Hoppa till huvudinnehåll

"Förr talade man om vädret, nu talar man om lagändringen" - Hur påverkar taxilagen östnylänningarna?

Taxibilar vid Borgå Torg.
På taxistationen i Borgå har chaufförerna ännu inte märkt av lagförädningen, som trädde i kraft på söndag. Taxibilar vid Borgå Torg. Bild: Yle/Pontus Nyqvist taxi,Borgå,bilar

I går trädde den nya taxilagen i kraft. På Borgås gator är det få som vet vad ändringen för med sig. En del oroar sig för att arbetsläget ska bli sämre för dem som hittills kört taxi, andra tror att priserna går upp.

Den nya taxilagen innebär fri konkurrens i taxibranschen. Bland annat är det nu lättare att bli taxichaufför, man kan köra med andra fordon än bil, och priset kan variera.

Borgåbon Matti Lehtonen säger att han tycker synd om yrkeschaufförerna, eftersom lagändringen kanske påverkar deras jobb.

Han oroar sig också för att taxiservicen ska hållas välfungerande för de äldres skull.

Matti Lehtonen.
Matti Lehtonen tycker synd om yrkeschaufförerna, eftersom lagändringen kan förändra deras arbetsliv. Matti Lehtonen. Bild: Yle/Pontus Nyqvist taxi,Borgå

I likhet med flera andra östnylänningar som Yle Östnyland talar med säger Lehtonen att han inte berörs så mycket av taxilagen.

- Det beror på var man bor, och till exempel hur gammal man är. Jag bor i centrum så jag rör mig främst med cykel, säger Lehtonen, medan han låser upp sin cykel, som väntat på honom vid åstranden.

Två medelålders kvinnor och två äldre kvinnor viftar bort frågan. De säger att de inte bryr sig om att ta reda på vad lagändringen innebär, eftersom de aldrig åker taxi.

Borgåbor förundras över obemärkta glänsande bilar

När Yle Östnyland möter studeranden Jasmine Vuorinen på en av Gamla stans gator står hon och förundras över taxilagen med sitt följe.

Diskussionen har tagit fart efter att de sett en stilig blänkande bil med taxiinformation på bakrutan rulla förbi.

Jasmin Vuorinen.
Jasmin Vuorinen funderar över en skyltfri taxi som just körde förbi henne. Jasmin Vuorinen. Bild: Yle/Pontus Nyqvist taxi,Borgå

De lade märke till var att bilen saknade den gula taxiskylten på taket.

Efter lagändringen behöver taxifordonen inte vara märkta med skylt.

- Det kommer att finnas vilka rövartaxin som helst.― Upprörd Borgåbo

Även Vuorinen rör sig oftast på cykel och berörs inte så mycket av taxilagen.

- Enda gången jag kan tänka mig att behöva taxi är i Helsingfors. Men då rör jag mig ändå med buss, som ju är billigare.

"Det är helt åt skogen"

En som är upprörd över lagändringen är Vexi, som ångar på om att man nu inte vet vad priset kommer att vara.

- Det kommer att finnas vilka rövartaxin som helst. Du vet inte vad det kostar och får ingen klarhet i det, och i slutändan betalar du mer än vad som är skäligt.

Vexi.
Vexi anser att den nya taxilagen inte är alls bra. Vexi. Bild: Yle/Pontus Nyqvist taxi,Borgå

Att hitta en pålitlig taxi kan bli svårt, säger han. Lätt kan det gå som i Sverige och Estland, där man kan betala upp till tio gånger för mycket för en resa.

- Jag vill ha tillbaka den gamla goda tidens taxi, där chaufförerna har prydliga kostymer, taxiföretagets namn står på bilen och det finns skyltar på biltaken.

Ingen dramatik vid taxistationen i Borgå

Vid taxistationen på torget i Borgå uppger chaufförerna att det är vanlig måndag.

Taxichauffören Hannu Polttila står vid sin bil och säger att man inte sett en radikal förändring sedan söndagen, då lagen trädde i kraft.

Men i flera veckors tid har kunderna uttryckt sin oro, säger han.

- Förr talade man under resan om vädret, nu talar man om lagändringen.

Hannu Polttila står vid taxibil.
Hannu Polttila, som kör taxi, säger att många kunder varit oroade över hur de nu ska beställa taxi. Hannu Polttila står vid taxibil. Bild: Yle/Pontus Nyqvist taxi,Borgå

Kunderna oroar sig bland annat över vilket nummer de ska ringa när de vill beställa taxi och hur det blir med priset.

Borgåtaxin kommer att ha pristabeller till påseende och ta emot bokningar på samma nummer som tidigare, säger Polttila. Hur andra aktörer gör är upp till dem.

Polttila och andra taxichaufförer vid stationen säger att det säkert lugnar ner sig efter ett tag.

- Förändringar för alltid med sig lite frågetecken.

Ännu har Borgåtaxina inte körts om av nykomlingar i branschen. Men enligt Polttila kan det nog ske snart.

- Någon har till och med börjat köra med traktor.

Hundratals vill nu köra taxi

Traktorerna som figurerat i medier är antagligen ett skämt eller någon slags åsiktsyttring, säger Kimmo Pylväs på Trafi.

- Man får inte köra taxi med traktor, men nog med till exempel lastbil eller fyrhjulingar.

På Pylväs och hans kollegors bord ligger för tillfället hundratals ansökningar om tillstånd att köra taxi.

De ska beviljas så fort som möjligt, säger Pylväs. En del kanske redan på måndag kväll.

Den nya lagen trädde i kraft på söndagen. Då fick Trafi in närmare 700 ansökningar, och de blir fler.

Inom de närmaste dagarna, i takt med att tillstånden beviljas, kan Trafi ge ut information om hur många lov som ansökts och beviljats i Östnyland.

Den som redan sett en taxi utan skyltar har med andra ord sett någon som redan från tidigare haft ett taxitillstånd. Nya taxichaufförer kan börja köra så fort deras tillstånd beviljats.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland