Hoppa till huvudinnehåll

FPA-resorna i Egentliga Finland i blåsväder genast efter taxireformen – ”Serviceleverantören underskattade mängden samtal”

Taxi utanför Åbo universitetscentralsjukhus.
Taxi utanför Åbo universitetscentralsjukhus. Bild: Yle / Mattias Simonsen Åbo universitetscentralsjukhus

Den nya taxilagen trädde i kraft i början av juli och samtidigt tog Taxidata över FPA-skjutsarna i Egentliga Finland. Men företaget stötte genast på patrull. Telefonsystemen överbelastades, men det blir bättre inom kort, berättar vd Tapani Ekuri.

Det är full rulle utanför Åbo universitetscentralsjukhus på måndagen.

Det är den första vardagen efter att den nya taxilagen trätt i kraft, och också den första dagen då Taxidatas FPA-resor testas på riktigt.

Det står flera bilar på rad vid taxistolpen och flera kunder anländer till T-sjukhuset med en FPA-subventionerad resa. Men varken förare eller kunder vill eller hinner kommentera det nya systemet för Yle Åboland.

Förutom Birgit Nurmi. Hon är förbannad.

- Jag höll på att bli utan skjuts helt och hållet. Jag ringde servicenumret i går kväll, men kom aldrig igenom utan samtalet bara bröts medan jag köade. Jag hann bli riktigt nervös innan det fixade sig, berättar hon för Yle Åboland.

Birgit Nurmi.
Birgit Nurmi. Birgit Nurmi. Bild: Yle / Mattias Simonsen porträtt,Birgit Nurmi

Nurmi är inte ensam. På måndagsmorgonen meddelade Taxidata att servicenumret för att beställa FPA-resor överbelastats. Beklagligt, men åtgärdat, berättar företagets vd. Tapani Ekuri för Yle Åboland.

- Problemen berodde på att serviceleverantören hade underskattat mängden samtal som skulle komma in. Kapacitetsproblemen ledde sedan till att vårt telefonsystem kollapsade. Det ledde i sin tur till att vissa samtal inte kom igenom.

- Men nu har vi identifierat problemet och börjat åtgärda det, berättar Ekuri, som ändå tillägger att det kan förekomma problem stundvis innan serviceleverantören höjt på kapaciteten.

Kan inte bara gå till taxistolpen utan måste ringa växeln

För Birgit Nurmi slutade telefonpärsen ändå lyckligt. Men hon ser inte fram emot att tvingas gå igenom den på nytt samma dag.

- Numera väntar taxin inte längre på en vid sjukhuset så man måste beställa en ny per telefon. Det räcker inte med att gå till stolpen trots att där skulle stå taxibilar som kör FPA-resor, säger Nurmi.

Varför?

- Det är så våra instruktioner från FPA bestämmer. Taxin ska beställas per telefon, berättar Ekuri.

Tapani Ekuri.
Tapani Ekuri. Tapani Ekuri. Bild: Yle/Lina Frisk. taxi,Tapani Ekuri

Iltalehti rapporterade på söndagen att Taxidata dessutom inte hunnit installera de system som bilarna behöver för att kunna köra FPA-resor. Men det låter mer dramatiskt än det egentligen är, säger Ekuri.

- Det är alltid en utmaning att uppdatera systemen på kort varsel. Vi installerar systemen hela tiden. Men vi har sätt att förmedla all väsentlig information åt chaufförerna också utan apparaturen, intygar Ekuri.

Oklart om det finns tillräckligt med FPA-skjutser till hands i skärgården

En av de största frågetecknen gällande FPA-resorna efter den nya taxilagen gäller tillgången till skjutsar på mindre orter. I och med den nya lagen är det chaufförerna själva som bestämmer om de kör FPA-resor eller inte, och de är inte heller bundna att verka i en och samma stad.

Ekuri har tidigare talat om utmaningarna framförallt på glesbygden i Satakunta, men något specifikt problemområde vill han inte nämna.

- Det handlar främst om att säkerställa att vi har tillräckligt med bilar, berättar han.

- Personer som använder FPA-resor brukar vara insatta i hur det fungerar. Man ska beställa taxin minst en dag i förväg och det är endast i specialfall som man kan beställa samma dag. Men om man beställer en taxi via oss så kommer man också att få en, fortsätter han.

Taxidata-bil som erbjuder FPA-resor.
Den här taxin utanför T-sjukhuset erbjuder FPA-resor. Men man måste ringa servicenumret för att få stiga på. Taxidata-bil som erbjuder FPA-resor. Bild: Yle / Mattias Simonsen taxi

FPA har också tidigare slagit fast att det är på den regionala taxiföretagarens ansvar att se till att kunden får sin skjuts – antingen via en FPA-taxi eller en bil i normal körning.

Hur situationen ser ut i Pargas och Kimitoön kan Ekuri i nuläget inte säga.

- Jag har tyvärr inte fått in information från skärgården ännu, berättar han.

Birgit Nurmi är själv från Nådendal. Hon har också följt med diskussionen om huruvida det kommer att finnas tillräckligt med taxibilar för FPA-resor. Men är hon rädd för att en dag bli utan?

- Inte alls, säger Nurmi.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland