Hoppa till huvudinnehåll

Slopad körundervisning kan leda till att mopedolyckorna ökar

Tero Uusihakala vid Ajovarma
Tero Uusihakala vid Ajovarma Tero Uusihakala vid Ajovarma Bild: Yle/Rosita Pellas körkort,tero uusihakala

En ny lag ska göra körkortet billigare men då undervisningen minskar kan risken för olyckor öka bland mopedister. Tero Uusihakala på Ajovarma är orolig för blivande mopedister, som från och med 1 juli inte längre kommer att få körundervisning i trafiken.

Körkortsreformen förväntas sänka kostnaderna för körkortet och öka valfriheten. Den obligatoriska undervisningen minskar samtidigt som kraven på proven höjs och mer ansvar läggs på individen.

Både teori- och körtimmar skärs ner för personbil och moped.

Trafiklärare Christian Granholm vid trafikskola Rönn säger att personbilskörkortet tidigare har varit indelat i tre delar, men efter att lagen trätt i kraft handlar det bara om en del. För bilister minskar teorilektionerna från 19 till 4 och körlektionerna från 18 till 10.

- Övnings -och fördjupande skedet faller bort, men i stället tillkommer en riskutbildning som man måste göra före körprovet. Riskutbildningen består av fyra timmar teori och fyra timmar körning, säger Granholm.

Mer ansvar läggs på individen

Samtidigt som undervisningen minskar ökar kraven i både teori och körprov, vilket gör att mer ansvar läggs på individen.

- Eftersom till exempel teorilektionerna blir färre blir ansvaret att skaffa information och förbereda sig ganska mycket flyttat på kunden, säger Granholm.

Granholm frågar sig om minimiutbildningen kommer att räcka till för den stora massan.

- Antalet underkända körprov kan komma att öka men det får vi en bättre bild av om några år, säger Granholm.

Både Uusihakala och Granholm säger att den nya lagen gynnar de som har någon slags körerfarenhet sedan tidigare. För de som inte har det kan det krävas fler försök än hittills för att bli godkänd och då minskar förstås den ekonomiska effekten man kanske har tänkt sig med reformen.

Mopedolyckor kan öka

Den nya lagen kommer med sina utmaningar, säger besiktningsförman Tero Uusihakala på Ajovarma i Vasa. Ajovarma är en del av A-katsastuskoncernen.

Han understryker speciellt förändringarna som rör mopedkortet. Där slopas bland annat den obligatoriska övningskörningen helt, det vill säga de tre obligatoriska körtimmarna av hantering och körning i trafiken. Det är något som oroar Uusihakala.

- Antalet omkomna och skadade i mopedolyckor har minskat drastiskt de senaste sju åren efter att man införde systemet med obligatorisk teori och övningskörning i trafiken för mopedister, säger Uusihakala.

Han är rädd att olyckorna kan komma att öka då det nya systemet införs.

Man måste öva i trafiken för att kunna köra

Julia Lönnberg och Isabella Erickson anser båda att det är nödvändigt med övningskörning i trafiken. Man tänker ju inte på hur det är på riktigt när man har teori, säger Erickson.

Känner ni er säkra i trafiken?

– Nå inte riktigt faktiskt för när man är mopedist så respekterar inte alla som kör bil en men det beror på var man kör, säger Lönnberg.

– Jag känner mig ganska säker men såklart att man blir osäker om det till exempel kommer en lastbil. Då tänker man, ser den mig? Och just i stan är man mer osäker än på landsbygden, säger Erickson.

Två flickor som står bredvid sina mopeder
Julia Lönnberg och Isabella Erickson Två flickor som står bredvid sina mopeder Bild: Yle/Rosita Pellas moped

Mer resurser behövs

På Ajovarma kommer mer resurser att krävas eftersom proven förlängs. Det gör att lika många prov inte längre hinns med på samma dag och mer personal som sköter uppkörningar och teoriprov kommer att behövas.

I hela landet rekryteras 35 personer, säger Uusihakala.

Artikeln uppdaterades 2.7.2018 klockan 11.30 med kommentarer av två unga mopedister.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten