kuutti.

- Utrustningen ska vara sådan att när man far ut på uppdrag så skall allt fungera, tillägger Johan Stenman.

Båda brandmännen ler och ser ut som två Hangökex, det vill säga den gamla logon för Hangö kex ab, när de tar plats och poserar vid förarhytten ombord på Babben.

Två leende män sitter i en båt. De är brandmän och sitter bakom ratt och instrumentpanel på en riktigt ny räddningsbåt med tak över förarplats och ratt
Johan Stenman och Jari Kuutti är nöjda över att deras jobbutrustning är uppgraderad. Två leende män sitter i en båt. De är brandmän och sitter bakom ratt och instrumentpanel på en riktigt ny räddningsbåt med tak över förarplats och ratt Bild: Tiina Grönroos / YLE räddningsverk,räddningsverksamhet,brand- och räddningsarbete,brand- och räddningsverksamhet,båtar,sjöräddningsfartyg,brandkårer,brandstation,Hangö,brandmän,johan stenman

Förutom Hangö, fick också räddningsverkets enhet i Lojo en likadan aluminiumbåt. Båtarna anlände strax innan midsommar. Räddningsbåten i Lojo kommer att ligga vid Lojo sjö.