Hoppa till huvudinnehåll

Bil eller flyg till Rom? Se hur klimatsmart din nästa semesterresa är

Serpentinväg i Italien
Bil är bättre än flyg, men inte om du ska köra hela vägen ner till Rom ensam. Serpentinväg i Italien Bild: Mostphotos Journey,Europe,bilar,kust,trafik,hav,landskap,Italien,road,Bada,Italy,4-8-2,Touristic railway station,View,rutt,Roadside,Scenic,Way,Serpentinväg

Båt till Tallinn, bilsemester i Finland, flyg till Thailand eller tågluff i Europa? Hur vi väljer att röra oss när vi reser har stor inverkan på miljön. Färja kan vara sämre än flyg, men tåg kan aldrig bli fel.

En person som flyger fram och tillbaka från London till New York genererar ungefär lika mycket koldioxidutsläpp som en person som värmer upp sitt hus i Europa under ett år.

Flygindustrin står för över 3 procent av de direkta koldioxidutsläppen. 2020 kommer utsläppsnivån att ha ökat med 70 procent jämfört med 2005. Går vi 30 år framåt, till 2050, kommer ökningen att vara ännu större, visar prognoser.

Klimatmässigt är flyg i 97 procent av fallen sämre― Erik Lundberg, projektledare Klimatsmart semester

Att flyga så mycket som vi gör är ett allmänt känt klimathot. Men måste vi ta flyget för att komma till en solig strand och turkosblått vatten? Eller är tåg eller bil också ett hållbart alternativ?

Låt oss gå igenom ett par exempel på olika sätt att resa från Finland, sett till både tid, tillgänglighet och klimatpåverkan för en resenär tur och retur från Helsingfors.

Tallinn

Båt är kanske det första valet till Tallinn, men snabbfärjorna kan vara riktiga miljöbovar (läs mer längre ner i artikeln).

Eller varför inte ta en liten avstickare till S:t Petersburg när det ändå finns direkta tågförbindelser mellan länderna?

Olika transportmedel från Helsingfors till Tallinn.
Olika transportmedel från Helsingfors till Tallinn. Bild: Yle/Miro Johansson Tallinn,koldioxid,co2

Venedig

Nere på kontinenten finns många möjligheter att ta sig fram med tåg. En resa till Venedig i norra Italien går med fördel från Stockholm via Tyskland och Schweiz.

Hamburg är en viktig knutpunkt för tågtrafiken mellan Skandinavien och resten av Europa.

Olika transportmedel från Helsingfors till Venedig.
Olika transportmedel från Helsingfors till Venedig. Bild: Yle/Miro Johansson koldioxid,co2,Venedig

London

Om cykelsemester inte lockar, hoppa på tåget och avsluta med en tur genom kanaltunneln mellan Frankrike och Storbritannien. Större delen av den 50 kilometer långa tunneln löper på 45 meters djup under havsbotten.

Olika transportmedel från Helsingfors till London.
Olika transportmedel från Helsingfors till London. Bild: Yle/Miro Johansson koldioxid,co2,London

Thailand

Hur är det då med resan till Thailand? Vi får ändå konstatera att det är ganska orealistiskt att överväga andra alternativ än flyg, om man inte tänker sig en längre upptäcktsresa genom Ryssland och Asien.

Transsibiriska järnvägen från Moskva till Vladivostok som tar sex dygn har ett koldioxidutsläpp på uppskattningsvis 685 kg per person. Res därefter genom Kina ner till Thailand.

Fågelvägen blir det ca 8 300 kilometer från Helsingfors till Phuket.

Flygresa från Helsingfors till Thailand.
Flygresa från Helsingfors till Thailand. Bild: Yle/Miro Johansson koldioxid,co2,Thailand

Thailandssemesterns klimatpåverkan motsvarar därmed 135 procent av den totala klimatpåverkan per år och person som vi behöver komma ner till för att begränsa den globala uppvärmningen till maximalt två grader, i enlighet med Parisavtalet.

Kvinna sitter under ett parasoll på en sandstrand.
Kvinna sitter under ett parasoll på en sandstrand. Bild: Mostphotos Solbad,semester,Strand,sommar,badstränder,Phuket,Thailand

Flyg är bättre i vissa undantagsfall

Utsläppsnivåerna i exemplen ovan är i huvudsak uträknade med kalkylatorn Klimatsmart semester som använder Googles kartsystem som underlag.

Siffrorna är baserade på medelutsläppen för tåg, färja och bil. Det är möjligt att din resa har ännu lägre koldioxidavtryck om du till exempel valt en energisnål färja eller åker tåg på en sträcka med effektiva tåg.

Klimatsmart semester lanserades nyligen av en grupp forskare i Sverige där man på ett pedagogiskt sätt vill visa hur stor inverkan våra resor har på klimatet och hur olika färdmedel skiljer sig från varandra.

Här kan du själv testa att räkna ut hur stor klimatpåverkan din resa har.

Gondoleja ja muita veneitä Venetsian Canal Grandella, taustalla Rialton silta.
Venedig Gondoleja ja muita veneitä Venetsian Canal Grandella, taustalla Rialton silta. Bild: EPA/Jochen A. Krause Italien,Venedig,Rialto,Canal Grande,gondoler

Förutom transport inkluderar forskarna också hur valet av sovplats kan avgöra hur klimatsmart resan är.

– Då är det mest uppvärmningen av hotellet och hur de konsumerar el som har någon betydelse, och olja är inte så bra, säger Erik Lundberg som är forskare vid Göteborgs universitet.

Tågstation i Budapest.
Tåg är alltid ett bra val ur miljösynpunkt. Tågstation i Budapest. Bild: Mostphotos Station,tåg,transport

Tillsammans med Fredrik Warberg har Erik Lundberg lett projektet som är ett samarbete med ett antal forskare från bland annat Chalmers tekniska högskola i Göteborg och Göteborgs universitet.

Deras entydiga dom är: tåg är alltid att föredra, och ta inte flyget.

– Klimatmässigt är flyg i 97 procent av fallen sämre, säger Lundberg.

Bara i undantagsfall är flyg ett bättre alternativ.

– Till exempel om man skulle köra en stor fossildriven SUV ensam till Rom så skulle det dra ungefär lika mycket som en flygresa. Så bil kan vara lika dåligt men i extrema undantagsfall, säger Warberg.

Kommer du ihåg utsläppsnivån för en person som kör ensam i en bil till London tur och retur? 710 kg CO2 (inklusive båtresan till Stockholm). Om istället fyra personer åker samma sträcka i en bil sjunker utsläppsnivån till 270 kg per person.

Omtvistad höghöjdseffekt ökar förbränningen

För uträkningarna har man använt data och information från tidigare forskning. Här ingår också den omdiskuterade höghöjdseffekten där förbränning på hög höjd (10 000 meter) i runda slängar uppskattas dubblera klimateffekten (faktor 1,9), jämfört med förbränning på marknivå.

– När man flyger kortare sträckor blir det ingen höghöjdseffekt och då är flyg lite mindre dåligt, säger Lundberg.

Om man åker tåg till Paris kanske det tar 20 timmar men då får det vara en del av ens upplevelse― Erik Lundberg

Tidsmässigt går det givetvis nästan aldrig att konkurrera med flyg.

– Man måste då se att transporten med bil eller tåg blir en del av upplevelsen. Om man åker tåg till Paris kanske det tar 20 timmar men då får det vara en del av ens upplevelse och inte bara se transporten som något man gör och sen börjar semestern, säger Lundberg.

6 saker att tänka på för en klimatsmartare resa

1. Stanna på marken.

2. Om du tar bil, fyll bilen och åk flera för att få mindre utsläpp per person.

3. Undvik fossila bränslen som bensin och diesel. Använd om möjligt hellre till exempel el eller biogas.

4. Tåg är alltid att föredra. Även om det på vissa sträckor finns dieseltåg är det mesta i dag elektrifierat.

5. Färjor, speciellt snabbfärjor, kan vara sämre för miljön än flyg.

6. För extra koll: välj boende utgående från energianvändning och uppvärmning.

Källa: Klimatsmart semester

”Färjor är tyvärr i dagsläget inte jättebra”

För oss som reser från Finland är det samtidigt en tuffare utmaning att resa klimatsmart på grund av det geografiska läget med vatten som avskärmar oss från övriga Europa. I Sverige är det betydligt lättare att bara hoppa på tåget och åka direkt ner på kontinenten, medger Erik Lundberg.

Färjor har dessutom hög klimatpåverkan.

– Färjor är tyvärr i dagsläget inte jättebra även om det är mycket som är godsfrakt, säger Fredrik Warberg.

– Det är ju tråkigt för de svensk-finska förbindelserna, men snabbfärja kan faktiskt vara sämre än flyg.

Tips på resmål i Finland: kolla in Egenland.

Kryssningsfartyg
Kryssningsfartyg Bild: Copyright 2013 Darryl Brooks/Mostphotos Kryssningsfartyg,fartyg,Ocean,resor,Holiday,Cruise,Travel

Att ta den vanliga passagerarbåten (20 knop) från Helsingfors till Tallinn skulle innebära ett koldioxidutsläpp på 170 g/pkm (gram per passagerarkilometer). Det blir som redan nämnt 30 kilogram CO2 per person för en tur- och returresa över Finska viken och 100 kg från Åbo till Stockholm.

Stanna på marken, fyll bilen och använd bra bränsle om man ska köra bil― Fredrik Warberg, projektledare Klimatsmart semester

Om man däremot tar en snabbfärja på över 40 knop är koldioxidutsläppen mycket större – 456 g/pkm, eller drygt 80 kilogram fram och tillbaka till Tallinn, enligt siffror från Teknologiska forskningscentralen VTT.

För färjor som går i 18 knop och på gas beräknas utsläppen vara 98 g/pkm, eller knappt 18 kg CO2 för en person Helsingfors–Tallinn–Helsingfors.

– Långsam färja, det är ganska okej, men inte särskilt okej. Det är mycket bättre att åka bil med några stycken i än att åka färja, vilket är synd för det är ett fantastiskt bra sätt att färdas särskilt över natten, säger Warberg.

Den allmänna rekommendationen för den som vill resa lite klimatsmartare lyder därmed:

– Stanna på marken, fyll bilen och använd bra bränsle om man ska köra bil.

Källor: EU, VTT, Klimatsmart semester

Korrigering 3.7 kl. 10.07: Fågelvägen från Helsingfors till Phuket är ca 8 300 km, inte 11 000 km.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes