Hoppa till huvudinnehåll

Taxiförbundet: Ingen revolution när taxitrafiken släpps fri i Finland – men kunderna uppmanas kontrollera priset före resan

Taxibilar
En taxiskylt ska vara gul-svart med texten TAKSI eller TAXI. Storleken på skylten kan variera och det kan finnas även annan text. Taxibilar Bild: Lehtikuva taxi,bilar,transport,trafik

I och med att den omtalade taxireformen nu träder ikraft kan det, speciellt i början, löna sig att fråga vad taxiresan kommer att kosta på förhand. Det blir ändå ingen revolution i taxitrafiken, anser vd:n för Finlands Taxiförbund Timo Koskinen.

- Samma taxibilar finns i trafik även från och med söndagen och beställningscentralerna fungerar och telefonnumren fungerar precis som förr, säger han.

- Taxistationerna kommer att finnas kvar på samma ställen som förr. Inte är det någon revolution på gång i det avseendet. När man ringer efter taxi kan det speciellt i början av reformen löna sig att fråga vad taxiresan kommer att kosta, säger Koskinen. Han säger att taxicentralen alltid kan uppge åtminstone vad det högsta möjliga priset för en viss taxiresa är.

Friare prissättning

När lagen om transportservice träder i kraft den 1 juli 2018 blir nämligen prissättningen inom taxitrafiken friare än förr.

Trafiksäkerhetsverket (Trafi) kan fortfarande slå fast ett maximipris för de mest använda typerna av taxitjänster om priserna blir hutlöst dyra i och med reformen.

Trafi har publicerat detaljerade anvisningar för dem som reser med taxi när den nya lagen har trätt i kraft.

Taxiskylt
Taxiskylt Bild: Lehtikuva taxi,bilar,transport

Trafi rekommenderar att kunden kontrollerar priset på förhand. Kunden har rätt att få reda på priset eller grunderna för prissättningen när hen beställer taxi eller innan resan inleds. Det här gäller både när man ringer efter taxi eller beställer taxi med en app.

Priset kan variera beroende på många faktorer som tidpunkt, taxiföretag och eventuella tilläggstjänster. Priserna kan grunda sig på avståndet eller på en tidstaxa, eller så kan de vara fasta.

I det nya systemet har taxibilar ingen jourskyldighet. Därför är det en god idé i synnerhet på landsbygden, vissa tider på dygnet, att beställa taxi på förhand anser Trafi.

Över 100 euro bara om kunden visar tummen upp

Om en taxiresa kostar över 100 euro måste föraren tydligt och klart och på förhand ha kommit överens om priset med kunden.

Ett taxiförmedlingsföretag med verksamhet bland annat i huvudstadsregionen och Nyland låter passageraren bestämma priset för resor i centrum av Helsingfors den första juli.

Ordning eller kaos vid taxistolpar

Att döma av Trafis anvisningar kan det se ganska annorlunda ut då man tar en taxi vid en taxistation eller taxistolpe.

Taxistation i Joensuu
Taxistation i Joensuu 2016 Taxistation i Joensuu Bild: All Over Press/Ismo Pekkarinen taxi,taxibilar,Joensuu

Enligt nuvarande praxis ska kunden ta den taxi som är först i kön, men från och med söndagen har kunden rätt att fritt välja den taxi han eller hon vill ha, till exempel på basis av priset.

Många taxibilar kommer även i fortsättningen att ha en taxiskylt på taket och Trafi anser att taxiskylten är ett bra sätt att känna igen en taxi i framtiden då skylten inte är obligatorisk för taxibilar. Taxiskylten ger föraren tillgång till taxistationer, taxifiler och andra områden som är reserverade för endast taxibilar.

I det nya systemet kan både personbilar, fyrhjulingar, paketbilar och lastbilar och mopedbilar tjänstgöra som taxi.

Taxiföretag ska alltid ha tillstånd att bedriva taxiverksamhet och taxiförare ska ha körtillstånd för taxi. Vill man kontrollera sin taxiförare kan man göra det via Trafis kostnadsfria söktjänst från och med den 1 juli 2018.

Företagens tillstånd kan kontrolleras via en nationell söktjänst.

De flesta ringer efter taxi

Taxiförbundets vd Timo Koskinen säger att det stora flertalet av finländarna i dagens läge använder telefon då de beställer taxi. Han tror att olika slags mobilappar ändå är på kommande och att taxiföretagen kommer att marknadsföra sina appar och tjänster.

En av föregångarna inom den appbaserade taxitrafiken är ett känt amerikanskt företag som i och med den nya finländska lagen kommer att återuppta verksamheten i Finland efter en paus på cirka ett år.

Det första försöket att starta upp verksamheten ledde till att flera företagare dömdes till dryga böter och förlorade de inkomster de hade fått i och med taxiverksamheten.

Läs mera:

taxiskylt i tunnel

Taxichaufför förutspår: Det blir vilda västern i Helsingfors i juli

Kommer småföretagare i taxibranschen att lägga av. Vad händer när 1 500 taxibilar i Helsingfors blir 3 000? Går det att få taxi nattetid? Frågorna kring fri konkurrens i taxibranschen från och med den första juli är många.

Läs mera:

Tre män på rad framför taxibil utomhus.

Taxireformen väntar runt hörnet – Borgåtaxin: ”Stora frågetecken i luften fortfarande”

Den första juli träder den nya taxilagen i kraft. Hur den påverkar Östnyland är fortfarande öppet. Jörgen Niskanen, som kör taxi i Borgå, är oroad över att få färre arbetsturer.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes